רומן זדורוב מגיע לביתו בקצרין
(צילום: עידו ארז)

דקות ספורות לפני שנכנס רומן זדורוב בשערי ביתו כאזרח חופשי וחף מאשמה, הגיעו אל הבית שבפאתי קצרין בני משפחה וחברים, ועיניהם דומעות מהתרגשות. "אין יותר טוב מזה, יום חג למדינת ישראל" אמרה ל-ynet מרינה, אחייניתה של אשתו אולגה, שאותה פגשנו כמה רגעים קודם לכן במרכז המסחרי המקומי. "מתקשרים אלינו כולם ושואלים אם אנחנו עושים על האש היום", סיפרה וצחקה. אחר הצהריים (יום ה') יצא זדורוב עם אשתו אולגה ושני ילדיהם לסיבוב רגלי בשכונה, ראשון כאדם חופשי.
"זו פעם ראשונה שיצאתי עם המשפחה לטייל, תנו לי להיות לבד איתם", אמר זדורוב לכלי התקשורת ולשכנים סקרנים. זדורוב נראה מאושר, וכמה דקות לאחר מכן שבו בני המשפחה לבית הורי אשתו מחויכים. "היה טוב מאוד, טוב מאוד", סיכם זדורוב את תחושותיו כאדם חופשי.
2 צפייה בגלריה
זדורוב לאחר הזיכוי בביתו בקצרין
זדורוב לאחר הזיכוי בביתו בקצרין
רומן ואולה זדורוב בביתם שבקצרין
(צילום: אפי שריר)
כשרומן ואולגה הגיעו ביחד עם עורך דינם, ירום הלוי, התקבל זדורוב בחיבוק חם מהוריה של אולגה, שאצלם התגורר בשנה וחצי האחרונות בתקופת מאסר הבית שאליה יצא מהכלא בעקבות המשפט החוזר. הוא היה מחויך, משוחרר ומלא בהקלה, וסיפר על כוונותיו לימים הקרובים ועל תחושותיו עם שובו הביתה כזכאי: "הלילה האחרון היה קשה, מלא במחשבות ודאגות. ציפיתי להחלטה הזו, ידעתי שהאמת תנצח".
בשעה שדיבר עם כלי התקשורת הרבים שצבאו על בית מגוריו, הביטו בו מהחלון שני ילדיו הקטנים. הוא סיפר בצער כי לעולם לא יוכל להשיב להם את השנים הרבות שאיבדו בהן אב ואמר: "עכשיו אני מתכוון לצאת עם המשפחה, לטייל קצת, להתחיל חיים חדשים". זדורוב הודה לציבור שתמך בו לאורך שנות מאסרו, וסיכם: "אמרתי אז לאילנה ראדה ואני אומר את זה עכשיו - לא הרגתי את הבת שלה".
2 צפייה בגלריה
זדורוב לאחר הזיכוי בביתו בקצרין
זדורוב לאחר הזיכוי בביתו בקצרין
זדורוב וסנגורו בקצרין, לאחר הזיכוי
(צילום: אפי שריר)
עם שובו הביתה, לא נצפו ברחוב שכנים או תושבים שביקשו לקבל את פניו, ולא נראתה תנועה רבה. נהג רכב מקומי שחלף על פנינו הפריע לדבריו של עו"ד הלוי, וצעק כי בגלל מחדלים כמו הרשעתו של זדורוב והתנהלות החקירה הכושלת "צריך לתקן את מערכת המשפט".
עו"ד הלוי ציין: "עבדתי עם לב נקי למען בן אדם חף מפשע. רומן נתן את עצמו כמתנה, הוא הקריב את עצמו מזבח לכל יישוב קצרין. שום פרט מוכמן הוא לא נתן, והיו לו המון פרטים מוכמנים שליליים. הודאת השווא של רומן היא שיא השיאים. הם הצליחו לרמות אותו. הוא לא ידע כלום, הוא רצה ללמוד מהם את הפרטים הנכונים והשתדל לשכנע אותם כדי לקבל עונש קל. אתם מבינים את ההפוך על הפוך? איך עבדו עליו ורימו אותו, איש פשוט וכנוע".
תושבי קצרין של משפטו של רומן זדורוב
(צילום: עידו ארז)

מוקדם יותר, רגעים ספורים לאחר ששופטי בית המשפט המחוזי בנצרת זיכו את זדורוב מרצח הנערה תאיר ראדה, צלצל אילן אזולאי בפעמון הקבוע בכניסה למזנון הוותיק שלו בלב קצרין והכריז: "רומן זדורוב זכאי".
כמו תושבים רבים בעיירה הקטנה שבגולן, הוא היה צמוד הבוקר לשידור החי מהכרעת הדין במשפטו החוזר של זדורוב. "נקווה שהאשם יימצא וייתן את הדין", אמר אזולאי. לדבריו, "צריך לתקן את כל המדינה מחדש, לעשות ריסט. אני מקווה שיעשו חשבון נפש ויגיעו למסקנות. אני חושב שכולם המומים וכואבים שהרוצח מסתובב חופשי".
אורית מייסטר, בעלת חנות הבגדים הסמוכה במרכז המסחרי, איחרה הבוקר לפתוח את בית העסק מפני שהייתה צמודה לדיווחים הישירים מבית המשפט. "אני שמחה, תמיד ידעתי שהוא לא הרוצח", אמרה, "לא האמנתי שזה הוא. אני הרבה שנים עוקבת אחרי הפרשה הזאת".
מייסטר הביעה את דאגתה לאילנה ראדה, אמה של תאיר, שהודיעה הבוקר כי תפתח במסע חיים למציאת רוצחי בתה. "אני חושבת שעכשיו מתחילה עבורה דרך חדשה למציאת הרוצח האמיתי", ציינה, "אנשים כאן לא רוצים לדבר על הרצח, זה כואב מדי גם אחרי 16 שנה".
באחת המסעדות שבמרכז המסחרי פגשנו בליאור ואטורי, אחיו של ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד. "הצדק לא נעשה פה", אמר, "גם אחרי הכרעת המשפט החוזר, אף אחד לא בטוח במה שקרה. החקירה התנהלה לא בסדר לפני שנים, ובהמשך הדרך קרו תקלות. אנחנו מקווים שאולי יום אחד נדע מי באמת הרוצח. כואב לשמוע על בן אדם ששילם מחיר יקר מאוד בחייו, ובסוף בית המשפט קובע שהוא לא אשם".
יכול להיות שהרוצח מסתובב חופשי בתוך היישוב כבר 16 שנים, ולא בא על דינו? "אני לא יכול לחקור את זה, אבל כנראה שכן. אם היה ספק בכך שהרוצח חופשי, אז עכשיו ודאי. זו תחושה קשה, קשה מאוד. היו לנו הרבה פחדים כשהילדים היו יותר קטנים, ועכשיו קצת התגברנו על זה כי הם גדולים. עדיין יש חשש שאנחנו נמצאים בחברה לא בריאה".