בשבועות האחרונים האיצה איראן את הברחות אמצעי הלחימה לחיזבאללה. כך נודע ל-ynet. מדובר במערכות הגנה אווירית שחיזבאללה זקוק להן במיוחד בעקבות תקיפות חיל האוויר בדרום לבנון. בחודשים האחרונים ניסה ארגון הטרור - ואף הצליח מספר פעמים - לפגוע בכטב"מים של צה"ל. בתגובה, במסגרת המשוואות שנוצרו במלחמה, חיל האוויר תקף או את המערכות עצמן ששיגרו את היירוט או את יחידות האם.
הפלת כטב"ם ישראלי בלבנון

מלבד מערכות ההגנה, טהראן מנסה להעביר לחיזבאללה גם טילים מסוג "אלמאס" - טיל נ"ט שפותח באיראן ושבראשו מצלמה. מדובר בטילים ארוכי טווח, יחסית מדויקים, מונחי טלוויזיה ושלא מצריכים שהמפעיל יהיה בקו ישיר למטרה. הטילים האלו פותחו על בסיס טילי "ספייק" של רפאל, שהגיעו לידי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. לפי דיווחים, אמצעי הלחימה מאיראן הועברו לחיזבאללה במשאיות גדולות וגם בטנדרים "פיק-אפ", שנועדו להסוות את המשימה שלהם.
לאחרונה דווח בכלי תקשורת ערביים על מספר תקיפות של חיל האוויר בגבול עיראק-סוריה ובגבול סוריה-לבנון. ניתן להעריך כי בשני היעדים הושמדו מערכות הגנה שהיו שייכות לארגון השיעי, שמאז תחילת הלחימה איבד לא מעט מהן.
מפרוץ המלחמה, חיזבאללה הצליח ליירט חמישה כטב"מים, וכן יורה באופן קבוע לעבר כלי הטיס של חיל האוויר. כך למשל ב-1 ביוני, ארגון הטרור הצליח להפיל בלבנון כטב"ם באמצעות טיל קרקע-אוויר. בתיעודים מהמקום ניתן לראות כטב"ם מסוג הרמס 900 - "כוכב" בשמו העברי - עולה בלהבות באוויר ומתרסק.
1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה, סרטון שפורסם ב"יוניוז" מהפלת הכטבמ בעיירה דיר כיפא, עלי ח'אמנאי
חסן נסראללה, סרטון שפורסם ב"יוניוז" מהפלת הכטבמ בעיירה דיר כיפא, עלי ח'אמנאי
נסראללה וחמינאי. נותנת החסות העיקרית של חיזבאללה מגבירה את המשלוחים
(צילום: Mohammad Kassir, Shutterstock, AP)
בינתיים, איראן ממשיכה לאיים על ישראל במלחמה כוללת אם זו תפתח במתקפה בלבנון. בלילה שבין שישי לשבת המשלחת האיראנית לאו"ם כתבה בחשבון ה-X שלה כי אם ישראל תבחר לתקוף בצורה נרחבת בגבולה הצפוני "תתפתח מלחמת השמדה". המשלחת ציינה כי טהראן אמנם רואה ב"תעמולה" הישראלית על הכוונה לתקוף בלבנון "לוחמה פסיכולוגית", אך אם בכל זאת הדבר יֵצא לפועל - "כל האפשרויות, כולל המעורבות המלאה של כל חזיתות ההתנגדות (המיליציות והחות'ים, למשל), על השולחן".
אולם במקביל, מלבנון עולים קולות אחרים. איבראהים אל-אמין, עורך העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שמשמש כשופר של חיזבאללה, כתב לפני מספר ימים כי "ההתנגדות לא רוצה מלחמה כוללת, היא פועלת בכל דרך כדי למנוע אותה, כולל החרפת הרטוריקה במישור הפוליטי והחרפת האזהרות במישור המבצעי, וביצוע פעולות מסוימות כדי להסב את תשומת ליבו של האויב לכך שיהיו מחירים כבדים למלחמה גדולה".
בצה"ל מזכירים כי ללבנונים אין יכולת התקפית כבדה ומדויקת כמו לצה"ל, ובוודאי לא את מערכות ההגנה האווירית המתקדמות בעולם — כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ. למעשה, במטה הכללי של צה"ל ישנו אלוף בכיר שסבור כי ישראל שגתה בכך שמהרגע הראשון לא גבתה מחיר מלבנון כמדינה והתמקדה בחיזבאללה בלבד, וגם זה באופן מוגבל כדי לא להידרדר למערכה כוללת.
"מדינת לבנון הייתה חייבת להיות בתוך המשוואה מהרגע הראשון", אמר אותו אלוף, "טעינו שלא הכנסנו אותה למערכה. גם בתקיפות לא עצימות נגד אינטרסים חיוניים היינו מפעילים לחץ בינלאומי ופנימי, וזה היה גורם מרסן להמשך המערכה". על הנושא הזה אין, כמובן, קונצנזוס במטכ"ל: אחרים שם סבורים שמהלך כזה היה מוביל למלחמה רחבה, מחזק את חיזבאללה כמגן לבנון ופוגע במאמץ העיקרי נגד חמאס בעזה.