כנסת חדשה יוצאת לדרך בפעם החמישית תוך שלוש שנים וחצי, אבל ההערכה - וגם התקווה בצד הימני של המפה - היא שבניגוד לקודמותיה, כנסת זו לא תתפזר תוך זמן קצר. רגע לפני מושב הפתיחה והשבעת חברי הכנסת, בהם 23 חדשים, מתקיימות כעת ישיבות הסיעה. ynet העביר במשדר מיוחד את יום הפתיחה של הכנסת ה-25.
בפתח מושב הכנסת ה-25, נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא לח"כים לתקן את הקרע בעם וטען כי עליהם להפסיק עם "ההשתעבדות המופרזת ל'מה יזכה לתגובות, לייקים ושיתופים ואיך לגרום לסערה ברשתות'". לדבריו, "לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת – יש לכם אחריות לנשום עמוק ולברר את העובדות".
הרצוג המשיך:"אזרחי ישראל מותשים מהמאבק הפנימי ומההשלכות שלו. יש לכם אחריות לחיזוק השותפות בין כל גווניה של החברה הישראלית, מכלל האמונות והדתות. גם אלו שמיוצגים היטב בבית הזה וגם אלו שפחות".
6 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הרצוג פותח את מושב הכנסת ה-25
(צילום: ערוץ כנסת )

נתניהו נכנס למשכן הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין נתניהו שרה נתניהו
נתניהו ורעייתו שרה
(צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת )
6 צפייה בגלריה
פגישת ראשי מפלגות הקואליציה ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הבטחון בני גנץ, שר האוצר, אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי, ויו״ר מפלגת רע״ם, מנסור
פגישת ראשי מפלגות הקואליציה ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הבטחון בני גנץ, שר האוצר, אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי, ויו״ר מפלגת רע״ם, מנסור
פגישת ראשי מפלגות האופוזיציה העתידית: לפיד, מיכאלי, עבאס, גנץ וליברמן
(צילום: אסי אפרתי - תדמית)
6 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג מגיע לכנסת
יצחק הרצוג מגיע לכנסת
הנשיא הרצוג מגיע לכנסת
(צילום:דוברות הכנסת, דני שם טוב )
כשהגיע לכנסת, ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, התייחס לפיגוע שהתרחש הבוקר באזור התעשייה באריאל: "זה יום שהיה צריך להיות יום חג לדמוקרטיה הישראלית, אבל הוא גם יום קשה". כשנשאל מתי יקים ממשלה, נתניהו ענה: "בקרוב".
ראשי האופוזיציה העתידית נפגשו בהזמנת ראש הממשלה יאיר לפיד. בפגישה נכחו יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.
שר האוצר ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו כי "אני מאוד מוטרד מהקואליציה המתגבשת. פעם ראשונה מאז קום המדינה שקמה קואליציה אנטי ציונית, שמנסה להסדיר באופן רשמי את מעמדם של משתמטים, וגם להסדיר את זה בחקיקה". לדבריו, "הולכים להקים פה משטר של אייתוללות בנוסח כחול לבן. לא יכול להיות שכהני דת מתערבים בנושאי ביטחון, בנושאי חקיקה".
ישיבות הסיעה הראשונות לפני השבעת הכנסת
(צילום: גיל יוחנן )

ליברמן התייחס גם לדרישת יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את תיק האוצר או הביטחון, ואמר כי "מינוי של סמוטריץ' לשר הביטחון זה פגיעה בביטחון לאומי". על הלחץ מצד האמריקנים, הוא אמר: "הם העבירו מסר לכל גורם אפשרי בישראל, משרדים שבהם יעמדו בראש סמוטריץ' ובן גביר - לא יהיה שום שיתוף פעולה איתם. אני לא רוצה אפילו לחשוב על ההשלכות, אם זה קורה".
שר הביטחון בני גנץ התייחס בישיבת סיעת המחנה הממלכתי להחלטת הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) לפתוח בחקירה לבירור נסיבות הריגתה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה בג'נין. "התחקירים של צה"ל הם יסודיים ומעמיקים, אין שום סיבה לפתוח בחקירה חיצונית. לא נשתף פעולה עם חקירה שכזאת", אמר גנץ. על האפשרות שסמוטריץ' ימונה לשר ביטחון, אמר: "חייבים למנות לשר ביטחון אדם שיש לו כישורים ביטחוניים וניסיון עמוק, ונדמה לי שזה לא המצב".
יו"ר נעם אבי מעוז התייחס למשא ומתן עם הליכוד על הרכבת הממשלה. "הדרישה העיקרית שלנו במשא ומתן היא להקים יחידת סמך במשרד ראש הממשלה לחיזוק, ביסוס והעמקת הביטחון הזהותי, האישי, המשפחתי, הלאומי והיהודי. הרשות או האגף לביטחון זהותי", אמר מעוז. "מחר בערב ניפגש לפגישה נוספת עם צוות המו"מ של הליכוד, אני מקווה שנסיים את המו"מ במהרה".
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
איתמר בן גביר בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה לפני השבעת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית כי "בשיתוף פעולה מלא עם חברי בן גביר, נחזיר את הביטחון והמשילות, נתקן את מערכת המשפט, נסדיר ונפתח את ההתיישבות ביו"ש, בנגב, בגליל, בבקעת הירדן וברמת הגולן". לדבריו, "אסור להיכנע לאיומי הטרור של הפלסטינים שמנסים להתערב בתהליך הרכבת הממשלה החדשה, וגם הידידים שלנו בעולם צריכים לכבד את ההכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל". סמוטריץ' רמז לשאיפתו לקבל את תיק האוצר, כשהתייחס להסתדרות: "לא ניתן לה או לכל גורם אחר בשמאל להחליט עבורנו או להכתיב מדיניות כלכלית או מינויים. רק אזרחי ישראל יקבעו איזו ממשלה תקום בישראל ומה תהיה מדיניותה והם אמרו את דברם בצורה חדה וברורה לפני שבועיים".
איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, התייחס לפיגוע באזור התעשייה באריאל: "צריך להקים ממשלת ימין על מלא כמה שיותר מהר, ולהחזיר את הביטחון ואת כח ההרתעה. יש צורך דחוף בשינוי נהלי הפתיחה באש". על הביקורת שהופנה כלפי רעייתו אילה, לאחר שהגיעה עם אקדח לפגישה של נשות חברי הקואליציה, אמר בן גביר כי "מספרים לנו כמה חשוב לשלב נשים בתפקידים קרביים. היא יודעת להפעיל נשק. אני ממליץ לכל אזרחי ישראל שיכולים לעשות זאת לשאת נשק".
(צילום: סנטרל הפקות, ערוץ הכנסת)

יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת הסיעה כי "הממשלה עוד לא קמה והם כבר מתכננים תוכניות מפורטות כיצד יתגברו על בית המשפט, איך יבצרו את שלטונם על חשבון הציבור הישראלי. במשא ומתן הקואליציוני מוכרים גם את ביטחון המדינה, וכבר מחלקים כסף לאברכים על חשבון חיילי צה"ל, אלו שכינו 'העצלנים מעיירות הפיתוח'". מיכאלי הוסיפה כי "אנחנו מפלגה קטנה, אך שינוי משטרי לא יעבור לסדר היום".
סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד) אמר לאולפן ynet לפני השבעת הכנסת כי "בבחירות הייתה הכרעה מאוד ברורה, אנחנו הפסדנו ואנחנו הולכים לאופוזיציה. הפעם הולך להתגשם אותו חלום שמדברים עליו תמיד בימין, הפעם לא יהיה להם את מי להאשים, יש להם ממשלת ימין על מלא, הם יעמדו למבחן ואני לבטח אהיה שם לבחון האם באמת הם מצליחים לעשות עבודה טובה יותר במיגור הפשיעה, במשילות, בהורדת יוקר המחיה".
הסערה הראשונה: עודה, כסיף וטסלר מסרבים להצטלם בעמדה ליד הדגל
(צילום: ערוץ כנסת)

סערה ראשונה אירעה עוד לפני המושב הראשון. איימן עודה ועופר כסיף מחד"ש-תע"ל סירבו לעמוד במיקום הקבוע של חברי הכנסת ליד דגל ישראל, לצורך הצילום המסורתי. לאחר שהבחין בדגל, עודה סירב לעמוד שם, נופף לצלמים ועזב את המקום. גם כסיף לא הסכים להצטלם שם, והתייחס לתקרית באולפן ynet: "זה לא היה עניין של סירוב. הצטלמתי והמשכתי הלאה. הדגל לא מסמל את עצמאותו של העם היהודי. היום, בעיקר בגלל הממשלה המתגבשת, הוא מסמל גזענות וכיבוש".
לפניהם הגיע לעמדת הצילומים ח"כ יעקב טסלר מיהדות התורה. הוא קיבל את סיכת חברי הכנסת, הצטלם צמוד לשולחן שבו קיבל את הסיכה, אבל כשהתבקש לעבור לעמדת הצילומים ליד הדגל - סימן שאינו מעוניין והלך. לאחר שנמתחה עליו ביקורת ברשתות החברתיות, הוא שב למקום והצטלם, כדי להראות שאין לו התנגדות עקרונית.
דני דנון לאולפן ynet: "אני מסכים עם גנץ בנוגע לחקירת ה-FBI".
(צילום: ערוץ הכנסת, סנטרל הפקות)

ח"כ דני דנון (הליכוד) התייחס גם הוא לחקירת ה-FBI בנוגע לנסיבות מותה של אבו עאקלה, ואמר כי הוא מסכים עם עמדתו של גנץ. "אני חושב ששר הביטחון צודק. הצעד האמריקני הוא צעד תקדימי וחריג מאוד, ולכן צריך להגיד להם בצורה מכובדת, מנומסת: 'עד כאן. בלי חקירות ובלי בדיקות'".
מושב הפתיחה מתקיים שבועיים אחרי הבחירות שהעניקו 64 מנדטים לגוש שבראשו עומד בנימין נתניהו. בליכוד קיוו גם להשביע במקביל ממשלה חדשה, אבל זה לא יקרה. אחת הסיבות לכך היא הנתק בין נתניהו ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', בין היתר סביב הדרישה שסמוטריץ' יוותר על כהונה כשר האוצר או כשר הביטחון.
הסוגיה הזו נחשבת למעשה ליחידה שתוקעת את המשא ומתן הקואליציוני, מאחר שכל עוד התיקים הגדולים לא נסגרים – נתניהו לא יכול להתקדם עם סבב התיקים בליכוד. לפיכך, מעריכים בליכוד שהממשלה תקום בשלב מאוחר מהשאיפות ומהציפיות.