ארה"ב, ישראל ואוקראינה דנות בהעברה של שמונה סוללות הגנה אווירית מדגם פטריוט לקייב - שיוכלו לשפר באופן דרמטי את יכולתה ליירט מתקפות מצד רוסיה. כך דיווח הערב (חמישי) "פייננשל טיימס". על-פי הדיווח, הסוללות יועברו מישראל לארה"ב - ומשם לאוקראינה, מה שעלול לסבך את יחסיה של ישראל עם רוסיה.
3 צפייה בגלריה
מערכת טיל פטריוט בפעולה ארכיון 2019
מערכת טיל פטריוט בפעולה ארכיון 2019
סוללות ישנות יותר, אבל עם טווח ארוך יותר מהדגם החדש. פטריוט בפעולה
(צילום: צבא ארה"ב)
לפי העיתון הבריטי, שרים וגורמים בכירים בישראל, אוקראינה וארה"ב דנו בנושא. צה"ל הודיע באפריל האחרון על כוונתו להוציא משירות את סוללות הפטריוט שלו - לפי הדיווח מדובר בשמונה סוללות בנות 30 שנה - וכי יחליף אותן במערכות מתקדמות יותר. אולם בעיתון מציינים כי הסוללות עדיין לא הוצאו משירות - בין השאר בצל החשש מהתלקחות של מלחמה רחבת היקף עם חיזבאללה.
אם השיחות יניבו פרי, נכונות ישראלית לספק מערכות הגנה לקייב תהווה נקודת מפנה בכל הנוגע ליחסיה מול מוסקבה, ולגישה שלה למלחמה באוקראינה. עד כה, הגישה הישראלית הייתה זהירה ביותר ומטרתה הייתה להימנע מעימות חריף עם מוסקבה – בעיקר בשל החשש מהשלכות שעלולות להיות לעימות כזה על חופש הפעולה הישראלי בסוריה, שם מחזיקה מוסקבה כוחות צבא כדי לסייע למשטר אסד במלחמת האזרחים.
בעבר ישראל כבר דחתה בקשות מצד קייב להעביר לה מערכות הגנה אווירית, אולם ההתקרבות ההולכת וגוברת בין מוסקבה לטהרן עשויה לשנות כעת את מאזן השיקולים. לפי הדיווח הערב, גורמים אמריקנים מנסים לשכנע את ממשלת נתניהו שהקשר המתהדק בין איראן לרוסיה, בפרט בכל הנוגע לשיתופי פעולה צבאיים, הוא איום דחוף הרבה יותר מאשר החשש ממשבר מול רוסיה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו, פוטין וזלנסקי. ישראל מוכנה למשבר מול רוסיה?
נתניהו, פוטין וזלנסקי. ישראל מוכנה למשבר מול רוסיה?
נתניהו, פוטין וזלנסקי. ישראל מוכנה למשבר מול רוסיה?
(צילום: AFP, אליבייה פיטוסי, רויטרס)
פקידים לשעבר ואנליסטים ששוחחו עם "פייננשל טיימס" ציינו כי אם יושג הסכם, סביר להניח שישראל תמכור מחדש את סוללות הפטריוט לארה"ב - וזו תשלח אותן אחר כך לאוקראינה. בדיווח הודגש כי לא ברור אם כל שמונה הסוללות יגיעו לידי אוקראינה בתרחיש שכזה. אותם גורמים ואנליסטים ציינו כי לא ברור עדיין אם ישראל תהיה מוכנה להסתכן בפגיעה ביחסים עם רוסיה, חרף הברית שלה עם איראן.
השיחות בסוגיה, כך דווח, נערכו לא רק בין ארה"ב לאוקראינה - אלא גם באופן ישיר בין קייב לירושלים. בוושינגטון ובקייב סירבו להגיב לפרסום, ובלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפנו למשרד הביטחון. גם שם לא הגיבו.
אף שסוללות הפטריוט המדוברות בנות עשרות שנים, וישראל כאמור תכננה להוציאן משירות, עבור אוקראינה הן יהוו תרומה משמעותית ליכולתה להדוף את המתקפות הרוסיות החוזרות ונשנות. לפי הדיווח, הסוללות הישראליות הן מדגם M901 PAC-2 - דגם ישן ביחס למערכות הנוכחיות שיש לאוקראינה, אולם פרשנים צבאיים מעריכים כי הדגם הזה יוכל להשתלב עם המערכות החדישות יותר.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס מפגיעת טיל רוסי ב קייב ירי של רוסיה
אוקראינה הרס מפגיעת טיל רוסי ב קייב ירי של רוסיה
הרס בקייב בעקבות מתקפה רוסית, ארכיון
(צילום: EPA/SERGEY DOLZHENKO)
גורם המעורה בארסנל שבידי ישראל ציין כי עובדה חשובה במיוחד היא שיש לה גם מאגר נרחב של מיירטי פטריוט - שגם להם אוקראינה זקוקה. האנליסטים הצבאיים אמרו לעיתון הבריטי כי למיירטים הישנים שיש לישראל יש דווקא טווח וראש קרב גדולים יותר מאשר למיירטים בדגם הפטריוט החדיש יותר - PAC-3. המיירטים הישנים, כך הם מעריכים, יהיו יעילים יותר בפגיעה במטוסי קרב רוסיים שמשגרים פצצות לעבר ערים ויעדי צבא באוקראינה הרחק מקווי החזית.
אוקראינה דוחקת כבר זמן רב בבעלות בריתה במערב לספק לה כמה שיותר מערכות הגנה אווירית, במיוחד סוללות פטריוט. רק בשבוע שעבר הודיעה ארה"ב כי תפסיק להעביר מיירטי פטריוט למדינות אחרות, על מנת לתעדף את צרכיה של קייב. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, שלפי הדיווח דן בשבועות האחרונים בהעברת המערכות מישראל עם מקבילו האמריקני אנתוני בלינקן, אמר ל"פייננשל טיימס": "אוקראינה פועלת מול מדינות שונות ברחבי העולם על מנת להשיג מערכות פטריוט נוספות". עם זאת, הוא לא אישר את עצם הדיווח.