ביידן בקבלת הפנים עם אבו מאזן בבית לחם
(צילום: רויטרס )

ישראל הסכימה לאפשר את פתיחתו של מעבר אלנבי המיועד למעבר פלסטינים לירדן לאורך כל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע. כך הודיע הבוקר (שישי) הבית הלבן. היוזמה של שרת התחבורה מרב מיכאלי להרחבת שעות הפעילות במעבר, שנחשב עורק היציאה הראשי של הפלסטינים מיהודה ושומרון לחו"ל, פורסמה לראשונה ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר אלנבי. לא בטוח שהצעד יתממש עד 30 בספטמבר
(צילום: AFP)
לפי הבית הלבן, למעט ההסכמה על הרחבת שעות הפעילות, קבוצות עבודה ישראליות-פלסטיניות צפויות לבחון שימוש בדרכונים ביומטריים במעבר, ויבחנו גם צעדים לביסוס נוכחות של הרשות הפלסטינית במעבר, תוך שמירה על השיקולים הביטחוניים של ישראל. למעשה, מדובר במשקיפים פלסטינים שיוצבו במעבר.
ההכרזה האמריקנית באה בעקבות מגעים שהתקיימו זה כמה חודשים בין שרת התחבורה מרב מיכאלי וצוותה לגורמים אמריקנים, מרוקאים ופלסטינים. ל-ynet נודע שמיכאלי נועדה עם בכירים פלסטינים במסגרת המגעים. מי שמילא תפקיד מרכזי בתיווך בין ישראל והפלסטינים הוא שר התחבורה המרוקאי מוחמד עבד אל ג'ליל, שמיכאלי נועדה איתו בפורום התחבורה העולמי בלייפציג שבגרמניה. מלך מרוקו מוחמד השישי נתן את ברכתו למהלך.
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי עם מקבילה המרוקאי מוחמד עבד אל ג'ליל
שרת התחבורה מרב מיכאלי עם מקבילה המרוקאי מוחמד עבד אל ג'ליל
השרה מיכאלי עם שר התחבורה המרוקאי. גם מלך מרוקו נתן את ברכתו
למרות ההתחייבות האמריקנית לפיה מעבר אלנבי ייפתח 24/7 החל מסוף ספטמבר, לא בטוח שישראל תעמוד בתאריך הזה מפאת מחסור בכוח אדם. גם מיכאלי הודיעה בהודעה רשמית שפרסמה כי המהלך "צפוי להתממש ברגע שיבשילו התנאים הלוגיסטיים, לרבות גיוס כוח האדם הנדרש". כיום מעבר אלנבי פתוח עד 23:30.
מלשכתה של מיכאלי נמסר: "מדובר במהלך שמצטרף לשורת צעדים שמקדמת השרה מיכאלי מתוקף אחריותה כשרה האמונה על מעברי הגבול האזרחיים של ישראל, ומטרתו חיזוק הקשרים ושיתופי הפעולה האזוריים, תוך מיצוב ישראל כמעצמה למעבר נוסעות ונוסעים, פועלים וסחורות, שמחזקים את הכלכלה הישראלית".
השרה עצמה אמרה: "אני מודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, למלך מוחמד השישי ולממלכת מרוקו, על מחויבותם ומאמציהם המתמשכים לקדם שלום ושגשוג במזרח התיכון".