מעט לפני צהרי יום ראשון 11 ביוני, טירטר מנועו של קטנוע סאן יאנג ג'וירייד 125 ברחוב רש"י ברמת-גן. הרחוב, שמחבר בין שני צירים מרכזיים בעיר - אבא הלל סילבר וז’בוטינסקי – היה הומה אדם, ולא היה שום דבר מיוחד ברוכב הצעיר שנסע בו. בסביבות 11:30 הוא החנה את האופנוע סמוך לחנות ירקות ברחוב, וירד ממנו. שנייה אחר כך החריד פיצוץ עז את המקום, האופנוע עלה בלהבות, והרוכב, שספג את ההדף, הוטח בעוצמה אל המדרכה. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום גילו כי הוא נפצע קשה בגפיו ופינו אותו לבית חולים. יחד עימו נפצעו עוד חמישה עוברי אורח תמימים, שלמזלם הרע היו במקום הלא-נכון בזמן הלא-נכון, אבל למזלם הטוב התברר כי פציעותיהם קלות ונגרמו בעיקר מרסיסים. הפצעים יגלידו; הטראומה תישאר עימם בוודאי עוד שנים ארוכות.
עוד כתבות למנויים:
ותיקי רש"י זכרו השבוע – לא בגעגועים – שגם בשנת 2000 התפוצץ שם אופנוע, שהוחנה סמוך לרכב שבו ישב העבריין הבכיר ניסים אלפרון, שהתגורר ברחוב. אלפרון ניצל בנס, אבל גם בפעם ההיא היו פצועים חפים מפשע שעברו שם במקרה. אז היה זה חלק ממלחמת חורמה בין ארגוני הפשיעה הגדולים במדינה, אבל מה גרם לאופנוע של א', צעיר בן 28 שרק מעטים שמעו את שמו, להתפוצץ בפיגוע פלילי בלב אזור עירוני צפוף?
9 צפייה בגלריה
מטען חבלה ברחוב רש"י ברמת גן פוצע את א', וחמישה עוברי אורח נפצעים מרסיסים
מטען חבלה ברחוב רש"י ברמת גן פוצע את א', וחמישה עוברי אורח נפצעים מרסיסים
מטען חבלה ברחוב רש''י
(צילום: שאול גולן)
בתחילה חשדו כי א' היה הבלדר, האיש שהוביל מטען עבור מישהו אחר ופשוט קרתה לו "תאונת עבודה" בדרך. אלא שכיוון החקירה הנוכחי הוא שא', המוכר למשטרה ומכונה "וַאֲרַם", היה היעד לפיצוץ - והאלמוני שהפעיל את המטען לא רצה לפצוע אותו, אלא לחסלו. גם במחיר של פגיעה באזרחים תמימים.
במשך כמה שעות באותו יום, כותרות האתרים קבעו כי "בנס לא היו נפגעים". אחר כך האירוע פשוט נבלע בין דיווחי החדשות השוטפים. רק שהפעם מדובר בסיפור שהוא הרבה יותר גדול מפיצוץ קטנוע של עבריין אנונימי.
ניסיון החיסול של "וארם" מיוחס למלחמה פלילית שמתחוללת בחודשים האחרונים ברחובות רמת-גן, וגולשת גם אל ערים שכנות. הקרבות האלו, כך חושדים במשטרה, מתנהלים בין שני עבריינים בעיר: נאור סוכר מצד אחד, ואיתי חכם מהצד השני. ובמלחמה הזאת, הכול מותר: יריות, מטענים, רימוני הלם, פגיעה בבתים ובמשפחות של המעורבים, איומים בטיקטוק, שכנים מפוחדים בשכונת יוקרה ועירוב של ארגוני פשע חיצוניים. פיצוץ האופנוע הוא רק אחד מלמעלה מעשרה אירועים חמורים, בכולם יכלו להיפגע אזרחים תמימים, ואחד מהם אפילו כלל חציית קו אדום שהייתה אמורה להסעיר את כל המערכת המשפטית: רימון הלם שהוטמן על דלת ביתו של עורך דין.
מה המקור לסכסוך? תלוי את מי שואלים. סוכר מוסר, באמצעות פרקליטו, חן פלצ'י: "אין לי סכסוך עם אף אחד". חכם מוסר באמצעות מקורביו: "אין לי מושג למה נאור אכל עליי תסביך". כל צד מגייס לטובתו תמיכה מצד ארגוני פשיעה גדולים ומוכרים יותר, כך שלא מן הנמנע שיש מי שמנצלים את הסכסוך בין השניים כדי להלהיט את הרוחות בעיר. "זה דור חדש של עבריינים, בלי כבוד", אומר לנו חייל מארגון פשע מוכר, "אלא מנהלים מלחמות בטיקטוק, וזאת הרמה. שרים שירים אחד על השני, מקללים, מערבים בני משפחה. אין פה שום חוט שדרה".
9 צפייה בגלריה
נאור סוכר
נאור סוכר
נאור סוכר. ''אין לי סכסוך עם אף אחד''
(צילום: מתוך האינסטגרם)
אולי. אבל גם במקרה של "עברייני טיקטוק" כאלו, המשטרה לא מצליחה לפצח אף תיק שקשור למלחמה הזו. יכול להיות שגם ברמת-גן, הלב של לב המדינה, הולכת ומתפתחת בעיית משילות?
נאור סוכר נחשב ל"כוח עולה" בעולם התחתון של גוש דן. "סוכר הוא בחור עצמאי, כוחני ולא פראייר", אומר מקורב. "הוא 'אכל' בתי כלא כמה פעמים, יש לו שם בעולם העברייני כמי שמתעסק בעיקר באמל"ח ובסחיטות בכוח ובאיומים".
הוא בן 30, רווק, במקור מבני-ברק, היום גר ברמת-גן. מעורבותו בפלילים החלה בגיל צעיר, ובתסקיר שירות המבחן שנערך לגביו נטען כי קיבל פטור משירות צבאי בשל חוסר התאמה. במהלך השנים הוא עבד כנהג משאית, ומאוחר יותר התקדם לתפקיד ראש צוות בחברת הובלות. חברי ילדות שלו מספרים כי סוכר נחשב בעבר מקורב לעמיר מולנר. מעיון ברקורד הפלילי שלו עולה כי למרות גילו הצעיר, סוכר הספיק לרצות שלושה מאסרים על תיקי סחיטה ואלימות, מהאחרון שבהם הוא השתחרר לפני כשנה.
כשהיה בן 18, סוכר נידון לשנה וחצי מאסר בפועל בגין עבירות סחיטה בכוח וסחיטה באיומים. ב-2015 הורשע שוב, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, גרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות והיזק בזדון. היה זה לאחר שתקף עם אחרים באכזריות שני אזרחים ערבים בגלל מוצאם, במסעדה ברמת-גן. על סוכר נגזרו 22 חודשי מאסר בפועל, אותם ריצה בחופף למאסרו הקודם.
כשהשתחרר מהכלא הוא שכר מחסן במושב זיתן, והקים שם עם שותף תשתית לגידול קנאביס על שטח של כדונם. המיזם החקלאי לא החזיק זמן רב מעמד: בשנת 2020 הורשע סוכר, במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של איומים, לאחר שאיים על איש עסקים שחשד שגנב ממנו כמה מאות שתלי קנאביס. נגזרו עליו 12 חודשי מאסר בפועל, והופעלו גם שישה חודשי מאסר שהיו לו על תנאי מהרשעה קודמת.
9 צפייה בגלריה
החשודים נאור סוכר ואילי הרשקו
החשודים נאור סוכר ואילי הרשקו
סוכר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
במאסרו האחרון, מספר מקורב לסוכר, הוא התחזק בכלא וצבר מעמד. מאחורי הסורגים הוא חבַר לארגוני פשיעה מהמגזר הערבי, בין היתר בגלל שחלק תא עם חמזה ("חמזי") עראר מג'לג'וליה, מי שנחשב עבריין בכיר ויעד של ימ"ר מרכז, ונמצא בקואליציה עם ארגון קוטייר. בעולם התחתון סוכר נחשב לאחד ש"לא רואה בעיניים". גורמים בכלא מספרים כי בעת מאסרו ניסו שני עבריינים מפרדס כץ לתקוף אותו. "הם באו אליו עם סכין מאולתר ודקרו אותו ביד".
ואיך סוכר הגיב? "הוא תפס להם את הסכין ודקר בגב את שניהם. אמיתי".
כשהשתחרר, כך לפי החשד במשטרה, החל להתעסק באמל"ח. היום עומד מאחוריו כוח של חיילים – לא ברור מה גודלו – ברובם צעירים מרמת-גן, פרדס כץ ותל-אביב, שסרים למרותו ומכונים בטיקטוק "הצבא של נאור סוכר". "הוא בסגנון של אלפרון ורוזנשטיין של פעם", טוען המקורב. "יש לו מצד אחד תכונות של מנהיג, ומצד שני יש לו מילה ברזל".
הצד השני של הסכסוך הזה, כך חושדים במשטרה, הוא איתי חכם. הוא יליד רמת-גן, בן 31, נשוי ואיש משפחה. הוא מתגורר כיום בעיר, בבית שסביבו מתחוללת בחודשים האחרונים סערה, אבל לכך עוד נגיע בהמשך. עד לרצף האירועים האחרון, שמו של חכם לא היבהב על המכ"ם הפלילי של המשטרה. מקורביו מספרים כי הוא רחוק מהדימוי של איש הפשע הקלאסי. "הוא מצחיק למות", מספר אדם שמכיר אותו. "לא נראה עבריין בכלל". שמו עלה לראשונה כשהצטלם עם אבו-מאלק, גור האריות שנחטף מאמו באפריקה, הוברח לישראל והגיע למשפחות פשע שסחרו בו למטרות סלפי. אבו-מאלק, אגב, חולץ בפברואר מדירת מסתור שבה הוחזק ברמת-גן, שמו שונה ל"ציון", וכיום הוא בחוות מקלט בדרום-אפריקה.
עד לאחרונה יוחסו לאיתי חכם תיקים קטנים, יחסית: היה לו תיק על אלימות במועדון, ולפני כחצי שנה חכם סיים לרצות מספר חודשים בעבודות שירות, לאחר שנתפס נוהג תחת השפעת סמים. "אבל באף פשיטת משטרה", אומרים מקורביו, "לא מצאו אצלו גרם סם".
אז איך, עם הרקורד הפלילי הדל הזה, חכם מנהל את הסכסוך האלים מול סוכר, ממנו ניצל עד היום ממספר ניסיונות חיסול? התשובה היא: דרך אשתו. הגב החזק של חכם הם האחים מתן ואלי ארביב מחדרה, שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם, שבמשטרה מתייחסים אליהם כ"זרוע הביצועית" של ראש ארגון הפשע בדרום, שלום דומרני. אשתו של חכם ואשתו של אלי ארביב הן אחיות. מכריהם של האחים ארביב מאשרים לנו בתגובה: "זה נכון שיש לנו קשר משפחתי עם חכם. האחים ידועים כמקושרים וכמוציאים לפועל של כל מיני דברים, והם מסייעים לחכם בסכסוך שלו מול סוכר. במסגרת זאת, הם גם מסתובבים יותר באזור רמת-גן והסביבה, כדי להפגין מולו עוצמה וכוח".
9 צפייה בגלריה
איתי חכם
איתי חכם
איתי חכם. ''לא נראה עבריין בכלל''
(צילום: מתוך האינסטגרם)
יש לסכסוך הזה גם צלע שלישית, שהיא פחות בפרונט: חיים כחלון, בן 43 מפתח-תקווה, נשוי ואיש משפחה. כחלון גדל בפרדס כץ, הפך לחבר של עמיר מולנר, אבל לקח כיוון שונה והלך ללמוד עיצוב שיער אצל ספר הצמרת שוקי זיקרי. אחר כך הוא פתח מספרות מצליחות בתל-אביב. הוא הפך לספר של בכירי העולם התחתון – אומרים שעמיר מולנר ועמוס לביא מסתפרים רק אצלו – ומכיר גם את דומרני, ערן חייא, האחים טהירי ועוד. הקשרים הללו, כך אומרים מקורביו, סייעו לו להפוך למגשר בסכסוכים. בין היתר, נטען כי כחלון השתתף בסולחה שנערכה בין עמוס לביא לאייל נגר, מי שהיה יד ימינו של בני שלמה, ראש ארגון הפשע בדרום, שחוסל. ואגב, גם כחלון הספיק להצטלם עם גור האריות אבו־מאלק.
כחלון לא נחשב ליעד מודיעיני, ועד לפני כמה חודשים היה חבר גם של סוכר וגם של חכם. מתישהו, נוצר קרע בינו לבין סוכר. ייתכן שהסדקים נפערו בקיץ שעבר: ב-3 באוגוסט אשתקד, בעיצומו של גל הטרור של אותה תקופה, נסעו כחלון, סוכר ואדם נוסף בג'יפ מרצדס, כדי לחגוג לכחלון יום הולדת בתל-אביב. בשעות הערב הם חלפו ברחוב דיזנגוף, כשלפתע הגיח לעברם אופנוע ועליו שני רעולי פנים. אחד מהם ירה לעבר הג'יפ. השמשות נופצו, אך נוסעי המרצדס לא נפגעו. הרכב סטה ונעצר. במקום התפתחה מהומה גדולה מחשש שמדובר באירוע פח"ע, אולם כשהתברר מי היה בג'יפ, כל השלושה זומנו לחקירה. ההערכה של החוקרים הייתה כי היעד לחיסול היה סוכר, בעקבות סכסוך עם עבריינים מבת-ים. השלושה הכחישו. "אין לנו אויבים, אין לנו מושג מי ירה עלינו", אמרו. כעבור כשלוש שעות הם שוחררו. התיק הזה לא פוצח עד היום.
בספטמבר 2022 כחלון וסוכר הסתכסכו. יש האומרים כי מדובר בעניינים של אגו וכסף, וכי כחלון נפגע מאוד מסוכר. אחרים טוענים כי זה בגלל חברותו של כחלון עם חכם. בהמשך התברר כי באופן מסתורי נפרצו הטלפונים של כחלון ואשתו, והופצו סרטונים אישיים שלהם בטיקטוק. עד היום לא ברור מי עומד מאחורי המעשים האלה. ניסיונות של חברים לסולחה בין ספר הצמרת לסוכר, נכשלו. כחלון עצמו, שעבר מאז להתעסק בנדל"ן, סירב להגיב לנו השבוע לכתבה. סוכר, כאמור, מכחיש את הדברים.
נאמר שוב: לא ברור עד כמה כל מקרי הירי והמטענים קשורים לסכסוך בין חכם לסוכר, ואם לפחות חלקם שייכים בכלל לסכסוך גדול יותר, הקשור בבריתות עם ארגונים גדולים וחזקים בהרבה משל שניהם. אבל כך או כך, מה שבטוח הוא שבחודשים האחרונים, ברחובות רמת-גן ובערים סמוכות לה מתנהלת מלחמת פשע.
האירוע הראשון שמיוחס למלחמה הזו הוא, כאמור, הירי לעבר הג'יפ של סוכר (כשמעצב השיער כחלון עימו), בדיזנגוף סנטר. אבל זה היה רק הסיפתח.
כשסוף–סוף המשטרה הצליחה לעצור את חכם בחשד למעורבות בירי לעבר בית הוריו של סוכר ברמת–גן והנחת מטען שם, החוקרים פישלו: בבית המשפט התברר כי הירי בוצע כאשר חכם שהה בבית החולים, פצוע בעצמו מיריות. והנחת המטען? ובכן, היא התרחשה כשחכם היה בכלל עצור במשטרה
ב־23 באוקטובר 2022 הושלך מטען צינור לעבר בית הוריו של סוכר, המתגוררים ברמת-גן. זה קרה בעת שסוכר עצמו היה בקרבת מקום, אבל למזלו הוא לא נפגע. המשטרה, שהוזעקה למקום, העריכה כי באירוע הזה היה מעורב ארגון פשיעה מהמגזר הערבי שנשכר כדי לפגוע בסוכר, ככל הנראה על רקע עסקאות קריפטו והימורים. גם בתיק הזה לא נעצרו חשודים, והוא נותר בלתי מפוענח עד היום.
חצי שנה חלפה, ושוב בוצע ניסיון חיסול כושל של סוכר. ב-5 באפריל השנה, מעט לפני חצות הלילה, הגיעו שני רעולי פנים רכובים על אופנוע לביתו של סוכר ברמת-גן. הם ירו לעבר הבית ורכבו מטח של 15 כדורים, ונמלטו. תושבים מבוהלים בשכונה, ששמעו את קולות הירי, מיהרו להזעיק את המשטרה. לא היו נפגעים, המשטרה העריכה כי מישהו מנסה להעביר לסוכר מסר מאיים, אולם גם המקרה הזה לא פוענח.
כעבור כמה שבועות נדמה היה כי הסכסוך מסלים. ב-27 במאי ארב רעול פנים חמוש לחכם ליד ביתו, בשדרות הנרקיסים ברמת-גן. הוא ירה לחכם ברגל ונמלט מיד מהמקום. חכם, שנפגע באורח קל, פונה משם למרכז הרפואי איכילוב והשתחרר משם כעבור יומיים.
9 צפייה בגלריה
יריות על הג'יפ בו נסעו נאור סוכר, חיים כחלון ואדם נוסף ברחוב דיזנגוף בתל אביב
יריות על הג'יפ בו נסעו נאור סוכר, חיים כחלון ואדם נוסף ברחוב דיזנגוף בתל אביב
זירת הירי בדיזנגוף
(צילום: נדב אבס)
למחרת הירי על חכם, ב-29 במאי, סמוך לאחת בלילה, הושלך שוב מטען חבלה מאולתר לעבר בית הוריו של סוכר ברמת-גן. בליל 31 במאי נרשמו שני אירועים בשתי זירות במקביל: רימון הלם הושלך לעבר ביתו של חכם בשדרות הנרקיסים; ולעבר בית הוריו של סוכר נורו יריות, ובנוסף להן, מטען חבלה הונח בחצר הבניין שבו הם מתגוררים. בשני האירועים לא היו נפגעים, אך נגרם נזק. השכנים, כמובן, היו מבוהלים לחלוטין.
בין לבין, הצדדים מחליפים מהלומות גם בטיקטוק. בסרטונים לא נעשה שימוש בשמות האמיתיים, אבל כשהחשבונות הם תחת שמות כמו "הצבא של נאור סוכר" ו"נאמנות נאור סוכר", הרמז די ברור. כך, למשל, הועלה בחשבון "הצבא של נאור סוכר" סרטון שבו צולם שולחן מימונה, וברקע קטע מהשיר "אינסטינקטים של רחוב", של מאי ספדיה: "כי אין מי שיכול לקחת את זה ממני, אני אעיף כל מי שיתקרב". מולו הועלה סרטון לעגני על "המנקה של נאור סוכר", שכלל תגובות ארסיות כמו "אחלה עבריין טיקטוק, ליצן".
ובינתיים, היריות והמטענים ממשיכים. ב-4 ביוני התבצע ירי לעבר ביתו של חכם בשדרות הנרקיסים, כשחכם עצמו לא שהה במקום. המשטרה החליטה לעשות סוף־סוף מעשה, ועצרה למחרת, ב-5 ביוני, את איתי חכם, בחשד למעורבות בשני אירועים - ירי והנחת מטען בבית הוריו של סוכר. למרות טענת סנגורו, עו"ד טל ליטן, כי מדובר בטעות, בית המשפט האריך את מעצרו של חכם בארבעה ימים. עו"ד ליטן עירער לבית המשפט המחוזי, וזכה. חכם שוחרר הביתה באותו יום. "הייתה פה חקירה רשלנית", אומר הסנגור. "מצד אחד, איתי (חכם) עוכב ברחוב ללא צו מעצר, ומצד שני, היה לו אליבי מוצדק לגבי שני האירועים, אולם למרות שביקש זה לא נבדק, ומכאן הערר".
משהו על השלומיאליות שבה נוהלה החקירה הזו אפשר ללמוד מפרוטוקול הדיון המשפטי, שלאחריו חכם שוחרר.
עו"ד ליטן שואל את נציג המשטרה: "מתי צו המעצר הוצא?"
נציג המשטרה: "אני מסרב לענות, אני כותב מזכר לבית המשפט מדוע, למה אני לא יכול להשיב".
השופטת (קוראת ומחליטה): "לא מצאתי במזכר הסבר מדוע נציג המבקשת מסרב לענות לשאלה. לפיכך, אני מורה לו לענות על השאלה".
נציג המשטרה מודה: "לא הוצא צו".
9 צפייה בגלריה
טל ליטן
טל ליטן
עו''ד טל ליטן. ''הייתה פה חקירה רשלנית''
עוד התברר, כי ביום הנחת המטען ב-29 במאי, חכם בכלל היה מרותק למיטתו בעקבות הירי ברגלו, ואילו ב-31 במאי, היום שבו בוצע הירי לעבר בית הורי סוכר, הוא אפילו היה מעוכב במשטרה. וכך השופט המחוזי, יוסי טופף, כתב בהחלטה לשחררו: "אין חולק כי לא בוצעה כל פעולת חקירה על מנת לבדוק את טענת האליבי שהשמיע העורר (חכם) בנוגע לאירוע הנחת מטען החבלה, ואין חולק כי במועד ביצוע אירוע הירי, העורר הוחזק בתחנת המשטרה בסטטוס של מעוכב. לא מצאתי בחומרי החקירה חשד בסיסי מספק, אף לא לבקשת מעצר ראשונה, הקושר את העורר לעבירות שבהן נחשד". חכם, כאמור, שוחרר.
גם אחרי שחכם יצא מהמעצר האירועים לא פסקו, אבל בינתיים הוא התמודד מול חזית אחרת: השכנים המודאגים שלו, בשדרות הנרקיסים ברמת-גן. מדובר ברחוב בשיכון ותיק, הגובל בפארק הירקון ונחשב למתחם יוקרה בעיר. בשכונה מצוי גם בית הספר היסודי "ניצנים". "רק חסר לנו שמישהו מהתלמידים יחטוף יום אחד כדור", אומרים שכנים.
התושבים לא יושבים בחיבוק ידיים. בעקבות הירי לעבר ביתו של חכם והמטענים שהונחו לפתחו, נכתב בכרוזים שהופצו ברחבי השכונה תחת הכותרת: "זהירות, פושעים בשכונה, שדרות הנרקיסים": "בטח כל אחד שואל את עצמו למה פתאום הרימו חומה מאובטחת בגובה ארבעה מטר, עם גדר תלתלי ושמונה מצלמות אבטחה סביב בית סבתא קטן?'" בהמשך נטען כי סוכר נכנס לביתה של ישישה ערירית המתגוררת בשיקגו. סוכר לא רצה להגיב השבוע לנושא.
עד ראייה מספר שסוכר הצליח לעלות מהקומה הראשונה לגג של הקומה השלישית, שם פתח בבריחה דרמטית, תוך קפיצה בין גגות השכונה הצפופה. "הוא רץ ודלקו אחריו שם עם רחפן", טוען מקורב לו. "אחר כך השוטרים פוצצו אותו במכות". במשטרה מכחישים
אולי מתוך דאגה לתושבים ואולי בגלל הבחירות המתקרבות, ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, החליט סוף-סוף להתערב. בהודעה ששיגר לתושבי השכונה החודש הוא ניסה להרגיע את הרוחות הסוערות: "קיימתי שיח של הערכת מצב עם מפקד התחנה, והוא עידכן אותי שהיה נוכח בשטח ודיבר עם לא מעט תושבים, וגם עם מנכ"ל העירייה מוטי כהן, מפכ"ל המשטרה בתפקידו הקודם. מה שאני כן יכול לעדכן הוא שהחקירה מתקדמת מאוד. לא שזה מנחם מישהו כל עוד נשמעים קולות ירי בלב שכונת מגורים שקטה, אבל זה משהו שחשוב שייאמר.
"אין לי אפשרות וסמכות להתמודד עם עבריינים ועם ירי", הוסיף ראש העיר, "אבל גם תחושת הביטחון היא דבר שמאוד חשוב, וחשובה גם נוכחות של המשמר העירוני ומאבטחים חמושים על אופנועים, שיהיו בכניסה לבית הספר ועל ציר ההגעה לבית הספר".
אבל זוהי, כאמור, שנת בחירות, והמתמודדים מול שאמה הכהן לא שותקים. "אין לו אפשרות להתמודד עם עבריינים?" תוהה ליעד אילני, ממלא מקום ראש העיר רמת-גן ומועמד לראשות העירייה. "אילו היו מטפלים במהרה בנושא עבירות הבנייה במקום, אשר זועקות לשמיים, סביר היה להניח שהשוהים בבית היו עוזבים אותו, וכך היינו נמנעים מאירועי הירי והנחת המטענים בסמוך לבית הספר. אבל כרמל שאמה ראש עיר פחדן וחלש. העירייה בראשותו עוצמת עיניים ומחרישה אוזניים באופן שיטתי מול עבריינים שמבצעים עבירות בנייה סדרתיות, למרות שבאותו הזמן ממש היא רצה להטיל קנסות, ואף להגיש כתבי אישום פליליים, נגד תושבים מן השורה. שאמה הכהן חזק על תושבים נורמטיביים וחלש על עבריינים".
9 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן
''אין לי סמכות להתמודד עם עבריינים''. כרמל שאמה הכהן
(צילום: תומי הרפז)
מטעמו של כרמל שאמה הכהן נמסר בתגובה כי “העירייה פועלת בתיאום מלא עם משטרת ישראל ומנועה מלפרט מה כבר בוצע ומה עתיד להתבצע. ברגע שיתבררו הפרטים המלאים יהיה ברור מי פעל בנחישות תוך כיבוד החוק ומי שוב קישקש עצמו לדעת”.
אגב, כמה שעות אחרי התגובה, הגיעו פקחים עירוניים לבית בשדרות נרקיסים, והעירייה מיהרה להוציא הודעה כי החל הטיפול בחריגות בנייה במבנה.
כך או כך, גם אם בינתיים הירי לעבר הבית ברחוב הנרקיסים לא חודש, השכנים לא יכולים לישון בשקט, כי כפי שזה נראה בשטח - המלחמה הזו רחוקה מלהסתיים. יומיים לאחר שחכם השתחרר ממעצרו, ב-7 ביוני, התפוצץ מטען חבלה בבני-ברק, סמוך לפיצוצייה של אביו של סוכר. לא היו נפגעים, אבל נגרם נזק קל למקום. במקרה או שלא, מתברר שכמה שעות קודם לכן, כוח משטרה עיכב במקום את צמד האחים מתן ואלי ארביב מחדרה, שהסתובבו שם באופן מעורר חשד.
עו"ד יניב דניאל, פרקליטם של האחים ארביב, מה עשו באותו היום האחים מחדרה בבני-ברק, ומדוע הם עוכבו שם על ידי המשטרה? עו"ד דניאל: "מרשיי עוכבו למשך מספר שעות ברחוב, לעיני כל. מסיבה לא ברורה, במקום העיכוב נכחו צוותים גדולים של שוטרים, ערכו אצלם חיפוש, אולם לא נתפס ברשותם דבר".
כעבור יומיים, ב-9 ביוני, הושלך מטען חבלה גם לעבר בית הוריו של חכם ברמת־גן. הרימון התפוצץ ונגרם נזק, אך לא היו נפגעים. ב-11 ביוני בוצע, כאמור, ניסיון החיסול של א', האופנוען שהתפוצץ ברחוב רש"י - ומזוהה עם אנשיו של סוכר. אבל לא רק בו ניסו לפגוע. כעבור ארבעה ימים, ב־15 ביוני, הושלך רימון לעבר הכניסה לבניין ברחוב עמל, בו מתגורר עבריין נוסף הנחשב למקורב לסוכר.
האירוע הבא איכשהו עבר מתחת לרדאר. הקהילה המשפטית של ישראל אמנם עסקה באותם ימים סוערים בבחירות ללשכת עורכי הדין ובמהפכה המשפטית, אבל מדובר בשבירת קודים מוחלטת, הן של העולם התחתון והן מבחירת מערכת החוק: ניסיון לפגוע בעורך דין.
9 צפייה בגלריה
עו"ד חן פלצ'י
עו"ד חן פלצ'י
עו''ד חן פלצ'י. ''אם הייתי פותח את הדלת - הרימון היה מופעל''
(צילום: מוטי קמחי)
יום חמישי לפני שבועיים. עו"ד פלצ'י, פרקליטו של סוכר, שב לביתו בפתח-תקווה, בו הוא מתגורר עם אשתו וילדיהם, וגילה לחרדתו כי רימון הלם נקשר על ידית דלת הכניסה. "היו עליי איומים בטלגרם, ולכן התקנתי לאחרונה מצלמות", אומר עו"ד פלצ'י. "ביום רביעי, בשעה 1:30 בלילה, הגעתי הביתה, ואז אני רואה רימון. קשרו את הנצרה לידית, ואם הייתי פותח את הדלת - הרימון היה מופעל. הגיע חבלן שבדק גם את האופנוע שלי בחניה, ואז גילה כי התקינו לי ג'י-פי-אס באופנוע כדי לשים לי מטען, שכמה ימים אחר כך היה אמור להתפוצץ".
מי לדעתך מתנכל לך? "אני ייצגתי את שני הצדדים בסכסוך. אני יכול רק להעריך בזהירות שניסו להעביר דרכי מסר מאיים לסוכר".
סביב נקודת הזמן הזו, נראה שגם במשטרה מבינים שכבר לא מדובר בסכסוכון בין שני עבריינים לוקאליים, ושמי שצריך לטפל בתיק הם לא שוטרי התחנות המקומיות אלא ימ"ר תל-אביב, היחידה שאמונה על פיצוח פשיעה חמורה. נאור סוכר הושם תחת מעקב של בלשי הימ"ר. בערב שבו התגלה הרימון על דלת עורך הדין, הם עקבו אחרי סוכר לדירה בשכונת כרם התימנים בתל־-אביב. לטענת הבלשים, הם גילו שם מה שהיה להגדרתם "מעבדת חבלה", החליטו לעצור את סוכר, ופרצו פנימה.
השותף של סוכר הצליח להימלט דרך חלון, ונלכד. עד ראייה מספר שסוכר הצליח לעלות מהקומה הראשונה לגג של הקומה השלישית, שם פתח בבריחה דרמטית תוך קפיצה בין גגות השכונה הצפופה. אבל אנשי הימ"ר לא ויתרו והצליחו ללכוד אותו. "השוטרים פוצצו אותו במכות", טוען מקורב לו. "הוא עד היום בגבס ויש לו סדק ברגל. הם גררו אותו בכוח בחזרה לדירה, רק כדי שיגידו שהוא נעצר שם. זה לא נכון עובדתית, כי הוא רץ שם על הגגות ודלקו אחריו שם עם רחפן". במשטרה, לעומת זאת, טוענים כי החבלות נגרמו לסוכר במהלך המאבק להובילו בחזרה לדירה.
בדיון השני על הארכת מעצרו, שהתקיים בשבוע שעבר, אישר נציג המשטרה, רס"ב דן יואל, כי שני החשודים נתפסו בסמוך לדירה. הוא הוסיף כי במהלך החיפוש בדירה נתפסו בין היתר 1.8 ק"ג חומר נפץ, שלושה צינורות סגורים בפקק, 12 ראשי גפרורים חשמליים, 13 מצתי פתיל חשמליים (שני הרכיבים הללו, לכאורה, יכולים לשמש להפעלת מטען – ש"מ), וכן מגוון אמצעים נוספים, כמו מסכות סקי, כפפות, חלקי רחפן, מספר רב של טלפונים סלולריים, שוקר חשמלי; ועל גופו של סוכר נמצאה סכין. נציג המשטרה הדגיש כי מדובר בחשוד עם עבר פלילי וכי, "לסוכר יש עבר בהחזקת אמל"ח והוא מוכר בתחום".
בבית המשפט ניסה עו"ד פלצ'י, המייצג את שני החשודים, לגמד את חשיבות הממצאים: "אבקת נפץ זה מה שיש בתוך זיקוקים של יום הולדת. זאת מעבדה שלמה? ואני אומר לך שכך המוצרים האלה, מותר לקנות אותם, ולא היה לך אחד מורכב. נכון? היה שלט? זיקוקים, נכון? של יום הולדת. גפרורים קונים בכל חנות אפשרית. מסכות סקי, אני לא יודע שיש עבירה להחזיק מסכות וכפפות, מן הסתם, גם".
נציג המשטרה: "יש טלפונים סלולריים שנתפסו, גם. אנחנו מדברים על שלבים מתקדמים מאוד, יש צינורות, אף אחד לא עושה זיקוקים עם צינור. יש צינורות מוכנים להפעלה".
העו"ד: "גם הצינור שנתפס, אפשר לקנות בכל חנות אינסטלציה... האם יש מצלמות גוף לאירוע (כלומר, האם יש תיעוד מצולם של המעצר)?"
נציג המשטרה: "לא. לגבי המצלמות יש לנו עוד פעולות לבצע".
העו"ד: "והגעתם דרך מידע מודיעיני?"
נציג המשטרה: "לא יכול לאשר".
העו"ד: "לא היה צו?"
נציג המשטרה: "לא מתייחס".
השופטת עדי יעקובוביץ' לא התרשמה מהטיעונים. היא כתבה בהחלטתה כי מעיון בתיק החקירה קיים חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות להם, וכי קיימת עילה למעצרם. עם זאת האריכה את מעצרם בשישה ימים בלבד, ולא ב-11 כפי המשטרה ביקשה. עד כמה תצליח המשטרה הפעם לבסס את חשדותיה ואולי – אולי – להביא קצת רגיעה לרחובות רמת־גן? הזמן ובית המשפט יאמרו.
נאור סוכר מסר באמצעות פרקליטו, עו"ד חן פלצ'י: "אין לי סכסוך עם אף אחד". עו"ד פלצ'י מוסיף: "מרשי מצוי מזה תקופה ארוכה תחת פעולות עוינות חוזרות ונשנות, שבעטיין הוצמדו מטעני חבלה לביתו ולעסקו, והיחידה החוקרת עד כה לא חקרה ולא פיצחה אירועים אלה. דא עקא, כאשר מדובר במרשי, נאור סוכר, היחידה החוקרת אצה רצה לעצרו מעצרים חוזרים ונשנים על לא עוול בכפו, והכול כאשר חפותו של מרשי תוכח בבית המשפט".
איתי חכם מסר באמצעות מקורביו: "אין ביני לבין סוכר כל סכסוך. הכול פרי המצאות של כתבים בעלי עניין אישי לקדם את עצמם. חבל שהתקשורת, בשילוב המשטרה, יוצרים יש מאין".
באשר לאירועים הפליליים שמתרחשים בעיר רמת-גן: "צר לי שמייחסים אותם לשנינו, מבלי שיש כל ראיה בעניין".
באשר לירי עליו ולהנחת המטענים ליד ביתו ובית הוריו: "אין לי כל מושג מי מבקש את רעתי. ככל הנראה, מדובר בטעות בזיהוי". פרקליטו של איתי חכם, עו"ד טל ליטן, מוסיף: "די בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל־אביב ששיחרר את מרשי ללא תנאי, עד כדי ללמד שאין כל אמת בפרסום".
חיים כחלון מסר באמצעות עו"ד חן פלצ'י כי הוא אינו מעוניין להגיב לכתב.