נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ סיפק אמש (יום שני) אמירה מוזרה ולא מבוססת, שלפיה ייתכן שהמתקפה האיראנית תצא לפועל הלילה. "כרגע אני שומע שהולכת להיות מתקפה הלילה מאיראן - על ישראל. אני שומע את זה. זה לא מידע סודי ביותר. ישראל תותקף הלילה", אמר המועמד הרפובליקני לנשיאות.
טראמפ טוען: "שמעתי שהולכת להיות הלילה מתקפה איראנית"
(מתוך X)

את הדברים השמיע טראמפ בשיחה עם היוטיובר אדין רוס. "התנהלות עם מנהיגים זרים - אם אתה חכם, המדינה שלנו בטוחה. אם אתה טיפש - זה בעיה. יש לנו אנשים טיפשים שם, והאנשים האלה מסוכנים. אם הייתי הנשיא - אף אחד לא היה מדבר על זה, כי זה לא היה קורה ב-100%", טען הנשיא לשעבר. "ביידן הוא וסל (כלי), הוא לא יודע איפה הוא".
חרף דברי טראמפ, בירושלים אמרו אמש שקיים חוסר ודאות לגבי "שעת השי"ן" - אך ההיערכות היא למתקפה מיידית שיכולה לצאת לדרך בכל רגע נתון.
ישראל השלימה את ההיערכות שלה בהיבטי ההגנה וההתקפה, אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו כינס שלשום התייעצות ביטחונית שננעלה אחרי חצות. אתמול לא התקיימה הערכת מצב נוספת. בכיר ישראלי אמר: "אין לנו באמת אינדיקציה מתי יתקפו. ההערכה שיש לנו היא שהם יתקפו".
אחרי שבימים האחרונים גורמי הביטחון חילקו טלפונים לווייניים לשרים בקבינט, כעת הם חולקו גם ליועצים בכירים. המשמעות היא שישראל נערכת לתרחישי עלטה ושיבושים ברשת הסלולרית. ואולם, מלבד זה לא ניתנו לשרים שום הנחיות מיוחדות, והקבינט המדיני-ביטחוני גם לא זומן לישיבה.
1 צפייה בגלריה
 חמינאי ונתניהו. בישראל מוכנים לתרחישים שונים
 חמינאי ונתניהו. בישראל מוכנים לתרחישים שונים
חמינאי ונתניהו. בישראל מוכנים לתרחישים שונים
(צילום: נעמה גרינבאום/"הארץ", AFP)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים אתמול הערכת מצב ואישורי תוכניות לתרחישים שונים עם סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד הצפון, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד העורף ומפקדים נוספים במטה הכללי.
בישראל מייחסים חשיבות אדירה לסיוע האמריקני בגיבוש הקואליציה שתפעל ליירט את המתקפה. מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, הגיע אתמול לישראל ונועד להערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. מדובר בביקורו התשיעי של קורילה בארץ מפרוץ המלחמה, כשהביקור הקודם היה רק לפני כשבועיים. תפקידו לוודא שהקואליציה הבינלאומית מתואמת ומוכנה לכל תרחיש.
האמריקנים מבינים שככל שהמתקפה על ישראל תיורט ותסוכל, כך פוחת הסיכוי להתפתחות מלחמה אזורית. בארה"ב לא רוצים לראות הסלמה נוספת ומעבירים מסרים גם לבני בריתם וגם לאיראנים לרסן את המתקפה. מבצע היירוט ייעשה מהחמ"ל של צבא ארה"ב בקטאר, שאחראי לרוב היירוט שנעשה במתקפה האיראנית ב-13 באפריל.
משרד החוץ של איראן מסר אתמול בבוקר כי טהרן אינה מעוניינת בהסלמה אזורית, אבל הוסיף כי משטר האייתוללות סבור שיש "להעניש" את ישראל על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שמיוחס לה. עוד מסר משרד החוץ של איראן כי הדבר "הכרחי" כדי למנוע אי-יציבות נוספת באזור. חבר הפרלמנט האיראני מוחמד עוסמאני אמר מצידו אתמול כי בטהרן "לא יסתפקו בפחות מראשו של נתניהו".
פורסם לראשונה: 21:34, 05.08.24