שורת מחאות למען החזרת החטופים, ביום פתיחת כנס החורף: חברותיה ובנות משפחתה של התצפיתנית החטופה נעמה לוי הגיעו הבוקר (שני) לכנסת, ונכנסו לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה כשהן לבושות בבגדים זהים לאלו שלבשה נעמה כשנחטפה לעזה - כפי שניתן היה לראות בסרטון החטיפה המטלטל שלה ושל חברותיה מבסיס נחל עוז - כשידיהן קשורות מאחורי הגב ובגדיהן וגופן "מגואלים בדם". צפו במיצג:
המיצג על נעמה לוי בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

המשתתפות במיצג נכנסו לחדר הדיון כשהן לבושות בחולצות שחורות, מכנסי טרנינג אפורים עם כתמים אדומים וכשידיהן אזוקות, כפי שתועדה כאמור לוי ביום חטיפתה. נושא הדיון בוועדה היום היה "שנה למתקפת חמאס - דיון עם משפחות החטופות והחטופים", ובו הייתה נוכחות דלילה למדי של חברי כנסת: אף ח"כ מהקואליציה לא הגיע לדיון, ומלבד יו"ר הוועדה פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) השתתפו בו רק שלוש ח"כיות מהאופוזיציה - מירב בן ארי, דבי ביטון ושלי מירון מיש עתיד.
במקביל, כמה פעילי "משנים כיוון" למען עסקת חטופים מחו במזנון הכנסת, קשרו את עצמם לכיסאות והניפו ידיים שעליהן כפפות אדומות המדמות דם. הם עטו מסכות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ויו"ר ש"ס אריה דרעי - ובהמשך הוצאו מהמקום בכוח. הם גם תלו שלטים על החזה, כשעל נתניהו נכתב "ראש ממשלת 7 באוקטובר", ועל לוין נכתב "מרסק מערכת המשפט".
עם ידיים "מגואלות בדם": מפגינים נגד הממשלה קשרו עצמם לכיסאות

10 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילים למען עסקת שחרור החטופים מחו במזנון הכנסת והוצאו הכוח
תיעוד: פעילים למען עסקת שחרור החטופים מחו במזנון הכנסת והוצאו הכוח
"הדם על הידיים של הממשלה". המחאה במזנון הכנסת
10 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילים למען עסקת שחרור החטופים מחו במזנון הכנסת והוצאו הכוח
תיעוד: פעילים למען עסקת שחרור החטופים מחו במזנון הכנסת והוצאו הכוח
המפגינים מוצאים בכוח מהמזנון
הפעילים מסרו: "הממשלה נאחזת בכיסא בידיים מגואלות בדם. היא מקריבה חטופים וחיילים במלחמה לא נגמרת כשמטרותיה הלא מוצהרת היא הקמת התנחלויות והישרדות פוליטית. אנו דורשים לקיים עסקה באופן מיידי להשבת החטופים ולהחזיר את המנדט לעם. ממשלת המחדל וההפקרה איננה לגיטימית ואנו קוראים להקדים את תאריך הבחירות". הערב ב-18:00 צפויה גם להתקיים הפגנה למען החזרת החטופים מול משכן הכנסת.
ד"ר איילת לוי שחר, אמה של נעמה לוי, אמרה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה כי "נעמה נלקחה באכזריות עם החברות שלה, והיא עדיין שם. 101 חטופים עדיין שם, לא מחזירים אותם. פשוט לא מחזירים, הם פשוט נמצאים שם. זה מה שהעולם רואה וזה מה שהמדינה שלנו רואה וזה מה שאנחנו חווים כל יום. אני רוצה להשמיע את הקול של נעמה ואני לא יודעת איזה עוד מילים לומר.
"המיצג השקט והדומם הזה מזכיר לכולנו שזה מה שנמצא עכשיו, זה הפיגוע של 7 באוקטובר ואנחנו עדיין בתאריך הזה. אין מה לדאוג מעוד 7 באוקטובר כי הוא עוד לא נגמר. הפיגוע הזה ממשיך כל הזמן, אז אל תדאגו עכשיו למה יהיה הלאה. יש פיגוע שעדיין לא הצילו ממנו את הפצועות, הפצועים והנפגעים. תזכרו שזאת הייתה יכולה להיות כל אחת מאיתנו. זאת הילדה שלי והיא צריכה לחזור. הם כולם צריכים לחזור".
10 צפייה בגלריה
חברותיה של נעמה לוי בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת
חברותיה של נעמה לוי בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת
"זאת הייתה יכולה להיות כל אחת מאיתנו". האמהות של נעמה לוי ולירי אלבג
10 צפייה בגלריה
חברותיה של נעמה לוי בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת
חברותיה של נעמה לוי בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת
הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: ערוץ כנסת)
שירה אלבג, אמה של התצפיתנית החטופה לירי, אמרה: "זו תקופה קשה, בעיקר אחרי החגים, שאנחנו יותר משנה לא יודעים מה קורה איתם, שלירי והחטופים כולם במנהרות, שהבנות שלנו אזוקות בידיים מאחורה בדיוק כמו במיצג. קשה לראות את זה אבל ככה הבנות שלנו נמצאות שם וכנראה כל החטופים. שנה שהם יושבים כך אזוקים, שהם קשורים בידיים וברגליים בלי אוכל בלי מקלחת. שמענו את זה מחטופים שחזרו. אני רוצה שכל אחד כאן ידמיין מה זה לנסות לשבת בשירותים כשאי אפשר לפתוח את המים במשך 10 ימים, וקבוצה גדולה של חטופים ומחבלים צריכים להשתמש באותם השירותים".
אלבג הוסיפה: "בימים האלה שהגענו לכל כך הרבה הישגים צבאיים - איך מתרגמים אותם לעסקה ואיך מתרגמים את זה לכך שמחזירים את כולם? לא היה דבר כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל שילדות יושבות שנה בשבי. אי אפשר להסביר את מה שאנחנו עוברים ואת מה שהחטופים עוברים. אני רק יודעת שהם צריכים להיות בבית ובסוף זו ההחלטה של הממשלה וראש הממשלה להחזיר אותם הביתה".

"עד שלא תהיה התקוממות - לא נצליח לשכנע אף אחד להביא את החטופים"

ירדן גונן, אחותה של החטופה רומי, אמרה בדיון: "אם יש מישהי שתחזור עם ילד או אחרי לידה אני עוברת פה אחד-אחד - ואני ארדוף כל אחד לשארית חייו, כי היה אפשר למנוע את זה". בהמשך היא הקריאה בדמעות עדויות מזוויעות של ניצולי הטבח ואנשי זק''א, ואמרה: "המחבלים שעשו את זה הם אותם המחבלים שמחזיקים כרגע את אחותי ואת כל החטופים".
קשה לצפייה: סרטון חטיפת התצפיתניות

10 צפייה בגלריה
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
נעמה לוי ברגע חטיפתה
דני אלגרט, אחיו של החטוף אלברט, אמר שהוא שובת רעב כבר 26 ימים. "אנחנו שובתים רעב כי אני חושב שעד שלא תהיה התקוממות עממית - לא נצליח לשכנע אף אחד להביא את החטופים", אמר. ״120 חברי כנסת אחראים על ההפקרה, אף אחד מהם לא יכול להישאר ח"כ אחרי השנה הזאת. כולם צריכים לעזוב את הבית הזה, ואם לא תעזבו בעצמכם אנחנו נוציא אתכם מפה. אף אחד מ-120 הח"כים לא נקי. 101 חטופים מעל שנה, והאופוזיציה לא עושה את מה שהיא צריכה לעשות. אני קורה עכשיו לאופוזיציה, אם אתם רוצים לתקן - תעזבו עכשיו את הכנסת. תחרימו אותם עד הבחירות".
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו שטה, אמרה בפתח הדיון: "עשרות מבניה ובנותיה של הארץ הזאת נמצאים בתוך תופת המנהרות, תחת ציפורניהם האכזריות של מפלצות החמאס, ועוברים התעללות כל דקה, כל שעה, כל יום. ביקשתי להזמין לכאן היום אתכן משפחות יקרות, ובהן אמהות, אבות, אחיות, דודות וחברות - בזמן שאני יודעת אך לא יכולה לתאר עד כמה הימים האלה קשים עבורכן.
"רק לדמיין שכל יום הוא סיוט הנע בין תקווה לייאוש, שכשאתם עושים הכול כדי להשיבם הביתה. אני מכנסת את הוועדה כדי שנזכור כולנו, במיוחד הבית הזה על כל נבחריו, שאין לנו שום זכות להחריש קול, לאטום אוזניים, לעצום עיניים ולעמוד מנגד כאילו היה מדובר בגזירת גורל".

"הוועדה להצלת החטופים"

במקביל, בני משפחות חטופים קיימו הבוקר דיון בכנסת בנושא מצבם המידרדר של החטופים בשבי, לאחר שלטענתם "השתלטו" על חדר ועדת הפנים והגנת הסביבה, במסגרת מה שהם מכנים "הוועדה להצלת החטופים" - שתקיים לדבריהם דיונים לאורך כל מושב החורף של הכנסת.
"הוועדה להצלת החטופים" בכנסת

ריאיון עם דודו של החטוף אבינתן אור
( צילום: גיל יוחנן, מיקי שמידט)

בדיון השתתפו בני משפחות חטופים ואנשי מקצוע מתחום הבריאות, ובהם פרופ' חגי לוין , ד"ר טל ברו אלוני וד"ר ערן רונן, במטרה לעורר את מודעותם של חברי הכנסת למצב החטופים ולצורך להגיע בדחיפות לעסקה שתחזיר אותם. בני המשפחות מתכוונים כאמור לקיים דיונים בוועדה לכל אורך כנס החורף של הכנסת, עד שתהיה עסקה.
בני משפחות החטופים קראו לחברי הכנסת והשרים, מכל סיעות הבית, להגיע לחדר ועדת הפנים והגנת הסביבה בקומה 1 במשכן הכנסת ולקחת חלק בדיון. בדיון השתתפו בין היתר עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן; יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד; שי וגיל דיקמן, בני משפחתה של החטופה כרמל גת שנרצחה בשבי חמאס; גלעד קורנגולד, אביו של החטוף טל שוהם; וניסים והדס קלדרון, בני משפחתו של החטוף עופר קלדרון.
"שנה עברה ונושא החטופים כלל לא על סדר יומה של הכנסת", מסרו המשפחות עם תחילת הדיון. "כנס החורף נפתח ובוועדות דנים על פארקים ופיקוח. ואנחנו שואלים – מה יותר דחוף מהחזרת החטופים? זהו המשך ישיר להפקרה ולאטימות כלפי אזרחים שהופקרו במשמרת שלהם ונמקים מאז במנהרות המוות. אין דבר דחוף יותר מהחזרת החטופים. אין נושא חשוב יותר, נגמר להם הזמן בשבי ומצבם הגופני והנפשי מידרדר. זה בלתי נתפס ובלתי נסלח.
"אל מול הניתוק והאטימות אנחנו לוקחים יוזמה ומקימים את 'הוועדה להצלת החטופים' שתשים על סדר יומו של הבית הזה את הצלת החטופים. על כל חבר כנסת הגון להתייצב מולנו המשפחות, להסתכל לנו בעיניים, לשמוע את הסקירה המקצועית על מצב יקירינו - ולהתחיל לפעול. יש לנבחרי הציבור את הכוח להפעיל את כל כובד משקלם כדי לקדם עסקה שתציל חיים ותחזיר את כולם".
10 צפייה בגלריה
משפחות חטופים בכנסת
משפחות חטופים בכנסת
""שנה עברה ונושא החטופים כלל לא על סדר יומה של הכנסת"
10 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במחאה בכנסת
משפחות החטופים במחאה בכנסת
משפחות החטופים במחאה בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במחאה בכנסת
משפחות החטופים במחאה בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
משפחות החטופים במחאה בכנסת
משפחות החטופים במחאה בכנסת
"אי אפשר להמשיך יותר בשגרה". עינב צנגאוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף, אמרה בדיון כי "אי אפשר להמשיך יותר בשגרה. יקירינו נמקים בשבי במנהרות המוות כבר 388 ימים בתנאים לא אנושיים, ובבית הזה - עולם כמנהגו נוהג".
יהודה כהן, אביו של החטוף נמרוד, אמר: "73 אחוזים מהציבור רוצה עסקה גם במחיר הפסקת המלחמה. העם רוצה את החטופים בבית ומבין היטב את הדחיפות. איפה הקשב של נבחרי העם לרצון העם?". אסתר בוכשטב, אמו של יגב שנרצח בשבי חמאס, אמרה כי "חייבים להוציא אותם לפני שהם יחזרו כמו הבן שלי והחטופים האחרים - בשקיות. תפסיקו לדבר על דברים אחרים".
בעקבות המחאות בכנסת, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני סגר את סדר דיוני הוועדה. בפתח הדיון, שנפתח בסביבות השעה 10:00, קראו נציגי המשפחות לחברי הכנסת לפעול ולעשות יותר למען שחרור החטופים, וביקשו לשמוע על פועלם למען השחרור. בתום שעה של שיח בנושא, הודיעו מספר נציגים ממשפחות החטופים כי לא יאפשרו חזרה לסדר היום שעה שסוגיית החטופים נותרת ללא פתרון.
יו"ר ועדת הכספים גפני נעל כאמור את הדיון, ואמר למשפחות: "אני מבין ממה שאמרתם שתהיו פה כל היום, והאמת שאני מזדהה עם הדברים שלכם ועם כל מה שנאמר. לאור הדברים שלכם והמצב שהיום יש יום קצר, ואחר כך יש את העצרת ואת הטקס, אני נועל את הישיבה לאות הזדהות אתכם, ואני מודה לכם שבאתם".