גיא, חברו של רון, לאולפן ynet: "העונש? מעט מדי"
(צילום: אבי חי)

בית המשפט לתעבורה באשדוד גזר הבוקר (ראשון) 15 חודשי מאסר על איברהים אבו כף, נהג האוטובוס שגרם למותו של הצעיר רון עובד, בן 18 מקיבוץ פלמחים, שנהרג בגיבוש לחטיבת הצנחנים ליד בסיס שומריה בדרום. האוטובוס שבו נהג אבו כף הידרדר לעבר אוהל שבו ישב עובד עם כמה נערים נוספים בגיבוש, והם נלכדו תחת הגלגלים.
4 צפייה בגלריה
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת האוטובוס ליד שומריה במהלך גיבוש צנחנים
רון עובד שנהרג בגיבוש
(צילום: באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
איברהים אבו כף
איברהים אבו כף
הנהג הנאשם מחוץ לבית המשפט, היום
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
איברהים אבו כף, נהג האוטובוס בתאונת הדרכים בגיבוש צנחנים, בהארכת מעצר בשלום אשדוד
איברהים אבו כף, נהג האוטובוס בתאונת הדרכים בגיבוש צנחנים, בהארכת מעצר בשלום אשדוד
(צילום: תומר שונם הלוי)
אבו כף הורשע במסגרת הסדר טיעון בגרימת מוות ברשלנות, ובגזר הדין נקבע כי יפצה את משפחתו של עובד ב-6,000 שקלים. מלבד זאת, גזרה עליו השופטת ליאת שמיר הירש פסילת רישיון נהיגה למשך תשע שנים. משפחתו של עובד ביקשה לא להגיע לדיון בגזר הדין, אך עודכנה על העונש בזמן אמת.
בגזר הדין קבעה השופטת כי "התנהגות הנאשם לא עמדה במצופה מנהג מקצועי המפעיל רכב גדול מסוג אוטובוס ובאה לידי ביטוי בעיקר בעזיבת הרכב כשהוא מונע, מבלי שווידא כי אמצעי הבלימה בו פועלים כנדרש, עת הרכב חונה בשיפוע בכיוון ירידה סמוך למקום המצאות אנשים במקום".
עוד קבע בית המשפט כי "אף שאין מדובר במעשה מתוכנן ובעבירה בעלת יסוד נפשי של כוונה, ניתן להסיק כי התנהגות הנאשם מקורה ברשלנות שאינה רגעית, כיוון שהיה מצופה מהנאשם, להבין את הסכנה הרבה הגלומה בעזיבת רכב כה גדול, ללא השגחה כשהוא מונע בשיפוע ירידה, לכיוון האוהל בו שהו חיילי מלש"ב, סכנה שיצרה סיכון שאינו סביר".
(צילום: משה מזרחי)

גיא אילוז, חברו של רון ז"ל, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "העונש הוא מעט מדי בעיניי". הוא הוסיף: "אני מתגעגע אליו. הוא איתי כל הזמן. יש לי טבעת עם השם שלו, קעקוע של גלים וצמיד שהשמות שלנו חרוטים בו. יש לי כל הזמן סימנים שאני רואה ממנו, אני חי איתו ורואה אותו בחיים".
גיא הוסיף: "רון היה ילד מדהים. אנחנו גרים בקיבוץ פלמחים ונהגנו לגלוש כל היום, לשבת ביחד, לטייל בקיבוץ, לטפס על הגגות של חדרי האוכל ולהסתכל על הנוף. הוא היה מאוד אוהב לטייל, ילד חייכן שמתחבר מהר לכולם. מצחיק, מלאך. הוא היה משהו שקשה למצוא".
האסון בגיבוש הצנחנים התרחש ב-11 באפריל 2019. הנהג איברהים אבו כף יצא מהרכב והלך לשירותים, אולם עזב את האוטובוס מונע. מלבד עובד שנהרג מפגיעת האוטובוס, חמישה צעירים נוספים נפצעו - שלושה מהם באורח בינוני ושניים קל.
4 צפייה בגלריה
התדרדרות אוטובוס בשומריה בנגב
התדרדרות אוטובוס בשומריה בנגב
זירת האירוע באפריל 2019
אבו כף הואשם בגרימת מוות ברשלנות. לפי כתב האישום, הוא הסיע את המועמדים בגיבוש מתחנת רכבת לבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, חנה את האוטובוס סמוך לאוהלים, השאיר אותו מונע ויצא מבלי שהפעיל מערכת בלימה. האוטובוס הידרדר אל האוהל, ומתחתיו נלכדו עובד וחמישה נערים נוספים.
מעדויות של נערים עלה כי הם הגיעו בתשע בבוקר לבסיס והחלו את הגיבוש, ובשעות אחר הצהריים התמקמו באוהלים למנוחה לקראת פעילות נוספת. אלא שהאוטובוס הריק שחנה ליד מתחם האוהלים החל לפתע להידרדר כשהנהג עמד בחוץ. חלק מהנערים, כאמור, נמחצו תחת גלגלי האוטובוס, ואחרים הספיקו להימלט.