בזמן שבישראל עדיין לא בטוחים במאת האחוזים שראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף אכן חוסל, גם שבוע אחרי ניסיון החיסול הדרמטי בחאן יונס שבו סוכל סגנו ראפע סלאמה, גורמים ברצועת עזה טוענים שארגון הטרור יודע מי מאנשיו משתף פעולה עם ישראל - ומי מדליף את המידע הרגיש על מקומות הבכירים שלהם בזרוע הצבאית, בהנהגה ובכוחות המשטרה.
לדברי הגורמים, אותם אנשים נמצאים "על הכוונת הישראלית", ובארגון הטרור חוקרים לעומק את הפרצות במנגנון המודיעין שלו. אתמול אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרתו כי "מתגברים הסימנים" שדף אכן חוסל, אך הדבר לא אושר כאמור באופן סופי. מוקדם יותר השבוע עדכנו בצה"ל כי סלאמה, מח"ט חאן יונס ששהה יחד עם דף באותו מבנה, חוסל.
דובר צה"ל: מתגברים הסימנים שחיסול מוחמד דף הצליח
(צילום: דובר צה"ל )

סלאמה הצטרף לעוד בכירים בחמאס, בהם מפקדים ואנשי שטח בולטים, שחוסלו במהלך המלחמה: סגנו של דף מרואן עיסא, מפקד חטיבת מרכז הרצועה איימן נופל, מפקד החטיבה הצפונית אחמד רנדור, מפקד יחידת הטילים איימן סיאם, שני חברי הלשכה המדינית של חמאס בעזה - זכריה אבו מועמר וג'וואד אבו שמאלה - ונוספים.
גורמים ברצועת עזה אמרו אמש לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, כי "אחד המקורות של ישראל הוא הגורם האנושי" - שמסייע מאוד באבחון ומעקב אחר מטרות ועוזר בקביעת מיקומי וזמני התקיפות. "ישראל משתמשת בסוכנים בשטח כבר עשרות שנים ובנתה צבא שלם", אמרו אותם גורמים, שלטענתם סיפקו בעצמם לישראל מידע שעזר לאתר מבוקשים שחוסלו.
עוד הם אמרו לעיתון כי הגורם האנושי הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בתהליך הריגול עבור כל סוכנות מודיעין, והדגישו כי לאורך השנים ארגוני הטרור ושירותי הביטחון הממשלתיים בעזה עצרו מאות בני אדם שקשורים לשירותי הביטחון הישראליים, וכי הם מספקים מידע בעל ערך משתנה לגורמים שמעסיקים אותם.
2 צפייה בגלריה
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
מוחמד דף וזירת ניסיון החיסול. "אין מקום אחד מעל או מתחת לפני הקרקע שבו שוהה מנהיג לאורך זמן"
(צילום: דובר צה"ל)
אותם גורמים הוסיפו כי ישראל הצליחה לעיתים לגייס אנשים גם בתוך ארגונים פלסטיניים ובתוך סביבת המבוקש, מבחינה ארגונית או משפחתית, או באמצעות קשריו החברתיים, לדוגמה קרובי משפחה ושכנים. הם גם חשפו שמנהיגים מהדרג השני והשלישי, כמו גם פעילי ארגוני טרור, שיתפו פעולה עם ישראל וסיפקו מידע לזיהוי מיקום מנהיגים, אתרי ייצור נשק, טילים - ואפילו מנהרות.
בעיתון ציינו כי הרשות הפלסטינית ופלגים חמושים ערכו חקירות מקיפות בגדה המערבית וברצועה בשנים האחרונות, שהעלו כי בכל פעולת חיסול בגדה או בעזה היו מעורבים סוכנים פלסטינים בדרך כזו או אחרת, וחלקם אף השתתפו בביצוע ההתנקשויות. יעידו על כך כמה הוצאות להורג שנעשו בשנתיים האחרונות, במיוחד בג'נין ובשכם, ברקע מספר החיסולים המוצלחים של מחבלים ומבוקשים על ידי ישראל.
בפרסום של "א-שרק אל-אווסט" הוצג סיפור של פעיל טרור שגויס על ידי המודיעין הישראלי, שהעביר לו נעלי ספורט שמאוחר יותר התברר כי הן מכילות שבבי ריגול אלקטרוניים שסורקים את המנהרות שאליהם הוא נכנס באזורים שונים בצפון הרצועה. אחר שעסק בתחום חפירת מנהרות, הוא סייע לישראל לאתר את אותן מנהרות, ולאחר חקירה בעזה התברר כי הוא בקשר עם מפעיליו דרך האינטרנט. הוא נעצר, אך הצליח לברוח אל מחוץ לעזה.
2 צפייה בגלריה
ראשי חמאס המבוקשים בכרוז שצה"ל פיזר ברצועה
ראשי חמאס המבוקשים בכרוז שצה"ל פיזר ברצועה
ראשי חמאס המבוקשים בכרוז שצה"ל פיזר ברצועה. "ישראל משתמשת בסוכנים עשרות שנים, חלקם מנהיגים בדרג שני או קרובי משפחה"
במקרה אחר, גורמים ביטחוניים אישרו לעיתון את מעצרה ב-2015 של נערה שסייעה חלקית בניסיון להתנקש בחיי מוחמד דף בתוך בניין בשכונת שייח רדואן בעיר עזה. הניסיון הוביל אז למות אשתו ושניים מילדיו, אך הוא שרד. הגורמים הסבירו לעיתון כי קציני המודיעין מסרו לנערה מידע משוער על דף ואת תמונתו, ולאחר שגייסו אותה קודם לכן - ביקשו ממנה לגשת לדירת המגורים בה נמצאת אשתו ולברר אם היה גבר כלשהו בתוך הדירה. בזמן שהיא נתנה להם אות ששמעה את קולו של אדם בתוך הדירה - ישראל הפציצה את הדירה, ודף ניצל.
גורם נוסף אמר ל"א-שרק אל-אווסט" כי חקירות קודמות חשפו גיוס של לפחות 30 בני אדם שנסעו דרך מעבר ארז לגדה המערבית או לישראל, והתבקשו לאסוף מידע על חמאס בתמורה להוצאת היתרים.
למרות הסבירות הגבוהה שדף לא שרד את החיסול והוא אכן מת, בחמאס מקפידים להדגיש כי לא מדובר ב"הישג". "אנחנו עובדים לפי הכלל שיש פרצות אפשריות בכל רגע, ונוקטים אמצעים וגישה ביטחונית מורכבת", אומרים בחמאס. "אין מקום אחד מעל או מתחת לפני הקרקע שבו שוהה מנהיג לאורך זמן".
(קרדיט: דובר צה"ל)

כבר ביום שחוסל דף דווח ברשת "אל-חדת'" הסעודית כי בחמאס מתחקרים "פריצה פנימית גדולה" שעומדת מאחורי התקיפה. מקורות שצוטטו בדיווח אמרו כי דף ויד ימינו סלאמה, ששרדו בעבר שניהם ניסיונות חיסול ישראליים, עברו יותר מפעם אחת בשבועות האחרונים, יחד עם בכירים נוספים, ממקום למקום – כדי למנוע מעקב שלהם על ידי ישראל.
לפי פרשנויות שהובאו אז ב"אל-חדת'" בנוגע לאותה "פריצה" שמתוחקרת, מדובר במשתפי פעולה שעקבו אחרי בכירי חמאס וידעו במדויק היכן הם. עוד דווח ב"אל-חדת'" כי ישראל עצרה בכירי חמאס "מהדרג השני והשלישי" והשיגה מהם מידע. "ישראל השיגה מידע מגורמים שחקרה על תנועות מנהיגי חמאס בין רפיח לעזה", נכתב בדיווח הסעודי.