שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב נשא הערב (שני) נאום תעמולה אנטי-מערבי חריף שבו תקף את ארה"ב ואוקראינה. "רוסיה תצא נגד הניסיונות של נציגי משטר קייב ופטרוניהם המערביים להתחמק מאחריות", אמר השגריר בקבלת הפנים המסורתית שערכה השגרירות לרגל "יום רוסיה".
באירוע שנערך במתחם חצר סרגיי בירושלים השתתפו נציגת הממשלה שרת המודיעין גילה גמליאל, נציגים של משרד החוץ, הכנסת, לשכות ראשי הערים של ירושלים, נתניה, ראשון לציון וחיפה, וכן שגרירים זרים ובכללם שגריר אזרבייג'ן בישראל.
השגריר ויקטורוב, השרה גמליאל וסמנכ"ל סוכנות הידיעות הרוסית TASS חנכו תערוכת צילומים דוקומנטרית שמוקדשת לציון 75 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין רוסיה וישראל. בנאומו באירוע, ציין השגריר כי "רוסיה נוקטת מסלול עצמאי של מדיניות חוץ שמונעת על-ידי האינטרסים הלאומיים שלה ומודעות לאחריותה המיוחדת לשמירה על שלום וביטחון ברמה הגלובלית והאזורית.
1 צפייה בגלריה
שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב בקבלת הפנים לרגל יום רוסיה בחצר סרגיי בירושלים
שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב בקבלת הפנים לרגל יום רוסיה בחצר סרגיי בירושלים
השגריר ויקטורוב והשרה גמליאל
(צילום: שגרירות רוסיה בישראל)
"רוסיה תמשיך לשמור בתקיפות על הנורמות והעקרונות הבסיסיים המעוגנים באמנת האו"ם ותתנגד לניסיונות להחליפם בסוג כלשהו של סדר עולמי חדש אשר טומן בחובו הרס של מערכת המשפט הבינלאומיות והשלכות שליליות על מדינות עצמאיות. בתוך העולם הרב-קוטבי המתעורר - רוסיה מתכוונת לתת עדיפות להסרת שרידי דומיננטיות בענייני העולם על ידי מדינות אינדיווידואליות לא ידידותיות כמו גם להתמודד עם שאיפותיהם הניאו-קולוניאליות".
השגריר אמר עוד: "כיום, מדינות המערב מנהלות מלחמה היברידית טוטאלית שתוכננה זמן רב נגד רוסיה כולל במידע, כלכלה, פסיכולוגיה ותרבות תוך שימוש בשיטות הפרימיטיביות והגרועות ביותר להשפיע על השם הטוב של רוסיה. למרות כל הלחץ חסר התקדים הזה, העם הרוסי נשאר מאוחד. לא נאפשר לאיומים הישירים על ביטחוננו וריבונותנו להימשך. נגן על האמת ההיסטורית, על המסורתיות ועל ערכי המוסר והאינטרסים הלגיטימיים של מולדתנו.
"רוסיה תצא נגד הניסיונות של נציגי משטר קייב ופטרוניהם המערביים להתחמק מאחריות ולהטעות את הקהילה העולמית ולכסות על הפשעים המפלצתיים של קבוצות חמורות אוקראיניות נגד האוכלוסייה האזרחית של אוקראינה ורוסיה. הם יצטרכו לענות על כל הפשעים שבוצעו נגד העם הרוסי - פשעים שאין עליהם חוק התיישנות". השגריר תקף את המערב על כך שהוא מצייד את אוקראינה בנשק מערבי ו"בכך שותף לזוועות הללו".

"מדינותינו עברו דרך קשה של התקרבות הדדית"

לגבי היחסים עם ישראל, אמר השגריר כי היא שותפה חשובה של רוסיה במזרח התיכון שלו תמיד היה מקום מיוחד במדיניות החוץ הרוסית. השגריר הזכיר שרוסיה הייתה הראשונה להכיר בישראל לאחר הקמת וכי ברית המועצות הייתה שותפה פעילה בהקמה ופיתוח של ישראל.
השגריר ציין בהתייחסו ליחסים בין רוסיה וישראל כי "במהלך העשורים האחרונים מדינותינו עברו דרך קשה של התקרבות הדדית, קיטוב קיצוני של עמדות, נורמליזציה וחזרה ליחסים מבוססי אמון ובנויים על בסיס שוויוני. באתגר הנוכחי הבסיס האיתן לשיתוף פעולה דו-צדדי מאפשר לנו לפתוח אותו בהדרגה לטובת שני העמים".
השגריר הרוסי שיבח את הדיאלוג בין שתי המדינות בשורה ארוכה של תחומים. לדבריו, "אנו מעריכים את הרמה הגבוהה הקיימת של הבנה הדדית בין העמים שכבולים בזיכרון היסטורי משותף ובערכים משותפים. רוסיה וישראל מאוחדות בגינוי האדרת הנאציזם וניאו-נאציזם, הלבנה של פושעים נאצים ועוזריהם, בהתנגדות הזיוף והעיוות של ההיסטוריה, במאבק נגד גילויי אנטישמיות, שנאת זרים, חוסר סובלנות גזעית ושנאה אתנית.
"אנו מברכים על כינון יחסי שכנות טובים במזרח התיכון. יחד עם זאת, אנו משוכנעים שאי אפשר להשיג שלום בר-קיימא ויציבות ללא הסדרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנו מתכוונים להמשיך לתרום באופן פעיל לפתרון משברים חריפים באזור ובטווח הארוך לבניית שלום בר-קיימא".
השגריר ויקטורוב הדגיש כי רוסיה לוקחת בחשבון בהכרח את האינטרסים הביטחוניים הלגיטימיים של ישראל. לדבריו, "אנו אסירי תודה לרשויות הישראליות על הסיוע לכנסייה הרוסית ומצפים להמשך שיתוף הפעולה הדרוש בהשלמת הרישום מחדש של מתחם אלכסנדר תחת הפדרציה הרוסית".