2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"הוא רוצה לריב עם שרי הליכוד". סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
עימות על רשות החברות - דרך הרכבת: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה לאנשי משרדו להגיע לדיון בדירקטוריון רכבת ישראל בעניין פתיחה בהליך פיטורים של מנכ"ל הרכבת, אולם יו"ר הדירקטוריון, שנחשב מקורב לשרת התחבורה מירי רגב, לא אפשר להם להיכנס לדיון. מי שכן הוזמנה היא מנהלת רשות החברות הממשלתיות - שהגוף שבראשה היא עומדת נמצא בלב הסערה.
מאחורי הקלעים, מתרחש עימות בין השר סמוטריץ' שלא רוצה לוותר על הרשות, לבין דודי אמסלם - שמונה לשר לאחרונה וביקש לקבל לידיו את הרשות. השר סמוטריץ' למעשה נאבק בשרי הליכוד על הרשות, וגורמים במפלגת השלטון האשימו כי "הוא רוצה לריב עם שרי הליכוד. לא ברור למה הוא מתערב". בכיר במשרד התחבורה אמר כי "לא זכור לי שמשרד האוצר מנהל את רכבת ישראל".
הדירקטוריון התכנס היום כדי לדון בשכירת ייעוץ משפטי חיצוני לקידום הליך השימוע לפני פיטורים למנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר. ברקע, ניסיונות חוזרים ונשנים של יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני להדיח את המנכ"ל עוד בקדנציות הקודמות של השרות רגב ומיכאלי. באופן חריג, מי שהשתתפה בדיון, כאמור, הייתה מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, שהגיעה כדי למנוע את ההדחה האפשרית - אף שבעבר היו אנשים במשרדה שתמכו בהדחתו של מייקסנר. מי שעוד ניסו להיכנס לדיון היו נציגי האוצר, אך אלו כאמור לא הורשו להיכנס.
במכתב שיצא לפני מספר ימים ממזכירת הדירקטוריון לנציגי רשות החברות הוסבר כי הנציגים לא יוכלו לשבת בישיבה, וזאת על מנת לא להשפיע על חברי הדירקטוריון לקבל את החלטתם. ל-ynet נודע שבתור הצעת פשרה הציע היו"ר שמעוני לנציגי רשות החברות וכן לנציגי האוצר להעביר את דעותיהם לחברי הדירקטוריון בכתב וכי הן יילקחו בחשבון בעת קבלת ההחלטה על עתידו של המנכ"ל. גם ברגעים אלו עדיין לא ברור האם בין חברי הדירקטוריון יש רוב לתחילת הליך השימוע למייקסנר.
2 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
אמסלם. ביקש לקבל לידיו את רשות החברות
(צילום: אוהד צויגנברג)
המהלך של סמוטריץ תמוה עוד יותר נוכח מכתב שיצא בפברואר השנה מנדב צוק, סגן בכיר ברשות החברות למנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר, ובו הייתה ביקורת קשה על התנהלותו של האחרון כמנכ"ל הרכבת.
המכתב התייחס לישיבת דירקטוריון שנערכה ב-23 בינואר וחלקה דנה בהוספת 438 תקנים לרכבת ישראל, מהלך גדול ומורכב עבור כל חברה כפי שכותב צוק במכתבו. בהמשך המכתב תיאר צוק סיטואציה שבה מייקסנר העלה כמה טענות בפני חברי הדירקטוריון, בהן העובדה שרכבת ישראל איננה חברה עסקית, שהדירקטורים יכולים לשאול אותו שאלות רק בענייני מדיניות ולא לרדת לרזי הפרטים וכן שמייקסנר טען כי נציג רשות החברות משתתף בישיבה רק כמשקיף ועל כן אסור לו לשאול אותו שאלות בנושא.
אמש פורסם ב-ynet כי במהלך החודש האחרון נוהלו שיחות בין בכירים בדירקטוריון הרכבת למנכ"ל על פרישה מרצון מהתפקיד, בתום ארבע שנים וכשנה לפני מועד עזיבתו המקורי לפי המכרז. גורמים בכירים ברכבת ישראל אף אישרו כי השיחות בין הצדדים נמשכו במשך כמה שבועות, עד שנקטעו לפני כשבוע וחצי.
לפי גורם ברכבת ישראל, "במהלך השיחות ביקש מייקסנר תנאי פרישה שכללו שלושה חודשי הודעה מראש, לפי מה שרשום בחוזה שלו, ותשעה חודשי הסתגלות. למעשה המנכ"ל אף נקב בתאריך פרישה, בסוף יוני השנה, ארבע שנים לאחר כניסתו לתפקיד".
הגורם הוסיף כי דובר גם על קבלת בונוס שנתי מלא עבור שנת 2023 וכן דברים נוספים: "מיכאל ביקש שיתקנו לו את הציון שהעניקו חברי הדירקטוריון למייקסנר על עבודתו בשנים 2020 ו-2021, אז קיבל את הציונים 80 ו-70 בהתאמה". מנכ"לים יכולים לבקש לשנות את ציוניהם ולפעמים אכן משנים, אך הדירקטוריון לא חייב לאשר זאת. סוגייה נוספת שנידונה ואף הוסכמה על ידי שני הצדדים הייתה חתימה על מסמך היעדר תביעות הדדיות, כמו גם על מניעת "התלכלכות תקשורתית" בין הצדדים בתום כהונתו של מייקסנר.
גורם המקורב למייקסנר אישר ל-ynet כי שיחות שכאלה התקיימו ושהועברו אליו הצעות לסיים את תפקידו. "אני לא מבין למה באים לבן אדם שיש לו קדנציה של חמש שנים, ועד כה היו לו הישגים, ומבקשים שיפרוש בשקט עם כל מיני תנאים. הוא לרגע לא דחה או הסכים", אמר הגורם. "יש לו רשימה של הישגים ברכבת כמנכ"ל. רמת הדיוק שלו בשמיים והוא הרים את הרכבת מהמקום שבו הייתה ב-2019, כשהיא הייתה חברה כושלת שמנהלים ברחו ממנה. היה כישלון בפרויקט החשמול שהיה בפיגור של 11 שנים, ומיכאל קידם אותו כך שהוא יסתיים שבע שנים לפני המועד הצפוי".