שיגור ארוס C, והנחיתה המוצלחת של הטיל
(צילום: SpaceX)

השיגור האחרון של SpaceX לשנה הזו - והוא של לוויין ריגול ישראלי: אחרי 60 שיגורים מוצלחים במהלך 2022, החברה של אילון מאסק הוסיפה עוד אחד אחרון לרשימה, עם שיגור לוויין הצילום הישראלי ארוס C-3 של חברת אימאג'סאט אינטרנשיונל שהוקמה במקור על ידי התעשייה האווירית. הלוויין שוגר מבסיס חיל החלל האמריקני ונדנברג בקליפורניה.
הלוויין הישראלי שוגר ממשגר פלקון 9, המשגר הראשון שניתן לשימוש חוזר באופן חלקי - השלב הראשון שלו מסוגל לנחות בחזרה במאונך לאחר חדירתו לאטמוספירה ולהיות משוגר פעמים נוספות. גם הפעם שלב הנחיתה האנכית עבר בהצלחה, ובחדר הבקרה מחאו כפיים לאחר מכן.
4 צפייה בגלריה
שיגור ארוס C
שיגור ארוס C
רגע שיגור פלקון 9, ועליו הלוויין הישראלי
4 צפייה בגלריה
שיגור ארוס C
שיגור ארוס C
6 שניות אחרי השיגור בקליפורניה (צילומים: SpaceX)
ארוס C הוא חלק מקבוצת לווייני ארוס - לווייני צילום מסחריים שבעולם טוענים כי משמשים בין היתר לריגול. הראשון שבהם שוגר בשנת 2000. לפי דיווחים בעולם, בסוף העשור לוויין הביון יהיה אחד מרביעיית לווייני ארוס שיפעלו לצד שני לוייינים נוספים.
באתר חברת אימג'סאט אינטרנשיונל, המספקת תצלומי לוויין ושירותי לוויין באמצעות אותה סדרת לוויינים שבבעלותה, נכתב כי "ארוס C הוא לוויין תצפית מתקדם, עם יכולות צילום מדהימות, שמספר צילומים ברזולוציה גבוהה מאוד. הוא פותח כדי לתמוך בכל הדרישות של ארגוני הביטחון והמודיעין, ועל מנת לעמוד בכל האתגרים שמולם הם מתמודדים".
4 צפייה בגלריה
שיגור ארוס C
שיגור ארוס C
שניות לפני השיגור
בין היתר, החידושים בגרסה זו הם הרזולוציה הגבוהה עוד יותר וכן איכות הצילום. המצלמה פותחה על ידי חברת אלביט מערכות.
הלחימה באוקראינה והמתיחות הגיאופוליטית בדרום מזרח אסיה ובמזרח התיכון העלו את הביקוש לשירותי הלווניים, המהווים כלי איסוף מודיעיני משמעותי. לפני שהועבר לארצות הברית, הלוויין היה בבדיקות אחרונות בתעשייה האווירית.
החברה הוקמה לפני 24 שנה בידי התעשייה האווירית ואלביט מערכות. בנובמבר 2017 רכשה קרן ההשקעות הפרטית פימי את השליטה באימג'סאט מידי התעשייה האווירית, בהובלת גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, שגם מכהן מאז כיו"ר ISI. ביולי 2020 נכנסה דיסקונט קפיטל כבעל המניות השלישי בגודלו. בפברואר 2022 הונפקה חברת ISI בבורסה בתל אביב.