5 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנו, ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי
שר הביטחון גלנו, ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי
שר הביטחון גלנו, ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
גורמי ביטחון העריכו הערב (יום ג') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש בהצהרה המשותפת שפרסם שר הביטחון יואב גלנט - ובה הודיע כי הוא מעניק "גיבוי מלא" לרמטכ"ל הרצי הלוי - "להרגיע את המערכת הביטחון" בצל המתקפות החוזרות ונשנות נגד בכירי הצבא, בראשם הלוי עצמו - מתקפות שלהן היה שותף גם בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו.
הגורמים מעריכים כי ההודעה נולדה פרי יוזמה של נתניהו (ולא, למשל, כתוצאה מדרישה של גלנט) - וכי בעקיפין היא תוכל גם "להוריד לחץ" משר הביטחון עצמו, שעד כה היה היחיד מבין בכירי הממשלה שהתייצב לצד הצבא. למרות הגיבוי, נתניהו עצמו היה זה ש"נזף" בבכירי צה"ל בשיחה הקשה שערך עם הלוי, מפקד חיל האוויר תומר בר ובכירים נוספים ביום ראשון האחרון - אז דרש מהם להימנע מהוצאת "כותרות" לתקשורת בדבר משבר הכשירות והלכידות בצה"ל, בטענה שהדבר פוגע בהרתעה.
שר הביטחון גלנט נפגש עם טייסים בבסיס חיל האוויר
(צילום: שחר יורמן)

וכמו בשלל מקרים קודמים מאז החל בקדנציה השישית שלו כראש ממשלה, נתניהו שוב נאלץ לפרסם הבהרה בעקבות התבטאויות של בנו מיאיר ובכירים אחרים בקואליציה. למעשה, עוד לפני שממשלתו הנוכחית הושבעה, בסוף דצמבר אשתקד, נתניהו נאלץ לפרסם ארבע הבהרות בתוך יממה אחת, אחת מהן בשל מתקפה אחרת של בנו יאיר על בכירי הפרקליטות, שבה שהאשים אותם בבגידה והפנה לעונש בחוק על עבירה שכזו (שמאפשר לגזור בגינה עונש מוות).
את הגיבוי שלו היום פרסם נתניהו יממה שלמה אחרי שבנו שיתף פוסט חריף נגד הרמטכ"ל, אותו כתב איש הליכוד ארז תדמור - ובו האשים כי הרמטכ"ל "עומד מנגד" על מול מחאת המילואימניקים וכי הוא "ייזכר כרמטכ"ל הכושל וההרסני בתולדות צה"ל ומדינת ישראל". נתניהו הבן אמנם מחק בהמשך את השיתוף, אך גלנט מיהר לגנות אתמול את הדברים ומסר כי ‏"עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלו הרמטכ"ל הלוי מוביל את צה"ל".
5 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו פרסם פוסט פייסבוק של ארז תדמור
יאיר נתניהו פרסם פוסט פייסבוק של ארז תדמור
הפוסט ששיתף יאיר נתניהו
(מתוך פייסבוק)
נתניהו עצמו המתין יממה שלמה עד שפרסם את הגיבוי שלו היום, בהודעה משותפת גם גלנט שבה הוסיף: "ראש הממשלה ושר הביטחון דוחים כל מתקפה נגד בכירי מערכת הביטחון, ומגבים את מפקדי וחיילי צה"ל הפועלים לילות כימים למען ביטחון ישראל". אתמול, יצוין, נתניהו פרסם הודעה נוספת אבל לקונית שבה הצהיר כי הוא "פועל לילות כימים יחד עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, בכירי צה"ל וזרועות הביטחון, כדי להבטיח יחד את ביטחון ישראל בכל מצב".
את הגינוי שלו היום פרסם נתניהו כמה שעות אחרי שהשר דודי אמסלם האשים שיש "מורדים בצבא" וקרא "לטפל בהן כמו מורדים" - ואחרי שגלנט נשמע כמי שמאבד שסבלנות מול המתקפות הללו, וצייץ בתום המפגש שערך עם טייסים בבסיס "רמון" של חיל האוויר: "‏פונה לנבחרי הציבור - אם אינכם מתאפקים, תתקפו אותי, את שר הביטחון, אני ממונה על הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר. הוציאו את צה"ל מהדיון הפוליטי, זהו כלי המגן המקנה חיים לעם ישראל".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
ראש השב"כ רונן בר לצד נתניהו, ארכיון. גם במקרה שלו הגיבוי הגיע באיחור
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הגיבוי המאוחר מצד נתניהו הביא עליו ביקורת מצד האופוזיציה, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ הערב: "מעט מדי, מאוחר מדי". זו לא הפעם הראשונה שבה נתניהו מפרסם באיחור גיבויים לבכירי מערכת הביטחון: רק לפני כשבוע שוחח נתניהו, גם כן באיחור של יממה, עם ראש שב"כ רונן בר וגיבה אתו בצל המתקפות נגדו מצד חברי קואליציה - בעקבות אמירתו שטרור יהודי מלבה את הטרור הפלסטיני. נתניהו מסר אחרי אותה שיחה אמר כי הוא מגבה את בר ואת אנשי שב"כ "על העבודה החשובה שהם עושים למען ביטחון אזרחי ישראל מסביב לשעון".
שבוע לפני אותו גיבוי לראש שב"כ בכיר נוסף היה על כוונת חברי הקואליציה - אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס - וגם אז הגיבוי מנתניהו הגיע יממה שלמה לאחר המתקפות שספג פוקס מצד חבר הכנסת אביחי בוארון מהליכוד (ושעות אחרי מתקפה נוספת מצד ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית). "ההשתלחות באלוף יהודה פוקס אינה מקובלת ואינה ראויה", אמר אז נתניהו. "האלוף פוקס הוא קצין מצוין ומוערך שפועל ללא הרף להגן על אזרחי ישראל באשר הם". גם אז תקף אותו גנץ על הגיבוי המאוחר וטען: "זה מעט מדי, מאוחר מדי".
המפגינים ברמות, מול אתר הנופש שבו מתארחים נתניהו ורעייתו
(צילום: אביהו שפירא)

מפגינים מול מסעדה בטבריה שאליה הגיעו נתניהו ורעייתו
(צילום: אפי שריר )

5 צפייה בגלריה
מפגינים מול המסעדה בה בנימין ושרה נתניהו סועדים בטבריה
מפגינים מול המסעדה בה בנימין ושרה נתניהו סועדים בטבריה
מפגינים מול המסעדה שבה סעדו בני הזוג נתניהו בטבריה, הערב
(צילום: אפי שריר )
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברמות, מול מקום החופשה של בנימין ושרה נתניהו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברמות, מול מקום החופשה של בנימין ושרה נתניהו
המפגינים מול אתר הנופש ברמות
(צילום: אפי שריר)
בתוך כך, פעילים במחאה נגד המהפכה המשפטית הפגינו גם היום סמוך לכפר הנופש רמות ברמת הגולן, שבו ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה מתארחים בחופשה שלהם. המפגינים "רדפו" אחריהם גם למסעדה שבה סעדו בטבריה. "הרודן הגיע לרמות אותנו", נכתב על אחד השלטים שהניפו המפגינים, במשחק מילים עם שם המושב בגולן.