עזרא שיינברג, רב מצפת שעמד בראש קהילה דתית בעיר והורשע כי פגע מינית בשמונה נשים בקהילה שלו, זכה לשחרור מוקדם מהכלא. ועדת השחרורים בבית הסוהר מעשיהו קבעה היום (ג'), ברוב דעות, כי יש לאפשר את שחרור הרב שנשלח ב-2018 ל-7.5 שנות מאסר. עם זאת, הוועדה הורתה לבקשת המדינה לעכב את השחרור בשבוע ימים, שבהם תוכל הפרקליטות לערער על ההחלטה. אם ישוחרר בסופו של דבר, שיינברג ייצא מהכלא בתום שש שנים שלמות, כולל התקופה במשפטו שבה שהה במעצר.
4 צפייה בגלריה
עזרא שיינברג בבית המשפט, ב-2015
עזרא שיינברג בבית המשפט, ב-2015
עזרא שיינברג בבית המשפט, ב-2015
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
שיינברג בן ה-53, שנודע בדיווחים בתקשורת על הפרשה כ"רב מהצפון", נשלח בפברואר 2018 לכלא לאחר ששנה קודם לכן הודה במסגרת הסדר טיעון ביצוע עבירות המין בנשים, כחלק מטיפול שאותו כינה "הרפיה". הוא הורשע בניסיון לאינוס בשתי הזדמנויות, בשש עבירות של מעשים מגונים בנסיבות אינוס, בשלוש עבירות של גרימת מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בניסיון לביצוע מעשה מגונה בנסיבות אינוס, בעבירות שיבוש מהלכי משפט ועוד. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה על העונש, אך ערעור שהגיש שיינברג בנושא נדחה
הרב שימש בין שנת 2000 ל-2015 – אז נחשפה הפרשה והוא נעצר בעקבות תלונות שהוגשו נגדו – כראש ישיבת "אורות הארי" וכרב קהילה. הוא נודע כ"צדיק", תלמיד חכם ומקובל. על פי כתב האישום שתוקן לאחר הסדר הטיעון, הוא היה דמות משפיעה בקהילה שם ורבים פנו אליו לייעוץ ולתמיכה – וכך גם המתלוננות נגדו.
שיינברג בבית המשפט ב-2015
(צילום: עידו בקר)

בפרקליטות הסבירו אז את ההחלטה לפנות להסדר הטיעון מול שיינברג במורכבותו של התיק, וציינו כי במהלך המשפט ההגנה הציגה "ראיות חדשות ומשמעותיות, שיש להן השפעה ממשית על האפשרות להוכיח את העבירות, בחלק מהאישומים". עקב אותן ראיות, כך ציינו בפרקליטות, השופטים הציעו הליך גישור פלילי – שבו התקבלה ההמלצה לסיים את התיק בהסדר טיעון.
שיינברג ערער כאמור על גזר דינו, ובית המשפט העליון דחה את הערעור – ומתח ביקורת חריפה על התנהגותו. "המערער הורשע בפגיעה בשמונה מתלוננות. כל אחת מהן חוותה (במידות משתנות) פגיעה בערכים שציינו. העבירות נפרסו על פני תקופה ארוכה. המספר ופרק הזמן מלמדים כי אין מדובר במעידה רגעית או במשובה חולפת".
עוד נאמר עליו בפסיקה של בית המשפט העליון: "המערער פעל בדפוס קבוע ועשה לו הרגל לפגוע בנשים בנות קהילתו. זו פגיעה חמורה יותר בערכים המוגנים. נעיר באשר לנקודה זו כי המערער הסתייג מהקביעה שהוא תכנן מראש את מעשיו, שהרי המתלוננות פנו אליו לעזרה. דפוס הפעולה שלו מצביע על ניצול מחושב של הזדמנויות שניקרו בדרכו, ואף בזאת יש היבט תכנון".
4 צפייה בגלריה
נעצר בנתב"ג. שיינברג
נעצר בנתב"ג. שיינברג
נעצר בנתב"ג. שיינברג
(צילום: גיל נחושתן)
בעקבות חשיפת הפרשה ב-2015 הושעה שיינברג גם מתפקידו והורחק מעירו על פי החלטת הרבנים ובראשם רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו. לפני שנעצר ניסה הרב על פי החשד לברוח לחו"ל, אולם נעצר בנמל התעופה בן גוריון.
עו"ד מורן סעדון, המייצגת את שיינברג, מסרה כי היא מברכת על החלטת ועדת השחרורים, שלדבריה "בחנה את מכלול המסמכים וחוות הדעת בתיק, לפיהן הרב עזרא שיינברג עבר הליכים טיפוליים ארוכים ואלו נתנו אותותיהם, לרבות הפחתת מסוכנותו המינית לנמוכה" .
עוד מסרה סעדון: "בשונה מהנטען, מר שיינברג הביע חרטה ונטל אחריות. החלטה זו מעבירה מסר לכל האסירים שעוברים הליכים טיפוליים בין כותלי בית הסוהר. מאחלת למר עזרא שיינברג וכל בני משפחתו הצלחה בהמשך".
4 צפייה בגלריה
אחת הנשים שנפגעו הביעה הלם: "הלב דופק, הידיים רועדות, בחילה עולה"
אחת הנשים שנפגעו הביעה הלם: "הלב דופק, הידיים רועדות, בחילה עולה"
אחת הנשים שנפגעו הביעה הלם: "הלב דופק, הידיים רועדות, בחילה עולה"
(צילום: אביהו שפירא)
הנפגעות מהפרשה קיבלו היום את הבשורה על שחרורו המוקדם של שיינברג בתדהמה. מיכל, אחת הנפגעות משיינברג, כתבה בפייסבוק כי שמעה על השחרור מהתקשורת: "ממש ברגעים אלה כשאני בשטח של האריות עם הילדים בספארי, איתן זליגר (יועץ התקשורת המסייע לחלק מהנפגעות) מתקשר אליי 'מיכל, עדיף שתשמעי את זה ממני, הוא שוחרר וזה פורסם'. אתם מבינים? לפני עורכת הדין שלי, לפני הנפגעות, פורסם שהאנס שוחרר".
"הלב דופק, הידיים רועדות, בחילה עולה", תיארה מיכל את התחושות הקשות. "אני עוד לא מצליחה להגיב ואני מתחילה לקבל הודעות מחברים ושאלות אם אני רוצה להגיב. עוד לא הצלחתי להסדיר נשימה, להצליח להתאפס, אני עם הילדים בספארי. לא שמעתי את פסק הדין. אני רק רוצה להבין מה קורה איתי. אני עוד בהלם. טיפת התקווה שנותרה כבתה".
יועץ התקשורת איתן זליגר, שמסייע לחלק מהנפגעות, אמר ל-ynet: "אף אחד לא עדכן אותן קודם ולמעשה הנפגעות שמעו לראשונה על השחרור מהתקשורת. למרות החשש הגדול שזה עלול להתרחש, הן האמינו כי הוועדה תקשיב להן ותבין כי כל יום שהאיש הזה יצא לחופשי – הוא יום אסון עבורן. הסכנה הגדולה תהיה לנשים הבאות שעלולות להיפגע ממנו, כי אין לו שום חרטה אמיתית על מעשיו. הן מביעות תקווה שהיועץ המשפטי לממשלה ייכנס לעניין וימנע את השחרור ההזוי הזה".