נער בן 16 נדקר בבית ספר ברחובות
(צילום: שמוליק דודפור)

מצבו של הנער בן ה-16 שנדקר אתמול (יום שלישי) בראשו בבית הספר ברחובות מוסיף להיות קשה, והוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם בבית החולים שניידר. בבית החולים הדגישו כי מצבו יציב, אך בבית הספר עדיין מתקשים להתאושש מהאירוע הקשה, ותחושות ההלם הכאב והפחד אופפות את התלמידים והצוותים.
2 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בתיכון ברחובות
זירת אירוע הדקירה בתיכון ברחובות
הגדר שעליה התוקפים טיפסו כדי להיכנס לבית הספר, לפי ההערכה
(צילום: מאיר תורג'מן)
2 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בתיכון ברחובות
זירת אירוע הדקירה בתיכון ברחובות
זירת הדקירה סמוך לחדר המנהל
(צילום: דוברות המשטרה)
מחצית מתלמידי בית הספר בחרו להישאר בבית ולא הגיעו היום ללימודים. חלק מהתלמידים שכן הגיעו נצפו מתחבקים ובוכים עקב הזעזוע שחוו. הנהלת בית הספר החליטה שלא לקיים יום לימודים רגיל, אך המורים מקיימים מפגשים קבוצתיים ואישיים עם התלמידים. גורם בבית הספר ציין כי התחושות קשות ומלוות בפחד ודאגה לתלמיד שנדקר.
הוא סיפר: "היום הזה מוקדש לפריקת רגשות ולתמיכה רגשית. התחושות לא פשוטות, אנחנו המומים ומפחדים". עם זאת, הגורם ציין כי "הצוותים החינוכיים עוטפים ותומכים. היום מוקדש לתמיכה, פריקת רגשות ולמעגלי שיח בתמיכת מטפלים, יועצים ופסיכולוגים מטעם מנהל החינוך בעיר".
מנהל החינוך שיגר אתמול מכתב להורי התלמידים, שבו דיווח על דקירת התלמיד: "הבוקר הזדעזענו לשמוע על אירוע חמור ביותר, שבמהלכו נדקר תלמיד על ידי גורמים שאינם מתוך בית הספר". על המכתב חתומים ראש העיר רחמים מלול, ממלא מקומו ומחזיק תיק החינוך זהר בלום, וראש מנהל החינוך אפרת צוקרמן. "זהו יום קשה עבור העיר כולה ומערכת החינוך בפרט", נכתב.
אמו של אחד החשודים (18) בדקירת הנער אמרה בעודה ממתינה לדיון בבית המשפט כי "הוא ילד טוב, הבעיה היא בחינוך הגרוע בישראל. זה דור אבוד. הילד שלי מסתובב עם אנשים שעושים שטויות, הוא בחברה בעייתית". היא הוסיפה: "ביבי ובן גביר צודקים, צריך יותר לימודי הלכה, יותר חינוך ליהדות. החילוניות זה בולשיט. אני למדתי בישיבה בארה"ב - שם זה לא היה קורה".
זמן קצר אחרי דברי האם, בית המשפט השלום בראשון לציון האריך בשישה ימים את מעצרם של כל החשודים. לבנה של האם מיוחס ניסיון רצח, קשירת קשר לביצוע פשע, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, שיבוש מהלכי משפט וסיוע לאחר מעשה.
יו"ר איגוד קציני הביטחון ומנהלי החירום בשלטון המקומי, חיים נוגלבלט, ציין כי "גדר בית הספר בנויה בגובה סטנדרטי ובהתאם לתקנים, אך זה לא מסובך עבור התלמידים לקפוץ מעליה. גדרות בתי הספר אינן בנויות עם קוצים או עם קונצרטינה. נצטרך להמתין לסיום החקירה, ואז ניפגש עם הגורמים, נסיק מסקנות ולקחים, ונפעל בהתאם להנחיות חטיבת האבטחה של המשטרה".
ריאיון עם מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר
(צילום: שמוליק דודפור)

נוגלבלט הדגיש כי מדובר באירוע חריג, ושבעבר התקיימו מספר דיונים בוועדות אבטחה שונות שבדקו אפשרות להצבת קונצרטינה או דוקרנים על הגדרות סביב בתי הספר. עם זאת, ההצעה נדחתה לאחר שהגורמים האחראים הגיעו למסקנה שהנזק עשוי להיות גדול יותר. לדבריו, בין הנימוקים שהועלו נגד הצבת אמצעים אלו היה החשש שהצבתם תקשה על התנהלות כוחות החירום במקרה על אירוע שיחייב פינוי.
נוגלבלט תיאר גם את הדקירה כ"אירוע חסר תקדים מבחינת חציית גבולות ותעוזה במוסדות החינוך. רעולי הפנים תכננו את התקיפה מראש, חדרו לבית הספר לאור יום ופעלו ללא פחד". הוא הוסיף: "לא זכור לנו אירוע כזה. הכרנו קטטות בתוך בתי הספר, שנובעות מסכסוך מקומי והתלהטות הרוחות, או שתלמידים המתינו מחוץ לבית הספר וחיכו לתקוף על רקע סכסוך קודם".
מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, כינתה הבוקר באולפן ynet את התקיפה "אירוע מחריד ומזעזע", הדגישה כי מדובר במקרה קיצוני - אך הביעה ספק בנוגע ליכולתה של מערכת החינוך להתכונן לאירועים חריגים שכאלה. "בית הספר הוא כפני החברה" אמרה. "גם המורים וגם התלמידים לא תמיד מוגנים, וזה אמור להטריד את כולנו".
"בוודאי שזה תפקיד בית הספר לשמור על הילדים, אבל זה לא תפקידו של המורה להגן עליהם מול עבריינים שמטפסים על החומות ונכנסים לבית הספר עם נשק", אמרה שטאובר. "זהו מקרה קצה שנובע מהמצב הקיצוני שאליו הגענו. ירדנו מהפסים כחברה, ואנחנו חייבים להבין את המצב ולפעול ביחד".
אולי צריך לשנות את שיטת השמירה? לדאוג לאבטחה יותר רצינית? "אני לא חושבת שראוי לשים שוטרים בכל כיתה. צריך להתמקד בנושא החינוך. אני מאמינה שכולנו יכולים להשתנות. המקרה האלים הזה הוא לא המהות של מערכת החינוך. התפקיד שלי הוא לא לדאוג ל-10 מאבטחים בכל בית ספר, אלא שיהיו מורים שירצו לעסוק בהוראה, לחנך ילדים לערכים של כבוד הדדי וערבות הדדית בקהילה. שיהיו מסוגלים לנהל דיאלוג מכבד עם ילדים ששונים מהם בלי קשר לדת, מין או מוצא".
חובש מד"א רועי בן שושן, שהיה הראשון להגיע לזירה, סיפר לאולפן ynet כי מצא את הנער יושב על כיסא בחדרו של מנהל התיכון בעודו מדמם. "כשהגענו הייתה המולה גדולה בבית הספר, והכווינו אותנו לחדר המנהל", אמר. "הנער ישב על הכיסא וזיהינו שהוא סובל מחבלות חודרות. התחלנו בטיפול שכלל עצירת דימומים וטיפול מציל חיים, ולאחר מכן העברנו אותו בניידת טיפול נמרץ לבית החולים קפלן, על מנת להציל אותו".
החובש הוסיף כי מדובר במקרה חריג: "קריאות לאירועים שמתרחשים בתיכונים הן בדרך כלל קריאות שווא. בנוסף, במקרי אלימות דומים נתקלנו בדרך כלל בפציעות שטחיות".
מחקירה ראשונית של הדקירה עלה כי התוקפים קפצו מעל גדר בית הספר ורדפו אחרי התלמיד עד לחדר המנהל - שם כאמור דקרו אותו בראשו, מול עיני המזכירה, ונמלטו במהירות. הנער, שנפצע באורח קשה, אושפז בתחילה בבית החולים קפלן ברחובות והועבר לבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם נותח.
גורמים בעיריית רחובות אמרו אתמול כי כבר לפני כמה ימים הגיע דיווח למשטרת רחובות על כך שהנער היה מאוים. גורם בבית הספר אף אמר כי במקרה הזה, "הכתובת הייתה על הקיר".