תיעוד: הצתות בתים ורכבים בתורמוס עיא

שר הביטחון יואב גלנט חתם היום (שני) על צו מעצר מנהלי נוסף למשך ארבעה חודשים נגד צעיר יהודי, תושב ההתנחלות ברוכין בן 21, על רקע שורת אירועים לאומניים שהתרחשו באחרונה ביהודה ושומרון. זהו הצו החמישי שנחתם בשבועות האחרונים לאחר האירועים.
על פי גורמי ביטחון העצור הוא חלק מאותם אלו שפרעו בכפר לובן א-שרקייה לאחר הפיגוע הרצחני בעלי. העצור מוכר לרשויות הביטחון, ובחודשים האחרונים הסלים את פעילותו.
הצו נחתם דקות לפני הדיון בבית המשפט בעניין הצעיר, ובעת שעו"ד נתי רום מארגון "חוננו", שמייצג את הצעיר, המתין לדיון בעניינו. אנשי ימ"ר ש"י במשטרה הודיעו לפני תחילת הדיון כי ההליך הפלילי מתייתר כיוון ששר הביטחון חתם על הצו נגד הצעיר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
העימותים סמוך לכפר אום ספא
( צילום: רויטרס /Mohamad Torokman)
3 צפייה בגלריה
שריפות בלובאן א-שרקייה
שריפות בלובאן א-שרקייה
שריפות ועימותים בלובן א-שרקייה
(צילום: שאול גולן)
עו"ד נתי רום מ"חוננו" אמר: "אתמול בצהריים נעצר המתיישב בצו שיפוטי שבו הצטיירה תמונה כביכול לחשד סביר כנגד מרשי. המשטרה ביקשה באופן תמוה לאחר את הדיון פעם אחר פעם. בשעה 15:00, לאחר המתנה ארוכה בבית המשפט, התברר שוב כי מדובר בניסיון נואל לטמא את ההליך הפלילי באצטלה של חשד סביר, כאשר מדובר בפועל במשיכת זמן כדי להוציא צו מעצר מנהלי משר הביטחון המשמש חותמת גומי. ההליך המקובל והפלילי בעניינם של מתיישבים הפך להמלצה בלבד".
בסוף החודש שעבר הוארך מעצרם של שלושה מתנחלים יהודים בשנות ה-20 לחייהם, שנעצרו ע"י השב"כ על רקע אותם אירועים. למחרת נעצר צעיר נוסף בשנות ה-20 לחייו, והארבעה עדיין מצויים במעצר.
לפני כשבועיים פרסמו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, הודעה שבה יצאו נגד אלימות המתנחלים נגד פלסטינים חפים מפשע, וכינו אותם "טרור לאומני". "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן", נכתב בהודעתם.
ההודעה הובילה לשורת תגובות מצד מנהיגי המתנחלים, וגם מצדו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בתגובתו אמר סמוטריץ' כי "צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים כפי שהתרחשו בשלושת הימים האחרונים באזור היישוב עטרת בבנימין. לא ניתן לקבל מציאות שבה המתיישבים חשים כברווזים במטווח בצירים ובסביבות היישובים ברמה יומיומית, וסופרים את מתיהם".
בנוסף, הוא יצא נגד "הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות", שלדבריו, "פסול מוסרית ומסוכן מעשית". הוא התייחס להודעת השב"כ לפיה יורחבו גם המעצרים המנהליים, ואמר על כך: "מעצרים מינהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק נגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה".
3 צפייה בגלריה
יצאו נגד המעצרים המנהליים. סמוטריץ' ובן גביר
יצאו נגד המעצרים המנהליים. סמוטריץ' ובן גביר
יצאו נגד המעצרים המנהליים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
עם זאת הבהיר יו"ר הציונות הדתית כי "הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות, חמורות ככל שיהיו, הוא פסול מוסרית ומסוכן מעשית". הוא התייחס להודעת השב"כ לפיה יורחבו גם המעצרים הינהליים, ואמר על כך: "מעצרים מנהליים נגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק נגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף אף הוא, וגם כן - כמו סמוטריץ' - לא התייחס ישירות להודעה. הוא גם קישר להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את העבודות על הקמת טורבינות הרוח בגולן, החלטה שהוא התנגד לה: "לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי יתקפלו בפני אלימות הדרוזים מחד ויגלו יד ברזל כנגד המתיישבים מאידך. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים ייעשה שימוש רק נגד מתיישבים, ונגד גורמי פשיעה בחברה הערבית לא".
נתון מטריד מאוד שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", הראה כי מאז הפיגוע בעלי התרחשו למעלה מ-85 אירועים של פשיעה לאומנית יהודית כלפי פלסטינים. במקביל, צה"ל והשב"כ מתמודדים עם גל טרור קשה וקטלני שגבה את חייהם של עשרות ישראלים. כל פעולה של צה"ל בקסבאות ובמחנות הפליטים בעיקר בצפון השומרון נתקלת בטרור שהולך וצובר תאוצה. בכוחות הביטחון מעידים כי במקביל לאירועי הטרור הפלסטיני הקשים, הם צריכים להתמודד גם עם טרור יהודי - שמקשה עליהם להיאבק בלאומנות הפלסטינית.