החשודים בדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)

מבצע "ניקיון כפיים" של הימ"ר: בית משפט השלום בירושלים האריך היום (ראשון) בשבוע את מעצרם של החשודים במעורבות ברצח אבי אדרי ב-1990 ובהיעדרות הנער בן ה-17 ניסים שטרית מ-1986. החשודים הם שני גברים ואישה בשנות ה-60 לחייהם, שהשתייכו לקהילת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד. החשודה הודתה במעורבות בפרשה וטענה כי אמרה שביקשו ממנה לפתות אדם ו"להביא אותו למקום מסוים". השופט ציין בהחלטתו כי חשוד נוסף קשר את עצמו לחשדות בחקירה.
מאיר שטרית, אחיו של הנער בן ה-17 שנעדר מאז 1986, אמר היום ל-ynet כי "אני מקווה שהמשטרה למדה את הלקח מלפני 35 שנים, שאותם שעצורים היום נעצרו כבר אז".
בעקבות מעצר החשודים במעורבות בהיעלמותו של אחיו הוסיף שטרית כי "יש היום הרבה יותר הוכחות מוקלטות, כפי שמופיע בתחקיר של 'כאן 11' (כמו שיחה שקיים שטרית בעבר עם אחד החשודים והוקלטה – ג"כ). אני מאמין שיש גם מעבר לזה איזו ראיית זהב של DNA. אני עדיין על פי ההלכה לא יכול לשבת שבעה ולא יכול להקים מצבה כי אין לי כלום, חוץ מאדם, אותו אחד שעצור היום שאמר לי שאחי מת כבר כשנחטף".
ההודעה על היעדרותו של נסים שטרית ב-1986
(מתוך "רב הנסתר", באדיבות כאן 11)

4 צפייה בגלריה
החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
מעצרם הוארך. החשודים במעורבות בהיעלמות וברצח
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
"יש היום הרבה יותר הוכחות מוקלטות". ניסים שטרית, הנער שנעדר מ-1986
4 צפייה בגלריה
אבי אדרי ז"ל
אבי אדרי ז"ל
אבי אדרי, שנרצח ב-1990
בתחקיר של "כאן" תועד שטרית מדבר בטלפון עם אחד החשודים שנעצרו היום, שהיה מקורב מאוד לברלנד. בשיחה אומר אותו חשוד כי "אני מעולם לא ראיתי את ניסים. כל מה שאני יודע זה שהייתי שבוי באותה כת. לפי מיטב ידיעתי, ברור לי בלי שום של ספק שהוא לא בין החיים מאז שהוא נעלם, זה ברור לי".
לפנות בוקר עצרה המשטרה את החשודים, תושבי ירושלים מקהילת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד, בחשד שהם מעורבים במקרי רצח והיעדרות שהתרחשו באמצע שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 באזור ירושלים. לפי החשד, השלושה היו מעורבים בהיעלמותו של הנער נסים שטרית וברצח אבי אדרי, איש תחזוקה בתלמוד תורה.
החשודים הובאו אחר הצהריים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים. בדיון אמרה נציגת המשטרה כי האישה חשודה במעורבות בהיעלמותו של שטרית ושני הגברים חשודים במעורבות בשתי הפרשות. נציגת המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם ב-12 ימים ואמרה כי הם נעצרו "לאחר חקירה סמויה שנערכה פרק זמן ארוך. תוצרי החקירה העלו דברים שמבססים את החשדות. מדובר בפעולות שדורשות משאבים וזמן וכן פעולות מורכבות והבקשה הולמת את מספר הימים המבוקשים".
עו"ד מיכאל עירוני, המייצג את החשודה, אמר בדיון כי היא "שיתפה פעולה בחקירה ללא ייעוץ עם עורך דין". לדבריו, "היא שיתפה את המשטרה בכל הסיפור באופן מלא, שהיא בעצמה נפגעת של חסידות ברלנד ושהיא הייתה נערת פיתוי. היא אמרה שהיא רוצה לסייע לכם לצדק והיא עזרה לכם. מדוע היא נמצאת במעצר? היא אמרה שביקשו ממנה לפתות אדם מסוים ולהביא אותו למקום מסוים. זה כל חלקה באירוע. מדוע היא עצורה בחשד לרצח?".
השופט החליט להאריך את מעצרם עד יום ראשון הבא. בהחלטתו בנוגע לאחד החשודים ציין השופט כי "חרף חלוף הזמן הרב, ההתפתחות החקירתית שהתרחשה בעת האחרונה שהובילה למעצר מקימה צורך לבצע פעולות חקירה אשר הינן ניתנות לשיבוש ככל שהמשיב לא יימצא במעצר ממש. מדובר במספר רב של פעולות חקירה אשר ביצוען צפוי לארוך זמן רב". על החשוד השני כתב השופט כי הוא "קשר את עצמו בחקירתו לעיתים למיוחס לו ולעיתים הכחיש".
4 צפייה בגלריה
כתבה בנושא היעדרות הנער נסים שטרית שעלתה בידיעות אחרונות בשנת 1986
כתבה בנושא היעדרות הנער נסים שטרית שעלתה בידיעות אחרונות בשנת 1986
כתבה על היעדרות הנער, לפני 35 שנה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
המקרה של ניסים שטרית הוזכר בתוכנית "בשידור חוקר", ששודרה בתקופה שנעלם ומטרתה הייתה לסייע למשטרה בפענוח פשעים חמורים. שטרית התגורר בירושלים בשכונת סנהדריה, וטרם היעלמותו נחטף מישיבתו באשדוד. הוא הוכה על ידי משמרות הצניעות שאיימו עליו שלא ייפגש עם נערות שהכיר, וחצי שנה לאחר מכן הוכרז נעדר וטרם נמצא עד היום.
לפני שנתיים, בסרט התיעודי "רב הנסתר" ששודר ב"כאן", אמר אחד מחסידי הרב ברלנד כי אנשי משמרות הצניעות רצחו את הנער, ביתרו את גופתו וטמנו את חלקיה ביער אשתאול. באותו סרט הוזכר גם רצח אדרי, שאף הוא שויך למשמרות הצניעות. גופתו נמצאה ביער רמות ב-1990 עם סימני התעללות קשים.
חברים לשעבר ב"שובו בנים" סיפרו שלא הופתעו מההתפתחויות האחרונות בפרשה ומהמעצרים. "אנחנו מכירים את הסיפור והוא קשה מלהכיל", אמר אדם שהיה בעבר ב"שובו בנים". "חלק מהנפשות הפועלות נשארו בכת וחלק כבר יצאו, אבל קשר השתיקה ביניהם נשמר עד היום. אני מקווה שעכשיו הוא נפרם והתיקים האלה סוף-סוף יפוענחו".
גורם המקורב לרב ברלנד טען בשיחה עם ynet כי אף ששלושת העצורים היו בעבר חלק מחסידות "שובו בנים", כיום הם חלק ממתנגדיו המובהקים של ברלנד - ואף העידו בעבר נגדו.
ברלנד, בן 83, נחשב למנהיג קהילת "שובו בנים" בחסידות ברסלב. ביוני האחרון הוא נשלח ל-18 חודשים בכלא, לאחר שהודה והורשע בארבעה אישומים הכוללים קבלת דבר במרמה, ניסיון לאיום ועושק.
עו"ד דניאל חקלאי שמייצג את מאיר שטרית ומי שייעץ משפטית ליוצרי הסרט "רב הנסתר", מסר כי "מבחינת מאיר שטרית, אנחנו מצויים עדיין באמצע הדרך. המעצרים הללו מעוררים תקווה, אבל מאיר דורש לפענח מה עלה בגורל אחיו, מבקש לאתר את שרידי גופתו בתום החקירה ומתפלל להביא את אחיו לקבר ישראל. הוא מקווה שיוגש כתב אישום נגד האשמים האמיתיים וכן הוא מקווה שהם יורשעו 35 שנה לאחר שעולמה של משפחתו נחרב".