צה"ל נמצא בימים האחרונים בעיצומן של ההכנות לתגובה על מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, שכללה שיגור של כ-200 טילים לשטח הארץ. בצה"ל אומרים היום (שבת) כי "אנחנו בלב ההכנות לפעולה בהמשך, והיא תהיה משמעותית. למעשה של איראן יהיו השלכות".
ביממה הקרובה צפוי להגיע לישראל גם הגנרל האמריקני הבכיר מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שנחשב לבעל השפעה על המתרחש באזור. בצבא אמרו כי "הציפייה שלנו היא לשיתוף פעולה עם הידידות שלנו ואנו בתקשורת יומיומית. חלק מהעולם המערבי הבין שאנו נחושים אחרי שראו מה עשינו בלבנון וחיסול נסראללה. אין יכולת לדלג על מה שאיראן עשתה".
1 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל שוחח עם מפקד סנטקום, הגנרל האמריקאי מייקל אריק קורילה בסיום המתקפה האיראנית
הרמטכ"ל שוחח עם מפקד סנטקום, הגנרל האמריקאי מייקל אריק קורילה בסיום המתקפה האיראנית
בצה"ל משלימים היערכות ל"פעולה משמעותית" נגד איראן. "אי-אפשר 'לדלג'"
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל ממשיך צה"ל ב"פשיטות ממוקדות" ליד הגבול בדרום לבנון, כדי לנקות את נוכחות חיזבאללה שם. הפעולות יתרחבו בקרוב במיקוד על פגיעה ביכולות הפיקוד והשליטה של ארגון הטרור, אמצעי לחימה ומנהרות: "רק מתוך התמרון הרגנו מעל 400 פעילי חיזבאללה בהם לא מעט מפקדי פלוגות ומג"דים שנהרגו. מפקדי הגזרות של הר דב, מרכבא, מרווחין ועוד חוסלו".
בצה"ל ציינו היום, קצת פחות משבוע לתמרון, כי "אנו תוקפים כל מה שצץ לחיזבאללה בביירות ובדגש על החלק השיעי בדאחייה, שרובה ככולה פונתה מאזרחים. גם הבוקר טיסה לביירות הסתובבה כי אנו אוכפים את הסגר הצבאי על לבנון וצה"ל מחליט מה נכנס ומה לא ללבנון".
עוד הוסיפו הבכירים בצבא כי "תקפנו גם את מעבר מסנא של צבא לבנון כדי להבהיר להם שאנו נחושים למלא את הסגר הצבאי, ולא רק לעכשיו, אלא כמהלך ארוך טווח כדי למנוע מחיזבאללה להשתקם".
תיעוד מהלחימה של צוות הקרב עוצבת הקומנדו בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל ציינו כי חיזבאללה, בדומה לחמאס ברצועת עזה, משתמש יותר ויותר באמבולנסים ובבתי חולים ובהתאם כוחות צה"ל יפעלו נגד התופעה.
במקביל נמשכת גם הפעילות בעזה, כמעט שנה לטבח 7 באוקטובר, ולאחר כחודש הוציא דובר צה"ל בערבית הודעת פינוי לתושבים במרכז הרצועה. אוגדה 252, שאחראית על פרוזדור נצרים, תתוגבר בימים הקרובים - כמו גם המאמץ ההתקפי נגד חמאס.
בצה"ל נמשכת גם ההיערכות ליום השנה לטבח, שיצוין ביום שני הקרוב. הכוננות בצבא גוברת בגלל הערכות שארגוני הטרור ינסו להוציא לפועל פיגועים. כך למשל, התשתית שחוסלה שלשום בערב בתקיפה אווירית חריגה בטול כרם תכננה לדברי גורמים בצה"ל פיגועי תופת מיידיים.

האפשרות שלא ירדה מהשולחן

במהלך הלילה אמר בכיר במחלקת המדינה האמריקנית ל-CNN כי ישראל לא סיפקה לממשל ביידן ערבויות לכך שלא תתקוף את מתקני הגרעין בתגובה למתקפה האיראנית. "זה לא ירד מהשולחן, אנחנו מקווים ומצפים לראות קצת חוכמה בנוסף לכוח, אבל אין לנו ערבות לכך".
ביידן בתדרוך עיתונאים, אמש
(צילום: מתוך X)

לשאלה אם ייתכן שישראל תתקוף באיראן ביום השנה למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הוא השיב: "ממש קשה לדעת. אני חושב שבמובנים מסוימים היא תרצה להימנע מכך, אז להערכתי אם יקרה משהו - זה כנראה יהיה לפני או אחרי". הוא הוסיף: "ארה"ב פועלת כבר כמעט שנה כדי למנוע מהסכסוך להפוך למלחמה גדולה יותר - ועד כה עשתה זאת - אבל כעת אנחנו על הקצה".
עוד קודם לכן גורמים אמריקנים העריכו בשיחה עם ynet כי התקיפה הישראלית באיראן קרובה. השאלה הגדולה בשלב זה, לדבריהם, היא מה יהיה התפקיד של ארה"ב בתגובה. לפי הגורמים, לא נראה שמטוסים אמריקניים ישתתפו בתקיפה, אולם ללא ספק יהיה תיאום בין ישראל לוושינגטון, שמתבטא גם בביקורו הצפוי של קורילה.
נשיא ארה"ב התייחס אמש גם הוא לתגובה הצפויה של ישראל, ואמר כי "ישראל עוד לא החליטה מה לעשות בנוגע למתקפה". לדבריו, "אנחנו נמצאים איתם בקשר, ובמקומם הייתי חושב על אלטרנטיבה לתקיפת מתקני הנפט". ביידן, שהצטרף במפתיע לתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הוסיף: "הם (ישראל) לא יקבלו החלטה באופן מיידי, אנחנו נמתין ונראה מתי הם רוצים לדבר. הדבר העיקרי כרגע הוא להימנע ממלחמה כוללת, ולגייס את בעלות הברית כדי לבלום את זה".