המסרים שישראל העבירה לחיזבאללה בצל היערכות למתקפה, לדברי בכירים בישראל שאמרו ל-ynet, ולפיהם פגיעה בתל אביב תיענה בפגיעה באזור ביירות, הכעיסו ראשי רשויות ותושבים בצפון. אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, אמר בתגובה לפרסום: "אם רק ירי על תל אביב יגרום לצה"ל והממשלה להגיב משמעותית, אז עצוב שתושבי קריית שמונה צריכים להמתין שנסראללה יפציץ במרכז, כדי שהם יוכלו לשוב הביתה וישראל תשיב מלחמה".
שריפות שפרצו ביער ביריה, שלשום
(צילום: עובדי ויערני קק״ל)

3 צפייה בגלריה
יירוטים צפון
יירוטים צפון
יירוטים בשמי הצפון, שלשום. "תחזירו את הביטחון והעתיד למדינה כולה"
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
3 צפייה בגלריה
צפת לכיוון חצור הגלילית
צפת לכיוון חצור הגלילית
יירוטים באזור צפת. "טילים מגיעים גם ליישובים לא מפונים"
(צילום: יוני לובלינר)
לדבריו, "תל אביב תחת אש לא יכולה להיות הדרך היחידה שנשוב הביתה והממשלה תחזיר את הבטחון לעיר שלנו ולצפון. אני קורא לממשלה ולצבא לא להמתין שגם תל אביב תהיה תחת אש, אלא לעצור את זה עכשיו. תחזירו את הבטחון והעתיד לצפון ולמדינה כולה. תושבי תל אביב לא צריכים לחיות תחת מטחי טילים כדי שאנחנו נקבל את הזכות לחיות בבית שלנו".
"למה אותנו מותר לתקוף וזה בסדר, ואנחנו יכולים להיות מפונים כבר כמעט שנה?", שאלה בתסכול טליה מרציאנו, ממפוני קריית שמונה. לדבריה, "המסר של הממשלה כי תל אביב היא הקו האדום היא איומה. לא ייתכן שאנחנו נהיה הפרברים של המדינה והירי היום יומי עלינו הוא בסדר, עד שיירו על תל אביב. הצבא צריך לתקוף עכשיו ולפעול כי דין קריית שמונה כמו דין תל אביב. לא יכול להיות שההיסטוריה כל הזמן חוזרת ויורים על הצפון והדרום, ועולם כמנהגו נוהג".
הדר אלגלי מהמושב אליפלט שבגליל העליון אמרה: "נכון שקריית שמונה והיישובים מסביב מפונים, אבל חיזבאללה הוכיח שהטילים שמגיעים לעיר הזאת, מגיעים גם לצפת, לקצרין ולרמת הגולן, לאזורים שהם ריכוזי אוכלוסייה בימים רגילים ועכשיו יותר מהרגיל, אחרי שקלטו חלק מהתושבים המפונים. היישובים הללו חוטפים מטחים כבדים מאוד".
לדבריה, "10 חודשים אנחנו סובלים ואף אחד לא רואה את הסבל של היישובים הלא מפונים. אנחנו כביכול נמצאים בשגרה, אבל אנחנו לא עובדים כרגיל, כי אף פעם לא יודעים מתי ואיפה תגיע האזעקה ואיזה גודל יהיה המטח. יש עסקים שנסגרו, מסעדות וחנויות שהעבודה ירדה בהן, ומשרדים פרטיים שנאבקים לשרוד. אנחנו לא מקבלים תמיכה או עזרה, לא ממס הכנסה ולא מביטוח לאומי. אנחנו ממשיכים לשלם הכול כרגיל ולחיות בשגרת מלחמה".
3 צפייה בגלריה
אביחי שטרן
אביחי שטרן
"קורא לממשלה ולצבא - אל תמתינו שגם ת"א תהיה תחת אש". שטרן
(צילום: שרון צור )
דרור גביש, ממפוני קיבוץ הגושרים, זעם על ההתניה של הירי לתל אביב לתגובה בביירות. "עצוב לראות כיצד הגענו למצב שבו יש בצפון כאלו שמקווים שיירו על ישראלים בתל אביב כדי שיהיה בטחון בצפון. אנשים מתים מדברים כאלה. כמו שראיתם, כשרוצים להכיל, או כשלא יכולים לעשות יותר מזה, מכילים גם כשישראלים מתים, וכל דבר אפשר לנרמל".
הוא סבור כי "אסור לקוות שיירו על ישראלים, אסור לקוות שישראלים יהיו בסכנת מוות, ואסור לנרמל את המצב שבו ממשלה היא כל כך כושלת, שאזרחים שלה צריכים לקוות שהאויב יתקוף אותם כדי שהיא תעשה משהו. הנזק הכול כך מזערי זה חיילים שלנו, ואזרחים ישראלים כמונו. חלקם אנשים מהצפון שפונו למרכז, וחלקם בני המשפחות שלנו".
ההערכה העדכנית בישראל היא שחיזבאללה נערך להגיב על חיסולו של פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון הטרור השיעי, בימים הקרובים. התגובה מתואמת עם איראן, שנכון לרגע זה לא מתכננת להגיב (כנקמה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן) גם משטחה במקביל לחיזבאללה.
ההערכה הזו מגיעה בזמן שהרמטכ"ל האמריקני, הגרנל צ'ארלס בראון, נחת לביקור פתע באזור - אותו החל בירדן. הוא צפוי להגיע בהמשך הביקור גם למצרים ולישראל.
דבריו של דניאל הגרי ביום ה-323 למלחמה
(צילום: דובר צה"ל)

עם זאת הם הבהירו כי ישראל ערוכה לכל תרחיש - וברור שבמקרה של מתקפה "התגובה תהיה משמעותית". בירושלים מעריכים כי חיזבאללה לא יפעל ללא אישור איראן. "חיזבאללה יפעל רק אם יקבל אור ירוק מאיראן. כשאיראן אומרת 'רגע, תעצרו' - הם עוצרים. אנחנו יודעים שההוראה של חמינאי עברה גם לחיזבאללה. למרות שגם האיראנים התחילו להתארגן לתגובה, שכרגע לא יצאה לפועל. האיראנים הבהירו - זה לא קשור למגעים לעסקה".
אמש התייחס למתיחות דובר צה"ל דניאל הגרי, במקביל למגעים לעסקת חטופים בקהיר, ואמר: "אנחנו לפני שבוע משמעותי, בעקבות המשא ומתן המתקיים בקהיר, הלחימה בעזה ובגבול הצפון. המוכנות שלנו גבוהה מאוד, בהתקפה ובהגנה, ונמשיך לפעול להסרת איומים ולהילחם באויבינו. על הציבור להמשיך לשמור על ערנות ודריכות, כפי שעשיתם עד כה. אנחנו נעדכן על כל התפתחות באופן מיידי".
בנוגע ללחימה בצפון, אחרי יום הקרב שלשום שבו שוגרו עשרות רקטות מלבנון, אמר הגרי: "כוחות צה"ל ממשיכים לפעול בנחישות ובעוצמה נגד ארגון הטרור חיזבאללה. בימים האחרונים, תקפנו כ-70 מטרות טרור בהן מחסנים רבים של אמצעי לחימה שכוונו לעבר מדינת ישראל, וחיסלנו למעלה מ-20 מחבלים, בהם מחבלים בכירים במערך הרקטי של חיזבאללה.
פורסם לראשונה: 23:05, 24.08.24