בית המשפט העליון של ארה"ב הודיע אתמול (יום ו') כי הוא משעה זמנית את הגבלות השימוש בגלולות מיפפריסטון, מהתרופות הנפוצות להפסקת הריון באמריקה. ההחלטה מונעת מההגבלות על השימוש בתרופה, שהטילו בתי משפט בערכאות נמוכות יותר, להיכנס לתוקף.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
הגלולה מיפפריסטון. ביידן הבטיח להילחם בפסיקה
(צילום: AFP / Elisa Wells / PLAN C)
שופט פדרלי מטקסס, שמונה לתפקיד בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביטל בסוף השבוע שעבר פסיקה בת 23 שנה שאפשרה את מכירת התרופה מיפפריסטון. ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) ומשרד המשפטים בארה"ב מיהרו להגיש ערעור על החלטת בית המשפט בטקסס, והנשיא ג'ו ביידן הבטיח להילחם בפסיקת השופט מתיו קשמירק. בית משפט לערעורים הגיב לפסיקת השופט הפדרלי בטקסס והחליט שהתרופה תישאר זמינה - אך עם הגבלות מסוימות.
בסוף השבוע האחרון הגיעה הפסיקה לבית המשפט העליון בארה"ב, בעקבות פנייה דחופה של ממשל ביידן והחברה שמייצרת את התרופה. סמואל אליטו, אחד השופטים השמרנים בעליון, החליט על השעייה זמנית של הפסיקות הקודמות. הוא הודיע כי עד 19 באפריל לא יחול שינוי בגישה לתרופה. ההשעיה מעניקה לבית המשפט זמן נוסף לדון בהגבלות האפשריות על השימוש בתרופה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
יותר מ-5 מיליון אמריקניות השתמשו בתרופה כדי להפסיק את ההריון
(צילום: AP)
התביעה לעצור את השימוש במיפפריסטון הוגשה לבית המשפט בטקסס במסגרת מה שמבקרי המהלך בארה"ב מכנים judge-shopping – הליך שבו העותרים מגישים עתירה במחוז ספציפי שבו לשופטים יש היסטוריה של פסיקות העולות בקנה אחד עם עמדתם. מכיוון שלשופטים פדרליים יש זכות לפרסם פסיקות שיש להן תוקף משפטי בכל רחבי ארה"ב, ולא רק במדינה שבה הם פוסקים (במקרה זה טקסס), באמצעות ההליך הזה יכולים העותרים לכפות את עמדתם על שאר המדינות.
את ההחלטה לאסור את השימוש במיפפריסטון קיבל השופט הטקסני על בסיס טיעון מדעי-לכאורה: ארגונים הפועלים נגד הפלות עתרו לבית המשפט שלו בטענה כי האישור שנתן ה-FDA לשימוש בתכשיר בשנת 2000 ניתן בלי בדיקה הולמת של הסיכון הבריאותי הנשקף ממנו. השופט קיבל את עמדתם, אף שארגונים רפואיים בארה"ב אומרים כי סיבוכים הנגרמים משימוש במיפפריסטון נדירים כל כך עד שאפילו מהליכים שגרתיים כמו קולונוסקופיה והסרת שיני בינה נשקף סיכון גדול יותר.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
המחאה בטקסס נגד פסיקת השופט הפדרלי
(צילום: AP)
לפי הערכת ה-FDA, מאז שהותר השימוש במיפפריסטון בארה"ב כ-5.6 מיליון אמריקניות השתמשו בו לצורך הפסקת הריון. בארה"ב המיפפריסטון משמש לביצוע הפלות כחלק מטיפול דו-רכיבי, יחד עם התכשיר מיסופרוסטול. מרפאות להפלות בארה"ב המשתמשות בטיפול שמורכב משני התכשירים הודיעו כי אם השימוש במיפפריסטון ייאסר, הן ייאלצו להשתמש במיסופרוסטול בלבד. לטיפול חד-רכיבי שכזה, אשר אינו משלב את שני התכשירים, יש שיעור הצלחה מעט נמוך יותר, אם כי הוא נפוץ במדינות מחוץ לארה"ב שבהן השימוש במיפפריסטון אינו חוקי או אינו בר-השגה.
ביידן הגיב בסוף השבוע שעבר להחלטת השופט הפדרלי בטקסס, ואמר כי מדובר בהתקפה אידאולוגית על זכויות הנשים וחירויותיהן: "בית המשפט נטל לעצמו את שיקול הדעת של ה-FDA, סוכנות של מומחים שמאשרת תרופות. אם הפסיקה שלו תישאר בעינה, פירוש הדבר למעשה הוא ששום תכשיר שאושר על-ידי ה-FDA לא יהיה מוגן מהתקפות פוליטיות ואידאולוגיות כאלה". ד"ר ג'ק רסנק, נשיא ההתאחדות הרפואית האמריקנית, שהיא ארגון רב-עוצמה, אמר כי מתן האפשרות לשופטים להתערב בחוות דעת מדעיות ומבוססות-ראיות של ה-FDA, שהתקבלו לאחר בדיקה נרחבת, היא מעשה פזיז ומסוכן.
בשנה שעברה, בהחלטה היסטורית, ביטל בית המשפט העליון (שבו השמרנים מחזיקים ברוב של שישה שופטים מול שלושה ליברלים) את פסק הדין "רו נגד ווייד", זה שמאז 1973 חייב את כל מדינות ארה"ב לאפשר לנשים לעבור הפלות. בעקבות ביטול פסק הדין ההוא החזירו הרפובליקנים לתוקף הגבלות נוקשות על הפלות בשלל מדינות בארה"ב: ב-14 מ-50 מדינות ארה"ב אי אפשר כעת לעבור הפסקת הריון, וב-16 מדינות קיימים חוקים המכוונים ספציפית נגד תכשירים להפלות.