בכיר בבית הלבן אמר אמש (יום ד') לקראת פגישתם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו היום כי העסקה להפסקת אש בין ישראל לחמאס "נמצאת בשלבי סגירה, ואנחנו בשלב שבו אנחנו מאמינים שניתן לסגור עסקה". הבכיר אמר כי אמנם נותרו עדיין פערים, אך הם ניתנים לגישור, ובפגישתם היום ידונו ביידן ונתניהו בדרכים לסגור את הפערים האלה. על ההתפתחויות הנוספות הדרושות להשלמת עסקה אמר: "אני חושב שתראו את זה קורה בשבוע הקרוב".
נתניהו נואם בקונגרס
(צילום: רויטרס)

הבכיר האמריקני ציין כי השלב הראשון של העסקה אמור לכלול שחרור של נשים, גברים מעל גיל 50, חולים ופצועים מידי חמאס, במהלך תקופה של 42 יום. בדבריו הערב אמר כי הוא אינו רוצה לנקוב בלוח זמנים מדויק להשלמת העסקה, אך הוסיף: "אין לנו זמן לבזבז, כי חיים של בני ערובה עומדים בסכנה". הוא אמר כי הבית הלבן אינו חושב שנתניהו מונע את העסקה ממניעים פוליטיים: "יש שני צדדים שצריך לגשר ביניהם, ויש התקדמות כי הישראלים הניחו הרבה על השולחן. אבל העסקה לא מוכנה לחתימה, יש עוד עבודה".
הבכיר האמריקני התייחס לפריצת הדרך שהתרחשה בשבועות האחרונים, ושהממשל סבור כי הפעם באמת תביא לסגירת העסקה: "מה שחדש עכשיו הוא שעד כה חמאס התחפר מאוד בעמדה שלו המתעקשת על הפסקת אש קבועה, נסיגה מלאה של הכוחות הישראליים ואז סוג של הבטחה מעורפלת לשחרר כמה בני ערובה אחרי שזה קורה", אמר הבכיר. "זו הייתה עמדה שברור שהיא לגמרי לא מקובלת".
לדברי הבכיר, "ביחד ניסחנו טקסט מפורט למדי של ההסדרים בנוגע לאופן שבו חילופי בני ערובה ייעשו בפועל, כולל הטבות משמעותיות לתושבי עזה וסיוע הומניטרי. פריצת הדרך לפני כמה שבועות נגעה לאופי המדורג של העסקה. עכשיו יש לנו שלב ראשוני של שחרור בני ערובה – נשים, גברים מעל גיל 50, חולים ופצועים – במהלך תקופה של 42 יום; ואחר כך, בערך באמצע, מתחיל משא ומתן על התנאים למעבר לשלב השני".
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
יפגשו את נתניהו - בנפרד. ביידן והאריס מתואמים
(צילום: EPA/ALLISON JOYCE)
הבכיר אמר עוד כי ישראל מוכנה להתקדם לשלב הראשון, "אבל אנחנו צריכים מחמאס דברים, כולל רשימה של החטופים שישוחררו ולוח הזמנים, ולא נתחיל את העסקה בלי זה. אנחנו צופים שחרור של בערך 33 חטופים בשלב הראשון".
בנוסף, הוא ציין כי במהלך הפגישה ידונו ביידן ונתניהו בעסקה ובהתפתחויות אחרות במזרח התיכון, כמו גם במחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל ובאיומים של איראן ושלוחותיה, החות'ים וחיזבאללה. אחרי הפגישה ביניהם יפגשו נתניהו וביידן יחדיו את משפחות החטופים האמריקנים בבית הלבן.

ביידן והאריס "מיושרים" לפני הפגישות עם נתניהו

לדברי הבכיר האמריקני, סגנית הנשיא קמלה האריס, שצפויה להיות המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, ושנעדרה אמש מנאום נתניהו בקונגרס, מחכה "בקוצר רוח" לפגישתה עם ראש הממשלה. "היא הייתה שותפה כמעט מלאה בכל מה שעשינו כאן בעשרת החודשים האחרונים, כולל כל השיחות שעשינו עם ראש הממשלה ועם משפחות החטופים", אמר.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג האיראני חמינאי. "נתניהו הציע ברית אזורית נגד טהרן"
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT)
הבכיר אמר כי בין ביידן להאריס אין פערים בעניין המלחמה: "הם מדברים כל הזמן. אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים לנסות לעשות היום, ואני חושב שהם מגיעים לפגישות עם ראש הממשלה כשהם לגמרי מיושרים. הגיע הזמן לעשות כל שביכולתנו כדי לסגור את עסקת החטופים ולהביא אותם הביתה, וגם אנחנו כממשל נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להמשיך לתמוך בהגנה העצמית של ישראל נגד איראן, חיזבאללה, החות'ים וכל השאר. כך שראש הממשלה ישמע מהנשיא וסגנית הנשיא יישור קו מלא".
בתוך כך, ראש הממשלה אמר אחרי נאומו בקונגרס כי "אני מודה על הזכות שהיתה לי לייצג את מדינת ישראל ואת כל אזרחיה ברגע מכריע בתולדותינו, עם מסר ציוני מפייס לעם האמריקני, עם רוחב שני בתיו ונציגיו. להשגת כל מטרות המלחמה, להבטיח שעזה לא תהווה איום על ישראל ולהבטיח שהתושבים יחזרו לבתיהם, ושיש מאבק עם האיראנים. הצגתי את הגבורה המדהימה, את סבלם של החטופים, ואת הצורך שלנו להתמודד עם הרשע האיראני שמאיים על כולנו".
כמו כן, גורם מדיני אמר כי "ראש הממשלה הציע להקים מסגרת של ברית הגנה אזורית במזרח התיכון, בדומה לנאט"ו, ישראל עם ארה"ב והמדינות שיש להן הסכמי שלום איתנו ואלו שייעשו". לדבריו, זה צריך להיות יעד של העולם החופשי מול איראן שמאיימת לא רק עלינו אלא גם על המזרח התיכון. הברית הזאת היא צורך חיוני של הביטחון הלאומי ושל העולם החופשי וגם של המשטרים הערביים המתונים".
פורסם לראשונה: 00:08, 25.07.24