סין הודיעה בצהריים (יום ג') כי שר החוץ צ'ין גאנג, שבמשך חודש לא הופיע בציבור, הודח מתפקידו. סין לא ציינה מה הסיבה להחלפת צ'ין, שמונה לתפקיד בדצמבר. היא מסרה שוואנג יי - שכיהן כשר חוץ עד 2022 – ושימש כממלא המקום של צ'ין בשבועות האחרונים, יחזור לתפקיד.
צ'ין בן ה-57, שנחשב מקורב מאוד לנשיא שי ג'ינפינג, נראה לאחרונה בציבור ב-25 ביוני כשנפגש עם דיפלומטים בבייג'ינג. מאז לא דיווחה סין על אף מפגש שלו, ובעולם גברו התהיות באשר לגורלו. מדובר בהיעדרות חריגה ביותר עבר גורם בכיר כל-כך במשטר בבייג'ינג, והעובדה שבמהלך התקופה הזו נעדר צ'ין מכמה מפגשים ואירועים דיפלומטיים חשובים רק הוסיפה לתעלומה.
2 צפייה בגלריה
צ'ין גאנג שר החוץ של סין ארכיון
צ'ין גאנג שר החוץ של סין ארכיון
צ'ין גאנג, שפוטר ממשרד החוץ
(צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP, File)
צ'ין נעדר בין השאר מפסגה דיפלומטית שנערכה באמצע החודש באינדונזיה. דוברת משרד החוץ אמרה לאחר מכן שצ'ין נעדר "מסיבות רפואיות", אך ברשת CNN ציינו כי דבריה לא נכללו בתמלול הרשמי של התדרוך שהועלה בהמשך לאתר האינטרנט של המשרד. לפי CNN בעבר כבר השמיט משרד החוץ הסיני תכנים מתמלולי מסיבות עיתונאים של אנשיו, אם אלו נתפסים בעיניו כרגישים.
היעלמותו של שר החוץ הסיני תרמה בחודש החולף גם להפצת שמועות לא מבוססות בדבר רומן שניהל לכאורה עם מגישת טלוויזיה בכירה מהונג קונג, שנעלמה גם היא לאחרונה. העיתונאית פו שיאוטיאן, אחת הדמויות הבולטות ביותר בטלוויזיה הסינית, מרבה לראיין פוליטיקאים בכירים במדינה. פו בת 40, ובעלת תואר מאוניברסיטת קיימברידג'.
2 צפייה בגלריה
צ'ין גאנג שר החוץ של סין בריאיון שהעניק ב-2022 למגישת טלוויזיה מוכרת בטלוויזיה הסינית פו שיאוטיאן
צ'ין גאנג שר החוץ של סין בריאיון שהעניק ב-2022 למגישת טלוויזיה מוכרת בטלוויזיה הסינית פו שיאוטיאן
הראיון שפו ערכה אשתקד עם צ'ין
ברשתות החברתיות פורסם החודש ריאיון שערכה פו עם צ'ין בשנה שעברה, כשעוד כיהן כשגריר בוושינגטון, ובו נראו לכאורה מפלרטטים. פעיל זכויות האדם הסיני לין שנגליאנג ציין כי הריאיון נערך במרץ 2022, וכי בנובמבר נולד לפו בן. בציוץ האחרון שפרסמה בטוויטר שלה, באפריל האחרון, פו שיתפה תמונה של מטוס וצילום מסך של הריאיון שערכה עם צ'ין, לצד תמונה שלה עם בנה התינוק.
היעלמות של בכירים או דמויות בולטות אחרות בסין, יש לציין, אינה תופעה נדירה. בעבר כבר אירעו כמה וכמה מקרים שכאלו, ולעתים רק אחרי מספר חודשים חשפו השלטונות במדינה כי אלו שנעלמו חשודים בעבירות כלשהן. התופעה הזו רק גברה כחלק מקמפיין שבו פתח הנשיא שי נגד שחיתות ציבורית. אחד המקרים הבולטים ביותר היה זה שבו נעלם ב-2018 נשיא האינטרפול דאז מנג הונגוויי, כאשר הגיע לביקור במולדתו. רק בהמשך התברר כי נעצר בחשד ללקיחת כספי שוחד, ובהמשך נגזרו עליו 13.5 שנות מאסר. במקרה בולט נוסף נעלמה ב-2021 הטניסאית פנג שוואי, אחרי שפרסמה פוסט ובו האשימה את סגן ראש ממשלת סין בתקיפה מינית נגדה. שבועיים לאחר מכן הופיעה שוב, טענה שמצבה טוב – והכחישה את טענותיה שלה.