בשיתוף האיחוד האירופי
שגרירי האיחוד האירופי בערב תמיכה במשפחות חטופים
(צילום: ירון ברנר)
״שום מילה חמה או מחווה לא תוכל להשיב את יקירכם הביתה. אבל אנו כאן כדי להבטיח שלא נשכח ולא ננוח עד שכל החטופים ישובו לחיק משפחותיהם״, כך אמר דימיטר טזאנצ׳ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל, באירוע ההזדהות ״טעמים של בית״, שהתקיים לאחרונה בגלריית דובנוב בתל אביב.
לקראת חגי תשרי, משלחת האיחוד האירופי לישראל קיימה ערב הזדהות והבעת סולידריות עם מטה משפחות החטופים והנעדרים, במהלכו בני משפחות החטופים ושגרירי מדינות האיחוד האירופי בישראל קראו יחד להשבתם המיידית של 101 החטופים והחטופות משבי חמאס בעזה.
המפגש האינטימי נערך בחלל שעוצב בהשראת חדרי האוכל בקיבוצים. שגרירי ושגרירות מדינות האיחוד שבאו להציע כתף תומכת, ומשפחות החטופים, ישבו יחד סביב שולחנות משותפים, שוחחו והתחברו.
״אני נרגש לפגוש אתכם הערב, אך הלוואי שהיינו נפגשים בנסיבות שונות לחלוטין״, אמר השגריר. ״זה בלתי נסבל שיש עדיין חטופים שמוחזקים בעזה. אנו, משלחת האיחוד האירופי לישראל ונציגי המדינות החברות באיחוד, קוראים לשחרורם המיידי וללא תנאים של כלל החטופים והחטופות. בכל יום שחולף מצבם הופך קשה יותר, ואנו מחויבים להמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיבם הביתה״.
שגרירים נוספים הצטרפו לקריאתו. סלאבנה גרגובה, שגרירת בולגריה בישראל, אמרה: "המדינה שלי, כמו שאר המדינות באיחוד, עומדת לצד ישראל ותומכת בה ובמשפחות מתחילת המלחמה. לבולגריה יש שלושה חטופים שעדיין בעזה, שניים מהם עדיין בחיים. אנחנו מאמינים שזה חשוב להראות לבני משפחות החטופים שהם לא לבד. שאנחנו מבינים את הכאב, ושאנחנו רוצים שהאהובים שלהם יחזרו בהקדם האפשרי".
2 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי בערב תמיכה במשפחות החטופים
האיחוד האירופי בערב תמיכה במשפחות החטופים
ענבל צח, בת דודתו של טל שוהם החטוף בעזה
(צילום: יונתן איים)
"לא מובן מאליו"
את הערב הנחה גיל חובב, שאמר ל-ynet: "אני מאוד מקווה שהערב הזה יהיה להגיד לאנשים היקרים האלה שאיתנו באולם - אתם לא לבד, אנחנו פה איתכם". בפאנל שהנחה חובב נשמעו עדויות כואבות ונחשפו המורכבויות שמלוות את המשפחות ביומיום.
בין המשתתפים בפאנל הייתה הדסה לזר - אחותו של שלמה מנצור, החטוף המבוגר ביותר, בן 85, שנחטף מביתו בקיבוץ כיסופים; ריקרדו גרינצ'ר, דודו של עומר ונקרט (23), שנחטף ממסיבת הנובה; וענבל צח - בת דודתו של טל שוהם (39) שנחטף יחד עם משפחתו מקיבוץ בארי.
"זה מדהים בעיניי שהם באים ותומכים. השגריר האוסטרי איתנו בקשר כמעט יומיומי, זה לא מובן מאליו", אמרה צח ל-ynet.
הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, שיתפה בכאב: ״פעם בשנה בערב כיפור, שלמה נוהג להתקשר אלי ממרום גילו ולבקש ממני סליחה אם פגע בי במשך השנה. היום אני מבקשת סליחה משלמה על שלא שמרנו עליו טוב ושלא הצלחנו במשך שנה שלמה להחזיר אותו אלינו הביתה״.
בשיחה עם ynet לזר הוסיפה: "חשוב לי שידעו שהחטופים שלנו נמקים שם בידי חלאות האדם והזמן ממש אזל. בלי החטופים, בלי שמחזירים את כולם, לא תהיה לנו תקומה ואין לנו ניצחון".
בסוף דבריו, התייחס שגריר האיחוד האירופי לראש השנה, שחל מיד אחרי האירוע: ״בעוד יומיים יחול ראש השנה היהודי, תקופה שבה משפחות מתכנסות סביב שולחן החג. לצערנו, המשפחות שנמצאות איתנו כאן ייאלצו לעבור ערב חג נוסף בידיעה שיקיריהן חטופים בעזה. אנחנו מתפללים ומקווים בכל ליבנו שהשנה החדשה תביא איתה את שחרורם המיוחל״.
2 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי בערב תמיכה במשפחות החטופים
האיחוד האירופי בערב תמיכה במשפחות החטופים
דימיטר טזאנצ׳ב, שגריר האיחוד האירופי בישראל, באירוע תמיכה במשפחות חטופים
(צילום: יונתן איים)

בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 12:15, 10.10.24