"המצב בצפון לא יכול להימשך. אנחנו צריכים לשנות את המאזן וחייבים להחזיר את התושבים הביתה. זה לא ייעשה ללא שינוי המאזן מול חיזבאללה. צה"ל צריך להיערך למערכה רחבה בלבנון". כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון ביטחוני-אסטרטגי שהתקיים ביום חמישי בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון והשרים גלנט, כ"ץ, סמוטריץ' ודרמר.
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher / shutterstock / Ronen Zvulun)
דברי נתניהו, יותר מ-11 חודשים אחרי שחיזבאללה הצטרף ללחימה ב"חזית תמיכה" בעזה, כלשון ארגון הטרור, נאמרו עוד לפני שחיזבאללה שיגר עשרות רבות של רקטות לשטח ישראל בסוף השבוע. הערב תקף צה"ל מחסני אמל"ח של חיזבאללה הן בדרום לבנון, והן בצפונה - יותר מ-150 ק"מ מהגבול עם ישראל.
בדיון הייתה הבנה שהמגעים שמוביל השליח האמריקני לאזור, עמוס הוכשטיין, בתקווה להגיע להסדר דיפלומטי, לא מתרוממים. אף שישראל נותנת למהלך האמריקני עוד הזדמנות, היא העבירה לאמריקנים מסר שלפיו אם המהלך לא יתקדם - לישראל לא תהיה ברירה אלא לפנות למערכה רחבה בצפון. להערכת בכיר ישראלי, מערכה בצפון היא עניין של זמן - שנע בין כמה שבועות לחודשים בודדים. גם לפני הפעולה ברפיח הודיע נתניהו כמה וכמה פעמים על אישור תוכניות לפעולה - אך עד שצה"ל יצא אליה, היא השתהתה חודשים ארוכים.
תיעוד: תקיפות צה"ל בעומק לבנון, ובדרומה
(צילום: דובר צה"ל)

גורמים שנכחו בדיון אמרו כי הסיכויים להסדר מדיני בצפון קלושים, ובכל מקרה התושבים לא יסכימו לחזור לבתיהם גם אם יהיה הסדר. "מי יחזור הביתה בגלל שנסראללה יחתום על נייר?", תהו גורמי ביטחון. "מה הסיכוי שיסכים להתפרק מנשקו עד הליטאני? זה חלום באספמיה, ולא יקרה. לכן ההבנה של המערכת הביטחונית - ובזה יש תמימות דעים – שנצטרך כנראה ללכת למערכה כדי להחזיר את האנשים הביתה. ההנחיה של נתניהו למערכת הביטחון הייתה להיערך להעביר את משקל הכובד צפונה".
גורם ביטחוני בכיר: ייתכן שאיראן לא הגיבה כי היא ממתינה למקרה שישראל תפתח במערכה בלבנון, ותוכל להעסיק אותה בשלוש זירות
בדיון התגבשה הבנה שהמערכה בצפון בנויה על שני אדנים: לגיטימציה בינלאומית, שעליה עובדת ישראל בשקט בשלושת החודשים האחרונים - ולצד זאת ניהול כלכלת החימושים. מצב החימושים טוב למדי, וכיום קרוב לימים שלפני 7 באוקטובר. הצבא הודיע בדיון כי צה"ל מוכן עם התוכניות והחימושים הנדרשים.
אף שאין כרגע החלטה סופית לצאת למערכה בלבנון, נתניהו אימץ את הקו של צה"ל והנחה את הצבא להיערך למערכה רחבה. בישראל מכוונים לשינוי המאזן מול חיזבאללה, ובמקביל להגביר את הלחץ על ארה"ב להזדרז עם המהלך הדיפלומטי - כדי להחליט לאן הולכים. גורם ביטחוני בכיר שנכח בדיון אמר שייתכן שהסיבה שאיראן עדיין לא תקפה את ישראל היא לא רק הפחד מהנוכחות הצבאית האמריקנית - אלא שמירת זכות התגובה למקרה שישראל תפתח במערכה נגד חיזבאללה. כך, לפי הגורם, תוכל איראן להעסיק את ישראל בשלוש זירות.
4 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
השליח האמריקני הוכשטיין. ישראל רוצה להפעיל לחץ
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל ברמת הגולן
מצב החימושים קרוב לימים שלפני 7 באוקטובר. טנק של צה"ל בצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
מחר, ביום שני, יגיע לישראל שליחו של ביידן עמוס הוכשטיין. האמריקנים נמצאים בחשש כבד ממלחמה בלבנון שתידרדר למלחמה אזורית. המטרה בוושינגטון היא לדחות את המלחמה לימים שלאחר הבחירות בארה"ב - מחשש לפגיעה בקמפיין של קמלה האריס. בישראל אמרו כי המהלך של הוכשטיין לא השיג התקדמות ממשית מאז 11 באוקטובר. בכיר ישראלי אמר כי נראה בתקופה הקרובה הגברה של הלחץ האמריקני על ישראל שלא ללכת למערכה צבאית רחבה בצפון מחד, וללכת לעסקת חטופים מאידך.
נתניהו סבור שהסיכוי להסדר קלוש, אך גלנט אמר בדיון שיש סיכוי שהמהלך האמריקני יצליח. כך או כך, ביום שני הקרוב אמור הקבינט המדיני-ביטחוני לדון בהוספת החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם למטרות המלחמה.

החשש: זניחת החטופים בעזה

אמש אמרו קרוביהם של חלק מהחטופים שמוחזקים בשבי חמאס כי הרחבת המלחמה בצפון תביא לנטישה שלהם בעזה. גם גורמי ביטחון הביעו חשש דומה בדיון שהתקיים ביום חמישי, ולדבריהם - מערכה בצפון משמעה זניחת החטופים בעזה. ראש הממשלה נתניהו סבור שהקישור בין עסקת חטופים לבין מערכה בצפון חוטא לאמת וכי ישראל צריכה להחזירם ללא קשר למלחמה בצפון, אך גלנט סבור ההיפך.
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט נכנס לציר נצרים יחד עם מפקד פיקוד הדרום
שר הביטחון גלנט נכנס לציר נצרים יחד עם מפקד פיקוד הדרום
השר גלנט. נתניהו חושב שקישור בין החטופים לצפון חוטא לאמת, הוא מאמין שההיפך
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כך או כך, בישראל מעריכים שארה"ב תניח הצעת גישור רק לאחר שבממשל יחושו שאפשר להביא את חמאס לשולחן המו"מ. ישראל העבירה לאמריקנים מסר לפיו עליהם להגיע להבנות עם מצרים וקטאר. בגזרת מצרים, דורשים בישראל לסכם עם קהיר על הבנות לגבי ציר פילדלפי, ואילו בציר קטאר - רוצים בישראל שדוחא תספק תוצאות ותפעיל כלים שבהם לא עשתה שימוש עד היום - כמו איום בגירוש מנהיגים, לצד סגירת חשבונות בנק או ציר כסף.
חמאס אמנם מחליט בסופו של עניין אם להתקדם לעסקה, אך תפקיד המתווכות הוא גם לגרום לסינוואר להגיע לשולחן – ולפי התחושות בישראל, הסחורה לא מסופקת כרגע.
גורם ישראלי שמעורה בפרטים אמר כי אם ישראל תגיע להסכמות עם מצרים איך תיראה הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי, לחמאס יהיה יותר קשה "לטפס על העץ". כרגע המצרים מתבצרים בדעתם, קרובים יותר לחמאס. המצרים הפכו למעשה לצד באירוע, ולא רק למתווכים - מאחר שהם מסרבים לנוכחות ישראלית בציר פילדלפי.
במקביל, נמשך הלחץ הצבאי הישראלי על חמאס. ישראל לא מוותרת על נוכחות צבאית ישראלית כדי לשמור על לחץ להגיע לעסקה. הלחץ הזה אמור ללכת ולגבור.
פורסם לראשונה: 23:04, 14.09.24