תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס, שפורסם היום (רביעי), חושף פרטים חדשים על התכנון והביצוע של מבצע פיצוץ אלפי הביפרים של אנשי חיזבאללה בחודש שעבר. המבצע, המיוחס למוסד, הדגים רמה גבוהה של תחכום טכנולוגי ותכנון מדוקדק.
פעילי חיזבאללה שנפגעו במבצע הביפרים מבקרים באיראן

על פי התחקיר, המבוסס על מקור לבנוני בעל ידע ישיר ותמונות של פירוק המכשירים (אך לא מוצגות בכתבה), הביפרים שהגיעו ללבנון בפברואר השנה הכילו סוללות עם מטען נפץ פלסטי מתוחכם ומערכת הפעלה חדשנית שלא מזוהה בשיקוף סטנדרטי של קרני רנטגן.
מבנה הסוללה הממולכדת היה מורכב במיוחד: הסוללה המיוחדת, שהכילה את מטען הנפץ, תוכננה כך שתכיל רק כשליש מהקיבולת של סוללה רגילה בגודל דומה. על פי שני מומחי סוללות, סוללה במשקל 35 גרם הייתה אמורה להכיל קיבולת של כ-8.75 וואט-שעה, אך הסוללה בביפרים הכילה רק 2.22 וואט-שעה.
- שני תאי ליתיום-יון הקיפו דף דק של חומר נפץ פלסטי PETN במשקל 6 גרם.
- רצועה של חומר דליק ביותר שימשה כמרעום.
- המכלול הוכנס לשרוול פלסטיק שחור ונארז בקופסת מתכת בערך בגודל של קופסת גפרורים.
- העיצוב לא כלל מרעום מיניאטורי סטנדרטי, מה שהקשה על זיהויו.
4 צפייה בגלריה
הביפרים שהתפוצצו במבצע של המוסד
הביפרים שהתפוצצו במבצע של המוסד
(צילום: רויטרס)
"אני מכיר את המוצר הזה", כתב משתמש בכינוי Mikevog באפריל 2023. "יש לו גיליון נתונים מעולה וביצועים מצוינים"
אחד האתגרים המרכזיים במבצע היה יצירת סיפור כיסוי אמין למוצר החדש. לשם כך, הסוכנים נקטו בשורת פעולות: יצירת חנויות מקוונות מזויפות; בניית דפי אינטרנט ופוסטים להטעיית בדיקות הנאותות של חיזבאללה; מכירת הביפר AR-924 והסוללה LI-BT783 תחת המותג הטייוואני המוכר Gold Apollo; ויצירת דפי מוצר, סרטון פרסומת ודיונים מזויפים בפורומים אונליין לביסוס אמינות המוצר.
יו"ר חברת Gold Apollo הטייוואנית, הסו צ'ינג-קואנג, אמר כי לפני כשלוש שנים פנתה אליו עובדת לשעבר בשם תרזה וו ו"הבוס הגדול שלה, בשם טום" לדון בהסכם רישיון. הם קיבלו אישור לעצב מוצרים משלהם ולשווק אותם תחת המותג המוכר Gold Apollo, מה שהעניק אמינות נוספת למוצר המזויף.
בסוף שנת 2023, שתי חנויות סוללות עלו לרשת עם הדגם LI-BT783 מופיע בקטלוגים שלהן. ובשני פורומים מקוונים המוקדשים לסוללות, משתתפים דנו במקור הכוח, למרות היעדר זמינותו המסחרית: "אני מכיר את המוצר הזה", כתב משתמש בכינוי Mikevog באפריל 2023. "יש לו גיליון נתונים מעולה וביצועים מצוינים".
סרטון ההונאה ביוטיוב: ביפר חדש ומתקדם
(צילום: רויטרס)

רויטרס לא הצליחה לאמת את זהותו של Mikevog. קצין מודיעין ישראלי לשעבר ושני קציני ביטחון מערביים אמרו לרויטרס כי האתר, החנויות המקוונות ודיוני הפורום נושאים את חותמו של מאמץ הונאה. האתרים נמחקו מהרשת מאז שפצצות הביפרים זרעו הרס בלבנון, אך עותקים בארכיון ובמטמון עדיין ניתנים לצפייה.
חלק מרכזי במאמץ ההונאה היה יצירת אתר אינטרנט מזויף, apollosystemshk.com, שהציג את עצמו כמפיץ מורשה של מוצרי Gold Apollo. האתר נתן כתובת בהונג קונג לחברה בשם Apollo Systems HK, אך בדיקת רויטרס העלתה כי לא קיימת חברה כזו בכתובת או ברישומי החברות של הונג קונג.
מאמצי ההונאה הגיעו גם ליוטיוב, במטרה להעניק אמינות נוספת למוצר המזויף. על פי התחקיר, נוצר סרטון פרסומת באורך 90 שניות שהועלה לערוץ היוטיוב של Apollo Systems HK. הסרטון, שפורסם ב-13 בדצמבר 2022, קידם את הביפר AR-924 ואת הסוללה המיוחדת שלו. בסרטון הודגשו היתרונות כביכול של הסוללה LI-BT783, כולל טענה ל-85 ימי פעולה אוטונומית ואפשרות טעינה מחדש באמצעות כבל USB.
4 צפייה בגלריה
הביפרים שהתפוצצו במבצע של המוסד
הביפרים שהתפוצצו במבצע של המוסד
צילום מסך של סוללת LI-BT783 המוצגת באתר Apollo Systems HK לפני שהוסרה מהרשת
(צילום: רויטרס)
התחקיר חושף גם את השיטה שבה הצליחו הסוכנים לשכנע את חיזבאללה לרכוש דווקא את הדגם הממולכד. על פי אחד המקורות, נעשה שימוש בטקטיקת מכירות אגרסיבית: "המוכר שהעביר את ההצעה הציע מחיר נמוך מאוד עבור הביפרים, והמשיך להוריד את המחיר עד שהם נמשכו לעסקה".
חיזבאללה, מצדו, ביצע בדיקות ביטחוניות למכשירים עם קבלתם בפברואר. הארגון חיפש נוכחות של חומרי נפץ והעביר את המכשירים דרך סורקי ביטחון בשדות תעופה כדי לראות אם הם מפעילים אזעקות. שום דבר חשוד לא דווח. חיזבאללה עבר לשימוש בביפרים בתחילת השנה לאחר שהבין כי הטלפונים הניידים חשופים להאזנות ישראליות.
נקודת התורפה של הביפרים הייתה, כאמור, בכך שהסוללה התרוקנה מהר יותר מהצפוי. עם זאת, על פי המקור הלבנוני, הנושא לא עורר חששות ביטחוניים משמעותיים - הארגון עדיין חילק את הביפרים לחבריו שעות לפני ההתקפה.
4 צפייה בגלריה
נביל קאוק, ראש יחידת הביטחון המונע של חיזבאללה שחוסל בתקיפת צה"ל בביירות
נביל קאוק, ראש יחידת הביטחון המונע של חיזבאללה שחוסל בתקיפת צה"ל בביירות
בכיר חיזבאללה נביל קאוק. החקירה נפגעה
המבצע הגיע לשיאו ב-17 בספטמבר, כאשר אלפי ביפרים התפוצצו בו-זמנית בפרברי ביירות ומעוזי חיזבאללה אחרים. רוב המכשירים צפצפו לפני הפיצוץ, כאילו התקבלה הודעה, מה שגרם לנפגעים רבים להיות בקרבת המכשירים ברגע הפיצוץ.
התחקיר חושף כי החקירה הפנימית של חיזבאללה נפגעה משמעותית כאשר נביל קאוק, בכיר ארגון הטרור שהוביל את חקירת הרכש, נהרג בתקיפה אווירית ישראלית ב-28 בספטמבר, 11 ימים בלבד לאחר מתקפת הביפרים.
פורסם לראשונה: 15:49, 16.10.24