2 צפייה בגלריה
חיילים עוקרים עצים. מתוך ספרי הלימוד
חיילים עוקרים עצים. מתוך ספרי הלימוד
חיילים עוקרים עצים. מתוך ספרי הלימוד
ממשלת בריטניה החליטה להפסיק את המימון למשכורות של פקידי משרד החינוך הפלסטיני האמונים על כתיבת ספרי הלימוד ברשות. כך השיב השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, ג'יימס קלברלי, בתגובה לשאילתה שהגיש חבר הפרלמנט אנדרו גווין ממפלגת הלייבור על תוכניות הממשלה לבחון את המשך המימון בעקבות ממצאי הדו"ח של האיחוד האירופי בעניין תוכנית הלימודים הפלסטינית.
ההחלטה התקבלה לאחר תגובות בתוך ממשלת בריטניה לפרסום ממצאי דו"ח מטעם האיחוד האירופי ביוני השנה, על התוכן האנטישמי והמסית לטרור בספרי הלימוד הפלסטיניים החדשים שפורסמו בשנים האחרונות גם במקצועות המדעים והמתמטיקה, כמו גם מחיקתם כמעט כליל של כל הפרקים שלימדו על שיחות השלום עם ישראל שהיו קיימים בעבר, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. ואולם, יחד עם זאת, תשובת השר הבריטי לשאילתה לא קשרה באופן ישיר את הפסקת המימון לדו"ח של האיחוד האירופי - ורמזה במקום לקיצוץ רחב יותר בסיוע חוץ שבריטניה נוקטת לאחרונה. כמו כן, המימון לאונר"א לא הופסק בשלב זה.
השר לענייני המזרח התיכון שהודיע על הפסקת המימון אמר במרץ אשתקד כי "ממשלת בריטניה מודאגת מאוד מההאשמות בגין הסתה בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית בדו"ח שפרסם מכון IMPACT-se", וממשלת בריטניה אישרה בעבר כי פקידים מטעמה נפגשו עם שר החינוך הפלסטינית והעלו בפניו את הדאגה בעקבות ממצאי הדו"ח.
מיד לאחר פרסום דו"ח האיחוד האירופי אישר תת-מזכיר המדינה, ג'יימס דודרידג', את עמדת ממשלת בריטניה לממצאי הדו"ח בדיון מיוחד בפרלמנט על ממצאיו, כשאמר כי "יש קבלה שהדו"ח של האיחוד האירופי מצא כי ממשיכים להיות תכנים אנטי-ישראלים ואנטישמים", והדגיש כי זה "אינו מקובל על הפרלמנט או על הממשלה".
בחמש השנים האחרונות הוציאה ממשלת בריטניה קרוב ל-137 מיליון דולר על משכורות הפקידים, שבעבר כבר הודתה ממשלת בריטניה כי הם מעורבים בתהליך היישום של תוכנית הלימודים ברשות הפלסטינית. שינוי המדיניותה הגיע ברקע קמפיין מדיני-תקשורתי ארוך שניהלה הקהילה הפרו-ישראלית בבריטניה, על בסיס המחקרים מכון המחקר IMPACT-se על ספרי הלימוד ותדרוכים של נציגים מהמכון עם בכירים במשרד החוץ, הפרלמנט והתקשורת הבריטית.
שורה רחבה של הארגונים שנרתמו לקמפיין כללה את מועצת המנהיגות היהודית, ידידי ישראל ממפלגת הלייבור והשמרנים, הפדרציה הציונית, ארגון עורכי הדין בבריטניה עבור ישראל, וגם בוועד שליחי הקהילות הבריטי.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "בשנים האחרונות שרים בממשלת בריטניה השתכנעו שזה לא מקובל להשתמש בכספי משלמי המיסים כדי לתמוך באינדוקטרינציה של תלמידי בית ספר פלסטינים לשנאה. נראה כי תהליך קיצוץ סיוע החוץ הרחב של ממשלת בריטניה היווה הזדמנות לממשלה להפסיק את המימון לעובדי הוראה פלסטינים שכותבים ספרי לימוד אנטישמיים קיצוניים". סמנכ"ל המכון אריק אגסי הוסיף כי "המכון ימשיך בעשייה מחקרית ומדינית לעידוד וקידום ערכים של קבלת האחר שלום וסובלנות בספרי לימוד ברחבי העולם, לרבות בישראל".