איראן החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% במתקן התת-קרקעי בפורדו. כך דיווחה הבוקר (יום ג') התקשורת הממלכתית באיראן, ולדבריה המהלך נעשה כתגובה להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר נגד טהרן במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כיוון שלא סיפקה תשובות מהימנות בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה.
6 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
המתקן התת-קרקעי בנתנז והצנטריפוגות שמשמשות להעשרת אורניום. הסלמה איראנית נוספת
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
בתוך המתקן בפורדו. נבנה בצלע הר כדי להגן עליו מהפצצות
(צילום: AFP)
התגובה האיראנית כעת עשויה להיתפס במערב כהסלמה נוספת מצד טהרן, שאמנם מעשירה אורניום לרמה גבוהה של 60% כבר יותר משנה, אבל טרם עשתה זאת באתר שבנוי בתוך צלע הר על מנת להגן עליו מפני אפשרות של הפצצה מהאוויר. לפי הדיווחים הבוקר באיראן, טהרן החליטה גם להקים מצבורי צנטריפוגות חדשים באתר התת-קרקעי.
המהלך מגיע כאמור בתגובה להחלטה שקיבלה נגדה מועצת הנגידים של סבא"א, שבה חברים נציגים מ-35 מדינות, ושביום חמישי הורתה לאיראן לשתף פעולה "בדחיפות" עם החקירות שמנהלת הסוכנות בנוגע לאותם שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים. הייתה זו ההחלטה השנייה נגד איראן במועצת הנגידים של סבא"א בשנה האחרונה, וגם אחרי ההחלטה הקודמת בחודש יוני איראן הגיבה בהסלמה חמורה, שכללה ניתוק מצלמות שהתקינו פקחי הסוכנות באתרי הגרעין שלה. איראן טענה כי שתי ההחלטות שהתקבלו נגדה בסבא"א היו "מוטות פוליטית".
איראן כבר החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% באפריל אשתקד, במתקן הגרעין שלה בנתנז. היא עשתה זאת אז בתגובה לפיצוץ שאירע באותו מתקן בנתנז, פיצוץ שאותו היא ייחסה לישראל. הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ושאותו איראן מפרה מאז 2019 בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו שנה לפני כן, הגביל את טהרן להעשרת אורניום לרמה של עד 3.67% בלבד. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר לרמה של כ-90%, אך מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.
6 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
נשיא איראן ראיסי. טהרן צברה כבר יותר מ-60 ק"ג של אורניום שמועשר ל-60%
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א רפאל גרוסי מציג את דגם מצלמות הפיקוח שאיראן ניתקה, בתגובה להחלטה קודמת נגדה ביוני
(צילום:EPA)
לפי הדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א, שפורסם מוקדם יותר החודש, איראן הגדילה לאורך השנה האחרונה את מצבור האורניום המועשר שלה לרמה של 60%, ונכון לחודש שעבר החזיקה ב-62.3 קילוגרמים של אורניום שהועשר לרמה הזו – עלייה של כ-6.7 ק"ג ביחס לדו"ח הקודם שפורסם בספטמבר. בנוגע לכמות הכוללת של אורניום מועשר, ההערכה שפורסמה בדו"ח היא דווקא של ירידה מכ-4,000 ק"ג לכ-3,700.
עם זאת, הסוכנות ציינה כי היא לא יכולה לאמת את הכמות המדויקת של האורניום המועשר, לנוכח המגבלות שאיראן הטילה לפני כמעט שנתיים על כניסת פקחים למתקני הגרעין שלה. בנוסף, האיראנים הסירו כאמור ביוני האחרון את ציוד הניטור והפיקוח של הסוכנות מהמתקנים. "חוסר שיתוף הפעולה של טהרן ישפיע משמעותית על יכולת הסוכנות לגבש מחדש את הידע על הפעולות האיראניות בנושא הגרעין", נכתב בדו"ח סבא"א. "הקמה מחדש של תשתית ניטור ופיקוח תדרוש זמן רב ותהיה מלווה במידה מסוימת של חוסר ודאות. ככל שהמצב הנוכחי יימשך זמן רב יותר, כך אי-הוודאות תגדל".
התגובה האיראנית הבוקר מגיעה כשברקע נראה שהסיכויים לפריצת דרך בשיחות הגרעין רק הולכים ומתרחקים: איראן וארה"ב, נזכיר, פתחו במשא ומתן לא-ישיר על החייאת הסכם הגרעין כבר באמצע 2021, ומוקדם יותר השנה נראה היה שהן על סף חתימה לחידושו, אבל בקיץ השיחות נקלעו למבוי סתום בעקבות שלל דרישות שהציבו האיראנים – כגון סגירת אותן חקירות של סבא"א בנוגע למקור שרידי האורניום שהתגלו בשטחה. לצד המבוי הסתום הזה היחסים בין טהרן למערב רק הלכו והידרדרו בשבועות האחרונים, בעקבות הסיוע שהיא מעניקה כעת לרוסיה במלחמתה באוקראינה ובשל הדיכוי האלים של המפגינים ב"מחאת החיג'אב".
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני, שמותה הצית את "מחאת החיג'אב". ארה"ב ואירופה מתמקדות כעת בסיוע למפגינים, פחות בגרעין
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. הדלת לדיפלומטיה עדיין פתוחה
(צילום: רויטרס)
בעקבות הסיוע לרוסיה ודיכוי המפגינים ארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות חדשות על איראן, ושליחו המיוחד של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן לסוגיה האיראנית, רוברט מאלי, אמר מוקדם יותר החודש כי אף שהממשל שומר על "דלת פתוחה" בכל הנוגע לדיפלומטיה מול הרפובליקה האיסלאמית – הוא מתכוון לעת עתה להמשיך במדיניות של סנקציות ולחץ על המשטר האיראני. אתמול התייחס לסוגיה גם דובר מטעם משרד החוץ בגרמניה ומסר כי כמו ארה"ב, גם ברלין מתמקדת כעת פחות בגרעין האיראני ויותר בניסיון לסייע למפגינים האיראנים.
לסוגיית הגרעין התייחס אתמול ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, והוא הזהיר כי ייתכן שהסלמה עתידית מצד איראן תהיה העשרת אורניום לרמה של 90%, כזו שנדרשת כאמור עבור נשק גרעיני. "המבחן הגדול ביותר של הקהילה הבינלאומית יהיה כשאיראן תתחיל בהעשרה ל-90%, גם אם בכמות מזערית. הם כבר התחילו להעשיר ל-60%, וביממה האחרונה יש הצהרות איראניות על הצעדים שיינקטו, ואני מניח שזה יהיה קשור להעשרה באמצעות צנטריפוגות מתקדמות. כשזה יקרה, בקהילה הבינלאומית יחלו הדיונים על מדינת סף והפריצה לנשק גרעיני, ואז ברור שמדובר בחודשים רבים עד שנים בודדות לפריצה לנשק".
חליוה הביע תרעומת על היעדר תגובה נחרצת מצד המערב: "האיראנים מתקדמים בתוכנית הגרעין מבלי לעורר את חמת הקהילה הבינלאומית. רק כשאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח, מוכרת מאות כטב"מים לרוסיה וכששר החוץ האיראני משקר על כך ומכחיש שהיו עסקאות – רק אז העולם מרים את ראשו. זה מפתיע – אנו נמצאים ארבע שנים וחצי אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות", אמר. עם זאת, חליוה הדגיש כי ארה"ב "מבינה שאיראן היא איום על הסדר העולמי כולו". הוא הוסיף כי ביקורו בימים אלו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בוושינגטון נעשה ב"נקודת זמן קריטית", וכי הוא מקווה שארה"ב תעמוד לצד ישראל בכל הנוגע לאפשרות של מתקפה נגד מתקני הגרעין באיראן.