במערכת הפוליטית עוקבים בדריכות אחרי המתיחות בקואליציה, שהגיעה אמש (שני) לשיאה כש"חוק הרבנים" המרוכך של ש"ס הוסר מסדר היום של הכנסת, לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) סירב לתמוך בו אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצרף אותו לקבינט המצומצם שעוסק בענייני המלחמה. הצדדים בינתיים מתבצרים ומנהלים חילופי מהלומות פומביים, ובתוך הקואליציה נשמעים קולות של איומים לפירוק הממשלה. ראש הממשלה נתניהו בינתיים שותק.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, אריה דרעי
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, אריה דרעי
בן גביר, נתניהו ודרעי
(צילום: Menahem KAHANA / AF, אלכס קולומויסקי, EPA/ABIR SULTA)
בשעות הצהריים באופוזיציה לא חשבו בכלל שהחוק המרוכך, שמהווה תחליף ל"חוק הג'ובים לרבנים" השנוי במחלוקת, מהווה אירוע גדול. בהתאם לכך, לא נערך גיוס מיוחד ולא נקבעה משמעת אופוזיציונית לקראת ההצבעה על החוק.
בעקבות המחשבה על אירוע מינורי, הרשו לעצמם כמה חברי כנסת מהאופוזיציה להתקזז עם חברי כנסת מהקואליציה ואחרים יצאו לבתיהם. כך למשל, יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, שהיה בביתו בעיר מרר, התקזז. ח"כ וליד טאהא (רע"מ) שהה בביתו בכפר קאסם עם שפעת. יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה היה בחתונה של העוזר שלו. ח"כ אימאן חטיב-יאסין (רע"מ) שהתה בביתה לאחר שהתקזזה עם ח"כ משה גפני (יהדות התורה).
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר רע"מ עבאס. שהה בביתו
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
קצת לפני השעה 17:00 פרסמה עוצמה יהודית של השר בן גביר הודעה שבה היא מציינת כי בכוונת חברי הכנסת שלה להתנגד לחוק של ש"ס. "בין עוצמה יהודית לליכוד התנהלו מגעים בימים האחרונים לעניין חוק הרבנים שעולה היום במליאה", צוין בהודעה.
עוד אמרו אז במפלגתו של בן גביר: "כזכור, עוצמה יהודית התנתה את תמיכתה בחוק הרבנים בהצטרפותו של השר לביטחון לאומי לקבינט המצומצם. המגעים לא הבשילו, ובעוצמה יהודית הודיעו ללשכת ראש הממשלה שיצביעו נגד החוק. בתגובה, הליכוד ודרעי סיכמו עם חברי הכנסת מרע"מ וחד"ש-תע"ל שייעדרו מההצבעה. הדיל בין הליכוד ודרעי לתומכי טרור, רק בשביל לא להכניס את בן גביר לקבינט המצומצם, הוא חרפה. אנו קוראים לחברי הליכוד הימניים לא לתת יד לדיל".

גיוס חירום באופוזיציה

בעקבות ההודעה של בן גביר ומפלגתו החלה במשכן מהומת אלוהים. האופוזיציה פתחה גיוס חירום של חברי כנסת כדי להתנגד לחוק, ובמקביל שרים בליכוד החלו לפנות לחברי הכנסת אחמד טיבי ועאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל) וביקשו להתקזז עימם, אולם השניים הבינו כבר את גודל המשבר וסירבו לעשות זאת.
חברי כנסת אחרים ניצלו את הסיטואציה כדי לבטל את הקיזוז שעליו הסכימו מראש. כך למשל, יו"ר הימין הממלכתי ח"כ גדעון סער, שהיה מקוזז עם שר החוץ ישראל כ"ץ (הליכוד) ששוהה בחו"ל, ביטל את הקיזוז באופן חד-צדדי אחרי שזיהה את ההזדמנות.
בשלב מסוים התיישב השר מיכאל מלכיאלי (ש"ס) עם ח"כ טיבי מאחורי המליאה, וניסה לשכנע אותו לסייע להעביר את החוק. למקום הגיעה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) שצעקה על מלכיאלי לעיני כל הנוכחים: "כולכם מחזרים אחרי תומך טרור, בושה".
כעבור דקה הגיע לשם ח"כ עידן רול (יש עתיד) שצעק גם הוא על מלכיאלי: "אתם מתחננים לתומך טרור, תתביישו". ח"כ טיבי לא נותר חייב וצעק על רול: "אפס כהניסט, תמיד היית כהניסט. אפס היית ואפס נשארת". ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) צעקה: "מי זה עידן רול? מה אתה מתרגש ממנו? דבר איתי".
3 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
ח"כ טאהא. הגיע לכנסת עם שפעת
(צילום: יריב כץ)
במהלך גיוס חברי הכנסת של האופוזיציה, ביקשו בסיעות הערביות מכולם להגיע למשכן. וכך קרה שח"כ טאהא הגיע לכנסת עם שפעת, ח"כ עודה חזר מחתונת עוזרו, וח"כ חטיב-יאסין הגיעה מביתה. אחרי שח"כ מלכיאלי נאם במשך שעתיים על הדוכן, התברר כי להצעת החוק של ש"ס לא יהיה רוב והיא ירדה מסדר היום. באופוזיציה חיככו ידיים בהנאה אחרי שהקואליציה משכה את כל הצעות החוק שעמדו על סדר היום של הכנסת.
המשבר הפוליטי כרך לתוכו חילופי מהלומות פומביים בין עוצמה יהודית של השר בן גביר לש"ס של ח"כ אריה דרעי. "גוש הימין גילה הערב שוב את הבלון הנפוח ששמו איתמר בן גביר, שכגודל הציפייה כך עוצמת האכזבה", אמרו בש"ס. "לא ימין ולא חזק. רצף של כישלונות מביכים בתחומי אחריותו, תוך גלגול אחריות, איומים והאשמות על כל העולם. מכונת רעש ואפס עשייה".
עוד אמרו במפלגתו של דרעי: "ש"ס שהקימה את גוש הימין משמשת כגורם היציב ביותר של הממשלה, קוצרת שבחים על טיפולה בנושא המלחמה ומתנהלת באחריות מלאה גם במחירים כבדים, אולם בן גביר בהתנהלותו הילדותית ובשיגעון הגדלות שלו, עושה הכול לפורר את הממשלה מבפנים, מחריב את היסודות ומשרת נאמנה את מפלגות השמאל. ממשלות הימין הופלו תמיד על-ידי אנשים מסוגו. יידע הציבור וישפוט".
בהודעה נוספת של ש"ס הותקף גם ראש הממשלה נתניהו: "ש"ס רואה בחומרה רבה את התנהלותו המופקרת של השר בן גביר, בהפרה שיטתית ובוטה של המחויבות הקואליציונית והצבעה נגד חוקים המאושרים בוועדת השרים. בהתנהלות זו נתן שוב השר בן גביר פרס לאופוזיציה הקופצת על כל הזדמנות להפיל את ממשלת הימין. סיעת ש"ס מאוכזבת עמוקות מחוסר שליטתו של ראש הממשלה נתניהו בחברי הקואליציה".
שר הפנים משה ארבל (ש"ס) אמר על בן גביר: "שיתוף הפעולה הפורה בין עוצמה יהודית למפלגת העבודה ויש עתיד, כאופוזיציה לממשלה ולפגיעה בשירותי הדת היהודיים, הביא לדחיית הצבעה על חוק שיאפשר תקצוב של בלניות במקוואות הטוהרה ולהפלת ממשלת הימין".
בהמשך פרסמה עוצמה יהודית תגובה תקיפה ביותר נגד ש"ס והעומד בראשה דרעי: "מסתבר שאריה דרעי, מאוסלו ועד היום, נשאר דבק באידאולוגיית השמאל. דרעי העריץ מאז ומעולם את השמאל, מרבין, דרך פרס, ועד גנץ, והוא הגורם המרכזי שדוחף את ראש הממשלה לנקוט מדיניות מתפשרת. גם היום דרעי מתנגד לצירופו של השר בן גביר לקבינט המלחמה.
"זה לא מפתיע, משום שבעוד השר בן גביר דוחף להכרעה וכתישת האויב בכל החזיתות, דרעי דוגל בכניעה והתרפסות, ודוחף לעסקה מופקרת - בניגוד מוחלט לעמדת בוחרי ש"ס. אנו לא נירתע מאיומיו של דרעי. נבחרנו כדי לממש מדיניות ימין, בפועל ולא בדיבורים. דרישתנו להיכנס לקבינט המלחמה, ולשנות את הקו שבו מקונספציית הכניעה של דרעי לתפיסת הכרעה וניצחון - עומדת בעינה".
פורסם לראשונה: 22:31, 08.07.24