123 מדינות חתומות על "חוקת רומא" של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. לפחות לכאורה, אם בית הדין בהאג יוציא צו מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, הן יהיו מחוץ לתחום עבורם.
אמש (שלישי) הפך הלכאורה הזה לקצת יותר ממשי, כשנורבגיה הייתה למדינה הראשונה שהודיעה שתממש את הצו ותעצור את השניים, אם צו אכן יוצא ואם הם ינחתו בשטחה. זה לא צפוי לקרות, כי נורבגיה - לצד אירלנד וספרד - היא מהמדינות העוינות ביותר את ישראל באירופה, ואף ראש ממשלה ושר ביטחון ישראלי לא יבקר בה בעתיד הנראה לעין.
נתניהו מגיב להחלטת התובע בהאג
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

בריאיון ל-CNN, כחלק ממסע הריאיונות שלו לכלי התקשורת האמריקניים לאחר הודעת התובע בהאג, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "זה בדיוק כמו להוציא צווי מעצר לרוזוולט ולהיטלר, או כמו לבוש ובן לאדן. השקענו מאמצים עצומים בהכנסת סיוע הומניטרי לעזה. אלה האשמות שאין להן שום בסיס, האשמות מהסוג שיהודים הואשמו בהן לאורך ההיסטוריה".
"התובע לא בדק את העובדות, הוא פשוט עשה דה-הומניזציה למדינת היהודים", אמר נתניהו. לגבי ההאשמות על "הרעבה מכוונת" אמר ראש הממשלה: "הכנסנו סיוע לתוך עזה מהיום הראשון, וחמאס גנב אותו. זו הייתה ההוראה שלי מההתחלה, לעמוד בכל חוקי המלחמה. עשינו דברים שאף צבא אחר לא עשה כדי למנוע פגיעה באזרחים".
"אני לא מתכוון ליישב מחדש את עזה", הבהיר נתניהו. "חלק מהתומכים שלי לא מרוצים מזה, אבל אמרתי כל הזמן שלא נתנחל שם בחזרה". על "היום שאחרי" אמר: "צריך להיות שם שלטון אזרחי של תושבי עזה עם פיקוח של מדינות ערב. אם יש כאלה שרוצים שנשים שם את הרשות הפלסטינית שעדיין מחנכת ילדים לשנוא את ישראל ועוזרת למחבלים - זו זכותם, אבל זו לא עמדתי".
הצהרת התובע בהאג
(צילום: ICC )

בסיום הריאיון, נשאל נתניהו מדוע אינו מתראיין גם לתקשורת הישראלית, והוא טען בתגובה כי "עשיתי עשרות מסיבות עיתונאים עם התקשורת הישראלית, אז זה לא נכון. פגשתי גם עיתונאים ישראלים באזור רפיח לפני שלושה ימים, והם שאלו איזה שאלות שהם רצו".
מלבד נורבגיה, מדינות אירופיות אחרות הודיעו על תמיכה - גם אם מסויגת - בהצהרה הדרמטית של התובע בהאג קארים חאן, אף שלמעשה הוא השווה בדבריו בין נתניהו וגלנט לבין מנהיגי חמאס, יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמעיל הנייה. הנה כמה מהן.

נורבגיה

שר החוץ של נורבגיה אספן בארת אייד אמר כי "אם יוצא צו מעצר נגד נתניהו וגלנט מטעם בית הדין בהאג, נהיה מחויבים לעצור אותם אם הם יגיעו לנורבגיה".
2 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
שר החוץ הנורבגי. "חייבים לפעול לפי הצו, אם יוצא"
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
"בית המשפט הוא שמחליט אם לתת צו מעצר. אם כן, כל המדינות החתומות חייבות לפעול לפיו", הוסיף שר החוץ של נורבגיה - שהייתה בכך למדינה הראשונה שמודיעה מיוזמתה שתקיים את הצווים, אם יוצאו נגד השניים.

צרפת

בהצהרה שפרסם משרד החוץ הצרפתי בשעת ערב מאוחרת, הוא הביע "תמיכה בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בעצמאותו, ובמאבק בפטור מעונש בכל מצב". בפריז ציינו כי "הזהירו במשך חודשים לגבי הצורך בציות קפדני לחוקים ההומניטריים הבינלאומיים, במיוחד בשל הכמות הבלתי מתקבלת של נפגעים אזרחים ברצועה והיעדר הגישה לסיוע".
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
מקרון. בפריז עשו בקרת נזקים
(צילום: EPA/GONZALO FUENTES / POOL)
לאחר אותה הצהרה, שהובילה לביקורת בישראל, הצרפתים הלכו צעד אחורה - וניסו לעשות "בקרת נזקים": "אנחנו מבדילים בין ראשי חמאס לבין המנהיגים הישראלים".
שר החוץ ישראל כ"ץ פנה לשר החוץ הצרפתי וביקש ממנו להכריז שהחלטת התובע בהאג "לא מקובלת על צרפת, בלי קשר לסמכות בית הדין. הניסיון להשוות בין מדינת ישראל הדמוקרטית לבין ארגון הטרור חמאס שביצע את הפשעים הנוראים ביותר נגד האנושות הוא בושה וחרפה וחייב להידחות על הסף".

בלגיה וסלובניה

כמו צרפת, גם שכנתה בלגיה פרסמה הודעה המביעה תמיכה בבית הדין. שרת החוץ הבלגית חאדג'ה לביב כתבה בטוויטר "על הפשעים שבוצעו בעזה חייבים להעמיד לדין ברמה הגבוהה ביותר, ולא משנה מי מבצעי אותם פשעים". מדינה נוספת שהביעה תמיכה בתובע חאן היא סלובניה.
פורסם לראשונה: 23:23, 21.05.24