בזמן שהעיניים היו נשואות אתמול (רביעי) לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני, במליאת הכנסת נמשך אל תוך הלילה "בליץ" החקיקה - במטרה להספיק לסיים את ההצבעות עד תום מושב הקיץ, לפני היציאה לפגרה בשבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
מליאה על הדחת עופר כסיף
מליאה על הדחת עופר כסיף
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
מעט אחרי השעה 22:00, בתום שמונה שעות של דיון במליאה, עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק "הטלפונים הכשרים". החוק המבקש למנוע ניוד של מספר הטלפון ובכך לאפשר לוועדות הרבנים ולמוסדות החרדיים לדעת בכל עת מי מחזיק בטלפון כשר ומי לא, ללא אפשרות להחליף טלפון ולשמור על אותו המספר.
כמו כן, על פי החוק תינתן האפשרות לחברות הסלולר לחסום לשיחה יוצאת או נכנסת טלפונים עם תכנים שיווקיים, וכן התקשרות למוקדי סיוע של ארגוני הקהילה הגאה. בתום ההצבעה חברי הכנסת החרדים בירכו על החוק, ושר התקשורת שלמה קרעי הכריז כי "מבטלים את גזרות ממשלת האחים המוסלמים".
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) תקף את חברי הכנסת החרדים אחרי אישור החוק. "חברי הכנסת החרדים ממשיכים להחזיק את הציבור שלהם כקהל שבוי", אמר. "החרדים יישארו תלויים בהם, לא יהיו להם מקצועות ליבה, הם לא ישרתו בצבא ולא יבינו באיזו מציאות אנחנו חיים - כדי שלא יראו שיש גם יהודים אחרים. אז עכשיו מביאים להם את חוק הטלפונים הכשרים כדי לשלוט בהם עוד יותר, אפילו שיש כבר שליטה באינטרנט ויכולת סינון על דברים שלא רוצים".
5 צפייה בגלריה
ח"כ ינון אזולאי, ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, השר שלמה קרעי וח"כ אליהו ברוכי לאחר ההצבעה
ח"כ ינון אזולאי, ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, השר שלמה קרעי וח"כ אליהו ברוכי לאחר ההצבעה
חברי הכנסת החרדים אחרי ההצבעה על חוק הטלפונים הכשרים. "ממשיכים להחזיק את הציבור שלהם כקהל שבוי"
(צילום: אשר מדינה)
במהלך ההצבעה חברי הכנסת צפו בנאומו של נתניהו בקונגרס דרך הטלפונים שלהם, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה ביקש מהם להנמיך את הווליום.
בהמשך אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק שמבקשת להעביר משר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את הסמכויות על הרשות לאכיפה במקרקעין. זאת בהתאם להסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לעוצמה יהודית. לפני ההצבעה אמרה חברת הכנסת מירב בן ארי (יש עתיד) כי "אין ספק שלאור ההצלחה של השר לחידלון לאומי, הדבר הנכון הוא להעביר לו עוד סמכויות. לא עשית מספיק נזק, בוא תעשה עוד נזק".
מאוחר יותר אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק להעברת בחירת נציב התלונות על השופטים לידי הכנסת בהצבעה חשאית, ולא במינוי שנעשה בוועדה לבחירת שופטים עד היום. על פי ההצעה, תידרש הצבעה של 70 ח"כים כדי למנות נציב, אחרי ששמו הוגש על ידי שר המשפטים או 10 חברי כנסת.
5 צפייה בגלריה
חבר הכנסת  איתמר בן גביר במליאת הכנסת
חבר הכנסת  איתמר בן גביר במליאת הכנסת
סמכויות נוספות לבן גביר. "סמכויות הריסה לשר המשטרה"
(צילום: שלו שלום )
בדברי ההסבר לחוק זה נכתב: "במועד פרסום הצעת חוק זו הסתיימה כהונתו של הנציב הקודם, לא מונה נציב במקומו, ושר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון טרם העבירו לוועדה לבחירת שופטים מועמד מוסכם מטעמם. כדי להביא לאיוש משרת הנציב בהקדם, מוצע לתקן את דרך מינויו ולקבוע כי הכנסת היא שתבחר את הנציב בהצבעה חשאית. המועמדים יוצעו לכנסת בידי שר המשפטים או בידי עשרה חברי הכנסת. הליך הבחירה המוצע נועד לשקף את ההכרה בחשיבות התפקיד ולתת מענה על הקושי הגלום בהליך המינוי הקיים. עם בחירתו יתמנה הנציב לתפקידו בידי נשיא המדינה".
כמו כן, אושר בקריאה שנייה ושלישית חוק הספריות שמגדיל את תקצוב הספריות על ידי הממשלה. על פי החוק, "סכום השתתפות הממשלה יעמוד על 100 מיליון ש"ח בשנה החל מ-2026, ויוצמד למדד החל מ-2027, וכן לקבוע בהוראת שעה כי ב-2024 הסכום יהיה 89 מיליון ש"ח וב-2025 - 95 מיליון ש"ח".
המליאה אישרה גם את חוק המטרו, הכולל פיצוי כספי לבעלי עסקים שבאזור העבודות, הורדת היטל ההשבחה ומס השבחת המטרו, הסדרת תוכניות משביחות במתחמי פינוי בינוי והורדת ספי הרעש עקב העבודות. החוק יאפשר לקדם את פרויקט המטרו, וכולל הסרת חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים, כמו גם את התקציב וחבילת המימון שתאפשר את הקמתו. יחד עם זאת, פרויקט המטרו נמצא בעיכוב משמעותי והקווים הראשונים בו לא צפויים להיפתח לפני שנת 2040. הפרויקט כולל שלושה קווים, 150 ק"מ מסילות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות בגוש דן ולהוביל כשני מיליון נוסעים ביום.
5 צפייה בגלריה
 אורית פרקש הכהן
 אורית פרקש הכהן
"מרתון חוקי שחיתות והפיכה משפטית". אורית פרקש הכהן
(צילום: לע"מ)
הצעה נוספת שאושרה באופן סופי היא הארכת ההקלות הניתנות לערוצי טלוויזיה זעירים, בין השאר - פטור מדמי רישיון שנתי. בהתאם לכך, הערוצים 14 ,24 ,9 וערוץ הלא TV יהיו פטורים לשנה וחצי נוספות מן החובות המוטלים על הערוצים המסחריים הגדולים.
עוד הצעות שאושרו הלילה היו במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - המאפשרת ליצור מסלולי יבוא בתחום המזון והתמרוקים המבוססים על התקן האירופי, כלומר - הסתמכות על הליכי אישור באירופה מבלי להידרש לבצע את אותו הליך בישראל, ובכך להקל על יבואנים את התהליך.
יו״ר ש״ס ח"כ אריה דרעי לאחר אישור החוק: "הביטחון החברתי הוא חשוב לא פחות בימים אלה, ואני שמח מאד שרפורמות היסטוריות אלו שעמלנו להכניס בהסכמים הקואליציוניים של ש"ס אושרו הלילה סופית, ויביאו הקלה גדולה להמוני בתי אב בישראל הנאנקים תחת יוקר המחיה. אני מודה לשר הבריאות אוריאל בוסו וליו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי על עבודתם המאומצת ולכל אנשי המקצוע שסייעו בעדם".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הח"כים צפו בנאומו של נתניהו בקונגרס, אוחנה ביקש מהם להחליש
(צילום: עמית שאבי)
היום אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסיוע המשפטי, שלפיו ייצוג משפטי חינם למתלוננות על עבירות מין יתאפשר משלב הגשת התלונה, ולא רק מכתב האישום כפי שהיה עד היום. כמו כן, הייצוג יתאפשר למתלוננות בכל עבירות המין בחוק העונשין ולא רק לעבירות המין החמורות. עו"ד מיה אוברבאום, מנהלת תחום קשרי ממשל וקידום מדיניות באיגוד מרכזי הסיוע, אמרה: "הגיע הזמן שלא רק נפגעות ונפגעים עשירים יקבלו ייצוג משפטי על-ידי עורכי דין פרטיים, אלא כולם".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה במליאה אתמול לאחר העברת החוקים כי מדובר בהמשך המהפכה המשפטית. "בדיוק אתמול לפני שנה, ערב חקיקת עילת הסבירות - בהתעלמות מוחלטת מהתרעות מערכת הביטחון על קריסת ההרתעה שלנו בגלל חוקי ההפיכה המשפטית - נאמתי בכנסת בדמעות ואמרתי לממשלה הזו בכאב אמיתי - 'הרסתם את המדינה'. כמה סמלי ומזעזע שביומיים הקרובים, בחלוף שנה, מסיימת הממשלה הזו את מושב הכנסת, שוב, במרתון חוקי שחיתות והפיכה משפטית - באופן שממחיש לכולנו שהם לא למדו כלום מאז 7 באוקטובר", אמרה.
לדבריה, "חוק הג׳ובים לדרעי והעברת סמכויות הריסה לשר המשטרה, דיל בין בן גביר לדרעי אחד תמורת אחד; חוק נציבות תלונות השופטים, פוליטיזציה מלאה של מי שיפקח על שופטי ישראל; חוק התקשורת לטלפונים כשרים; וכמובן הארכה מושחתת בחוק של ההטבות לערוץ 14, הטבות שימלאו להן כבר שבע שנים. כך מסיימת הכנסת הנוכחית את המושב בימים של מלחמה. אלו פניה של הממשלה הזו".