על רקע התפתחות המלחמה בישראל והרחבת הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה, רשת BBC הבריטית ערכה סקירה על מעורבתה של סין במלחמה, והתפקיד שאותו היא מנסה למלא כמתווכת שלום. לפי הסקירה, סין, שהביעה תמיכה נחרצת באו"ם בנוגע להפסקת אש, קיימה שיחות עם ארצות הברית בניסיון למצוא פתרון, לצד פגישות עם מנהיגים ערבים ושיחות עם ישראל והפלסטינים.
2 צפייה בגלריה
וואנג יי שעומד בראש ועדת יחסי החוץ של המפלגה הקומוניסטית ומכהן כדיפלומט הבכיר ביותר של סין
וואנג יי שעומד בראש ועדת יחסי החוץ של המפלגה הקומוניסטית ומכהן כדיפלומט הבכיר ביותר של סין
"אין לנו שום אינטרס, רוצים שלום במזרח התיכון". הדיפלומט הסיני הבכיר וואנג יי
(צילום: Roman Pilipey/Pool Photo via AP, File)
הדיפלומט הסיני הבכיר וואנג יי דן בסוף השבוע האחרון עם גורמים רשמיים בוושינגטון, בשל החשש מהתרחבות המלחמה לאזורים נוספים במזרח התיכון. במקביל, השליח המיוחד של סין למזרח התיכון, ז'אי ג'ון, נפגש עם מנהיגים ערבים באזור.
לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", פקידים אמריקנים לחצו על הדיפלומט הסיני "לעודד רגיעה" עם האיראנים, בתקווה כי מערכת היחסים הקרובה בין המדינות תסייע בהורדת המתיחות. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן, שתומכת בחמאס ובחיזבאללה, ומוקדם יותר השנה בייג'ינג תיווכה בין איראן לסעודיה. בטהרן התייחסו לנושא ומסרו כי הם "מוכנים לחזק את התקשורת עם סין על פתרון המצב בעזה".
פרופסור דון מרפי, שעוסק במדיניות החוץ הסינית במכללת המלחמה הלאומית תחת משרד ההגנה האמריקני, טען כי סין מנהלת מערכת יחסים מאוזנת יחסית עם כל הגורמים המעורבים במלחמה, ולכן היא יכולה להיתפס כמתווך ישר. לדבריו, "לסין יש קשרים טובים עם הפלסטינים, טורקיה ואיראן, ויחד עם ארצות הברית שביחסים טובים עם ישראל, הם יכולים להביא את כולם לשולחן".
בניגוד אליו, ד"ר ג'ונתן פולטון מהמועצה האטלנטית המתמחה ביחסי סין עם המזרח התיכון, אמר כי "סין לא שחקנית רצינית בנושא הזה. אם מדברים עם אנשים ברחבי האזור, אף אחד לא מצפה שסין תתרום לפתרון". בנוסף, ההצהרה הראשונה של סין בנוגע למלחמה הכעיסה את ישראל, שהביעה "אכזבה עמוקה" מכך שסין לא גינתה את חמאס ולא הזכירה את זכותה של ישראל להגן על עצמה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
סין נמנעה מלתקוף את ארה"ב רשמית על תמיכתה בישראל. נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין ג'ינפינג
(צילום: AP)
ברשת הבריטית תהו מדוע סין מתעקשת לקחת חלק בתיווך השיחות, וטענו כי אחת מהסיבות המרכזיות לכך היא "האינטרסים הכלכליים שלה במזרח התיכון, שעלולים להיות בסכנה אם המצב יסלים". לפי הסקירה, סין תלוי מאוד ביבוא נפט, ועל-פי ההערכות מחצית ממנו מגיע מאזור המפרץ. בכך למעשה, מדינות המזרח התיכון הפכו לשחקניות משמעותיות במדיניות החוץ הכלכלית שלה.
סיבה נוספת למעורבותה של סין היא שהמלחמה מהווה עבורה הזדמנות לייצוב המוניטין שלה מחדש. לדברי פרוספור מרפי, סין מאמינה ש"עמידה לצד הפלסטינים תשפיע על מדינות ערב". הוא הוסיף כי באופן רשמי, סין נמנעה עד כה מלתקוף את ארצות הברית על תמיכתה בישראל. אך לצד זאת, התקשורת הממלכתית במדינה "קושרת את מה שקורה במזרח התיכון לכך שארה"ב תומכת בישראל".
כך לדוגמה, העיתון הצבאי הסיני PLA האשים את ארצות הברית בכך שהיא "מוסיפה שמן למדורה", והעיתון הממלכתי בשפה האנגלית "גלובל טיימס" פרסם קריקטורה של הדוד סם עם ידיים מוכתמות בדם. סין מניחה שתמיכתה בפלסטינים "תזכה אותה בנקודות אצל מדינות ערב", אמר ד"ר פולטון, שציין כי אין אמירה מאוחדת בין מדינות ערב בנוגע למצב הנוכחי.
על אף התהיות לגבי מעורבתה של סין, והטענות כי היא מנצלת את המצב לטובת אינטרסים אישיים, הדיפלומט הבכיר וואנג יי אמר כי "סין רוצה להשיג שלום למזרח התיכון - ואין לא שום אינטרס אנוכי בסוגיה הפלסטינית".