4 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד, הקשיש הפלסטיני שנעצר ומת
חטיבת כפיר נחשבת כבר שנים ל"בן החורג" מבין חטיבות החי"ר הסדירות של צה"ל, והיא מזוהה בעיקר עם גזרת יהודה ושומרון. גדוד נצח יהודה שייך לחטיבה המנומרת נתפס כ"אאוטסיידר" שלה, ולא רק בגלל התקריות הערכיות הרבות שהצטברו בשורותיו לאורך השנים.
בצבא למעשה מתקשים להגדיר ולהסדיר את מעמדו של הגדור, שנתפס כחרדי, ואת המחיר משלמים הלוחמים והקצינים שמשרתים בו ונאלצים לשרת באותה גזרה קבועה בשטחים - בניגוד לגדודים אחרים שעוברים רוטציה מלאה בין הגזרות השונות ברחבי הארץ.
התוצאה של התעקשות צה"ל להשאיר את נצח יהודה בתעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון בלבד, לרוב גם באותה גזרה, מובילה לשחיקה ולריבוי תקריות קשות בחיכוך היומי שבין חיילים לפלסטינים. בנוסף, בזמן שגדודים אחרים עברו מזמן למודל של ארבעה חודשי תעסוקה מבצעית (קו) ואז ארבעה חודשי אימון, לוחמי נצח יהודה הופלו שוב - ומשך הזמן שבו הם "תופסים קו" התאריך בשנים האחרונות לעיתים לעשרה חודשים ברצף באותו תא שטח.
4 צפייה בגלריה
לוחמי נצח יהודה באימון במתאר צפוני. למצולמים אין קשר לפרשות האחרונות
לוחמי נצח יהודה באימון במתאר צפוני. למצולמים אין קשר לפרשות האחרונות
לוחמי נצח יהודה באימון במתאר צפוני. למצולמים אין קשר לפרשות האחרונות
4 צפייה בגלריה
לוחמי הגדוד החרדי. ארכיון
לוחמי הגדוד החרדי. ארכיון
לוחמי הגדוד החרדי. ארכיון
בקרוב "ירעננו" את גדוד נצח יהודה במעבר דרמטי לגזרה חדשה, רנתיס, שמצפון לגזרתם הנוכחית. בחצי השנה האחרונה התרחשו לא פחות משלושה תקריות ערכיות בגדוד, ובהם לוחם שהודח אחרי שהיכה פלסטיני בפעילות מבצעית, לוחמים שהורשעו ונשלחו לכלא בגין התעללות במחבל כפות והתקרית שהסתיימה במותו של עמאר אסעד בן ה-80, שעוכב על-ידי כוח מהגדוד. עורך הדין שלמה ציפורי, שהגן משפטית על לוחמים מהגדוד בשורת פרשות, הפציר לא אחת ברמטכ"ל אביב כוכבי לטפל בייעוד הגדוד ברמת המאקרו ולא להטיל את האשמה וההדחה בכל פעם על קציני ולוחמי הגדוד.
נצח יהודה מיועד ללחימה בשטחים גם במלחמה ובחירום, וככזה הוא הפך לגדוד חי"ר היחיד בצבא הסדיר שעבר תרגיל גדודי במתווה איו"שי. יחד עם זאת, בחלק מהאימונים בשנים האחרונות התאמנו הלוחמים גם במתאר צפוני או דרומי, למרות שהגדוד לא צוות אופרטיבית באופן מלא וממשי לצוות קרב חטיבתי שמיועד לתמרן בלבנון או בעזה.

"קצינים בכירים מעדיפים לגלגל עיניים"

קצין ששירת בגדוד הסביר ל-ynet: "עובדים על החיילים באימונים, עד שמתאמנים, ואומרים להם 'כך תסתערו מול חיזבאללה או חמאס', אבל לכולם האמת ידועה - שבמלחמה, כמו בשגרה, נצח יהודה ייתקע ביהודה ושומרון". לדבריו, הלוחמים משתוקקים בעצמם להפוך לגדוד חי"ר מן המניין ולשרת גם בגבולות עם לבנון, עזה או סוריה. "זה פתרון שיעשה טוב לכולם, יחזק את החיילים ויפחית מאוד את האירועים הערכיים", טען הקצין. "בכל גדוד שייתקע במשימות שיטור בשטחים במשך זמן רב כל כך יהיו יותר תקלות ערכיות, אבל הקצינים הבכירים מעדיפים לגלגל עיניים ולהאשים רק את הקצינים בדרג הפלוגה או המחלקה".
בשנה האחרונה נשקלה האפשרות להפוך את נצח יהודה לגדוד הנדסה קרבית, אך הנושא ירד מהפרק מחשש שהיחידה תהפוך לפחות אטרקטיבית וחיילים רבים לא יהיו מעוניינים לשרת בה. בינתיים, הפכה היחידה לצלע החמישית בחטיבת כפיר, מאחר וכל חטיבת חי"ר סדירה כוללת שלושה גדודים רגילים וגדוד סיור. בכפיר כבר קיימים ארבעה גדודים שכאלה, מלבד נצח יהודה: נחשון, דוכיפת, שמשון וסיירת חרוב.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
הארכת מעצר ללוחם מנצח יהודה אשר חשוד בהתעללות בפלסטינים
"אומרים 'כך תסתערו מול חיזבאללה' - אבל ברור שנצח יהודה ייתקע ביו"ש". לוחם שנחשד בהתעללות
(צילום: יריב כץ)
קצין במילואים שמילא שורת תפקידים בזרוע היבשה, אמר ל-ynet כי "כוכבי קיבל החלטה יוצאת דופן וראויה כשהסדיר את מעמד חטיבת כפיר, הפך אותה למתמרנת על מלא, נתן לה אמצעי לחימה ייעודיים לכך והקים מעליה אוגדה חדשה וחזקה, 99. אבל רק בנצח יהודה עוד לא טיפלו. הצבא צבר כבר ידע רב בהוצאת גדודים מגזרות קבועות, זה תהליך אבולוציוני שנמשך שנים, והיום גדודים כמו חרוב ונחשון תופסים קווים בכל הגבולות ובהצלחה. את נצח יהודה השאירו מאחור בעניין הזה כי לפיקוד מרכז נוח שיהיה לו גדוד קבוע, טוב וגדול מבחינת סד"כ כמו נצח יהודה".
הקצין ציין כי אין שום בעיה להכשיר מוצבים גזרתיים באוגדות מרחביות אחרות באופן שגדוד שבו ישנה הפרדה בין חיילים לחיילות יוכל לשרת בהם. "זה עניין לוגיסטי פעוט, הרי התצפיתניות בחמ"לים שלהן ולא בעיה להפריד", אמר. "הכול פתיר. גם מפקדים של גזרות אחרות צריכים לרצות את נצח יהודה ולהכיר יותר את הגדוד". אגב, מבחינת הלכה אין מניעה שגדוד יבצע פעילות מבצעית מובהקת לצד לוחמות, במידת הצורך, ובעבר כבר יצאו כלבניות של עוקץ למבצעים של נצח יהודה.
הרמטכ"ל על מות בן ה-80: "האופן שבו הושאר בשטח - חמור ולא ערכי"
(צילום: דובר צה"ל)

בשלהי 2012, על רקע מבצע עמוד ענן, "זכה" נצח יהודה לטעום קצת מהגזרה הצפונית, כשהוקפץ לגבול ברמת הגולן. התוצאה: בזמן שאלפי לוחמים המתינו על גדר הגבול עם עזה וחיל האוויר היה עסוק בהפצצת יעדי טרור ברצועה, לוחמי נצח יהודה סיכלו פיגוע משמעותי של מורדים קיצוניים בגבול הרמה והובילו למבצע מיוחד שהסתיים בהריגתם. "הגדוד הזה הוא גשר מוצלח ומבורך בין מאות צעירים מדי שנה מהמגזר החרדי לחברה הכללית", אמר הקצין. "הם גם עושים מילואים ועובדים אחרי שחרורם, והתועלת מהם היא מבצעית ולאומית".
קצין בכיר אחר ציין: "הגדוד חייב להמשיך לפעול, יש בו מוטיבציה גדולה והעיניים של החיילים שם נוצצות כשמגיעים קצינים בכירים לדבר איתם. נדרשת רק מנהיגות נכונה איתם, ואם צריך גם לומר להם באומץ ובכנות מה הייעוד האמיתי שלהם - גם אם זה יהיה למשימות ביטחון שוטף בלבד, כמו הגדודים המעורבים".
בדובר צה"ל מסרו בתגובה כי "חטיבת כפיר מתאמנת ובונה את הכוח בהתאם לאתגרים המבצעיים אליה תידרש. גדוד נצח יהודה מבצע תעסוקה מבצעית ואימונים המותאמים לפעילות מבצעית באיו"ש, זאת בהתאם לייעודו. גדוד נצח יהודה הינו גדוד לוחם ייחודי, בעל ערך לאומי, וזאת לאור היותו כתובת למועמדים לשירות בטחוני המנהלים אורח חיים חרדי".