בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (רביעי) שבע שנות מאסר על המטפלת אילנה סויסה (55) משדרות, שהתעללה ב-18 פעוטות שעליהם הייתה אחראית בעת עבודתה בתינוקייה בעיר. סויסה, שהורשעה בינואר האחרון בגין תקיפה והתעללות במסגרת הסדר טיעון עם פרקליטות מחוז דרום, תפצה את הורי הפעוטות ב-90 אלף שקל - 5,000 שקל לכל משפחה.
3 צפייה בגלריה
אילנה סויסה
אילנה סויסה
אילנה סויסה בבית המשפט, היום
מדובר באחד העונשים הכבדים ביותר שניתנו בארץ לגננת שהורשעה בהתעללות. השופט יובל ליבדרו פסק כי "מעשיה של הנאשמת קשים וחמורים. היא יצרה מספר מעגלי פגיעה. המעגל הראשון - הפעוטות. היא תקפה אותם בברוטליות והתעללה בהם. די במקרה אחד להרגיש את תוצאות ההתעללות. גם אם לא נגמרה לפעוטות חבלה, בעל כורחם הם יישאו קפסולה רעילה מידיה של הנאשמת. ייתכן שהפגיעה בפעוטות תתגלה בהמשך".
הוא הוסיף: "במעגל השני של הפגיעה - הורי הפעוטות. הפגיעה היא גם במישור הנפשי, תחושות שאותם הם נושאים עד היום. במעגל השלישי נמצא הציבור הרחב. זה יוצר תחושות של פחד, כעס ועלבון. אין הורה שלא שואל את עצמו כשנחשפת התעללות חדשה - האם זה קורה גם בגן שלי? שאלות שמטרידות את הנפש. במעגל הרביעי נמצא ציבור הגננות. הן דואגות מדי יום למילוי הצרכים הבסיסיים של הפעוטות ועבודתן קשה נעשית מתוך תחושת ייעוד ושליחות. במעשיה הכתימה את עבודת הגננות". 
השופט ליבדרו קבע כי ראוי להטיל על סויסה עונש קשה ומכאיב שירתיע אותה - אבל גם אנשי חינוך נוספים. לדבריו, הצורך בהרתעה מקורו בחוסר היכולת של הפעוטות להתלונן. השופט ליבדרו דחה את טענותיה של סויסה כי העומס שהיה עליה הוביל אותה למעשים. "גננת שנמצאת בעומס צריכה לעזוב את העבודה ולא לפרוק את זה על הפעוטות", פסק. השופט ליבדרו ציין כי העונש שהוסכם נוטה לצד המקל, אך הוא מקבל את הסדר הטיעון. הוא פנה להורים במתן גזר הדין: "אל להם להאשים את עצמם במאומה. בית המשפט יודע שכל אחד מהם ביקש לשים את בתו ובנו במקום בטוח. למרבה הצער לא תמיד אנו כהורים מצליחים לדעת בזמן אמת מה עובר על ילדינו. אשמה אחת יש במקרה הזה - והיא הנאשמת". 
3 צפייה בגלריה
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
אילנה סויסה החשודה בהתעללות בפעוטות
"לא משנה מה, לא נהיה מרוצים". הורי פעוטות בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף)
הורי הפעוטות, כולם משדרות, פונו מבתיהם בעקבות המלחמה. צליל בן זכר (34), שחשפה את הפרשה, אמרה כי ההסדר נחתם בין היתר בגלל המלחמה: "לא משנה מה, לא נהיה מרוצים. שבע או שמונה שנים? מבחינתנו לא הייתה ברירה. כשהכול נסגר היינו מפונים מהבתים שלנו. כולנו עברנו תופת עם הילדים שלנו. כולנו מטופלים. אמרנו שאנחנו לא יכולים להתעכב עם ניהול הארוך והמתמשך. היינו צריכים כל הזמן להגיע לדיוני ההוכחות, וכל אחת הייתה מפונה למקום אחר - אחת באילת, ים המלח, נתניה או חולון".
היא ציינה: "לא הייתה לנו ברירה, אבל נלחמנו שהיא תקבל לפחות שבע שנות מאסר בפועל. הייתי העדה הראשית והייתי צריכה לעלות לדוכן. הבהרתי שלא מעניין אותי פיצויים, אלא שתקבל עונש כמה שיותר כבד. יום אחד גיליתי שקבעו פיצויים של 5,000 שקל לכל הורה. הייתי מפונה, לא עובדת, מטרטרת בין טיפולים לילדים, עוסקת בחיפוש אחר פסיכיאטר לילדים. הסבירו שחייבים להקל עליה במשהו, אבל המקרה שלנו הוא אחד הקשים ביותר. הרגשנו שבגלל 7 לאוקטובר ניסו להיפטר מהתיק שלנו כמה שיותר". 
קטי פנחסוב (36) סיפרה: "הילדים שלנו חוו התעללות - ואז התעללות נוספות. הם נפגעו, ואז פרצה המלחמה. עכשיו הם מבינים קצת יותר. ההסדר כמובן לא מספק אותנו, נלחמנו כדי שתקבל עונש כבד יותר. אנחנו במערבולת, זה משהו שלא יעזוב אותנו. פגעו לנו בדבר הכי יקר. זה נשאר בפנים, בלב. הילדים גדלים, אבל בתור הורים אני מאמינה שאנחנו יותר פגועים. כשהבת שלי שמה את הבובות לישון היא מכסה אותן עם הראש. יש שאריות של התנהגות פגועה שאני עדיין רואה על הילדים". סער וענונו הבהיר כי בעיניו העונש מקל: "הילדה שלי לפעמים צועקת 'די, די' בלילה, אשתי ואני צריכים להגיע ולהרגיע אותה".
3 צפייה בגלריה
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
"נתנה מכות אגרוף, בעטה והפילה". סויסה
מכתב האישום המתוקן שהוגש על ידי הפרקליטה רננה לוי, עולה כי סויסה עבדה כמובילת כיתה בתינוקייה במעון בשדרות, כשפגעה בפעוטות. בכיתה של סויסה היו 18 פעוטות בגילי 18-6 חודשים. מדי יום, כך לפי האישום, בהיותה אחראית על הפעוטות, ביצעה סויסה מאות מקרים של תקיפה ומעשי התעללות גופנית ונפשית. סויסה נהגה כלפי הילדים בקשיחות, צעקה עליהם ונזפה בהם, ובין היתר דרכה על ראשו של אחד הפעוטות, צבטה והכתה, חבטה בראשה של אחת הפעוטות במקל של מגב, נתנה מכות אגרוף, בעטה בילדים, גררה והטיחה אותם מגובה בכוח לתוך לולים, משכה פעוטות בידיהם והפילה אותם לרצפה כשראשיהם הוטחו ברצפה, האכילה אותם בכוח וזרקה לעברם משחקים שפגעו בגופם.
בתום הדיון מסרה עו"ד הילה דרימר-יאיר מפרקליטות מחוז דרום: "בית המשפט העביר היום מסר חד וברור כי יש להעניש בחומרה את מי שהייתה אחראית לפעוטות רבים תחת פיקוחה ולמעשה פגעה בהם באלימות ותוך גרימת נזקים רבים. אנו תקווה כי מסר זה יהדהד ויילמד על ידי כל מי שלוקחת על עצמה לטפל בפעוטות חסרי ישע".