יותר משבוע חלף מאז החליט הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) של משרד הבריאות להמליץ על חיסון רביעי לכלל בני ה-60 ומעלה, חברי הצוותים הרפואיים ומדוכאי החיסון. ואולם, בניגוד להערכות הראשוניות שלפיהן החתימה של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, שנחוצה לשם הוצאת המהלך לפועל, תיעשה מיד לאחר החלטת הצוות - הדבר טרם נעשה.
כפי שפורסם השבוע ב"ידיעות אחרונות", פרופ' אש שוקל להגביל את כמות האנשים שיוכלו לקבל את החיסון הרביעי לבני 70 ומעלה במקום 60, ולהותיר את חברי הצוותים הרפואיים בשלב הראשון מחוץ לרשימת הזכאים.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה רביעית לקורונה
מתחסנים במנה רביעית לקורונה
מתחסנים במנה רביעית לקורונה
(צילום: רויטרס)
יחד עם זאת, בניגוד לחיסון השלישי ובהיעדר נתונים משמעותיים - גוברים בימים האחרונים הלחצים על פרופ' אש לעכב את ההחלטה ובשלב זה לא להוציא אותה לפועל עד לקבלת מידע נוסף באשר לרמת המוגנות שמספק החיסון השלישי בקרב מי שהיו הראשונים להתחסן בו.
במקביל, גורמים במשרד הבריאות מעריכים כי אש לכל הפחות ממתין לנתונים ראשונים של מחקר החיסון הרביעי של עובדי המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שיצא לדרך ביום שלישי השבוע. פרופ' גילי רגב שמובילה את המחקר, אמרה כי בשלב זה "אני לא חושבת שהחיסון הרביעי לכלל האוכלוסייה זה נכון וגם לא לכל בני ה-60 ומעלה", אך גורמים שמכירים את הנושא מעריכים כי הסיבה לכך נעוצה, בין היתר, בכך שהיא מעדיפה שההחלטה תתקבל על בסיס המחקר שהיא עורכת.
יו"ר הצט"מ על ההמלצה לחיסון רביעי: "לא ברור מתי תיושם"
(צילום: לע"מ)

רק השבוע שיגרו ד"ר נועה רז, מנהלת מחלקה פנימית מבית החולים בילינסון ופרופ' סלומון שטמר, מנהל יחידת המחקר במכון האונקולוגי בבית החולים, מכתב בעניין אל פרופ' אש בדרישה שלא להמליץ בשלב זה על החיסון הרביעי. השניים הציגו לאש תוצאות מחקר שעשו באחרונה בקרב מתחסני המנה השלישי, ואולם יש להדגיש כי הוא לא בדק את מאומתי האומיקרון. "לאור הנתונים המעודדים הללו, ובהיעדר ספרות ידועה לנו שמציגה נתונים אחרים, אנו סבורים שדרוש זמן ונתונים נוספים לפני ההחלטה על בוסטר רביעי של פייזר לאוכלוסייה של בריאים מעל לגיל 60", כתבו השניים.
ולא רק הם סבורים כי בשלב זה יש להמתין עם המהלך. "אני חושב שאנחנו צריכים קצת יותר נתונים", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "נכון שכרגע יש את איום האומיקרון ואני בכל זאת מעט מתעודד שבמקומות אחרים שאליהם האומיקרון הגיע עדיין התחלואה הקשה, בינתיים, לא משתוללת.
"נכון שיש סיכון, אבל אנחנו גם לא יודעים איך מנה שלישית מתמודדת מול האומיקרון. לכן אני חושב שבשלב הזה התחיל ניסוי קליני שיבדוק את הבטיחות או היעילות של המנה הרביעית ותמיד עומדת לנו האופציה לחסן מהר. אני חושב שאם חלילה נחשוד שאנחנו הולכים לכיוון לא טוב ויש לנו תימוכין מדעיים לכך, אני רוצה להאמין שנוכל לתמרן מספיק מהר. אני לא נגד החיסון הרביעי אך בעד להמתין".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
מנגד, אחרים סבורים שדווקא יש לתת את החיסון הרביעי כבר בשלב זה. "אין לנו הרבה אינפורמציה וזו הבעיה הגדולה", אומר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה וחבר הצוות לטיפול במגיות ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות. "לאף אחד אין מושג האם הוא יעלה את רמת הנוגדנים או לא.
"מצד שני, החבר'ה מעל גיל 60 בצרות כי יש ירידה בחיסוניות ואנחנו רואים את זה. לכן אני חושב שאין לנו הרבה ברירה אלא לנסות להגן עליהם במשהו ולתת להם עוד חיסון. אין מה להפסיד ומנגד יש הרבה מה להרוויח. אנחנו באי ודאות מטורפת וזו אחת הפעמים שקיבלנו החלטה שאנחנו לא יודעים מהי המשמעות שלה אלא רק משתמשים בהיגיון הביולוגי ולא מעבר לזה".