2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
"ישראל בוחנת בקפידה את משמעות הסנקציות". לפיד ופוטין
(צילום: יואב דודקביץ, AP)
"האו"ם יצביע היום או מחר על הצעת החלטה המגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה", אמר לפיד בתדרוך שערך בצהריים (שני) לכתבים והדגיש: "ישראל תצטרף ותצביע בעד ההחלטה, יחד עם רוב מכריע של מדינות העולם. ישראל בוחנת בקפידה את משמעות הסנקציות על רוסיה. הקמנו צוות בין משרדי שיבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות שלנו".
שר החוץ ציין כי "ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל-עולמי לתושבי אוקראינה. יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחויבות ערכית להיות חלק מהמאמץ. היום ומחר ייצאו לאוקראינה שלושה מטוסים מישראל עם מטען גדול של סיוע חירום. אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי, אוהלים ציוד לטיהור מים. ישראל הייתה ותהיה בצד הנכון של ההיסטוריה. אלה ערכינו, בעלת הברית המרכזית שלנו הייתה ותהיה ארצות הברית, אבל גם שותפינו האמריקנים מבינים שיש שתי נקודות שמחייבות אותנו לזהירות ושיקול דעת".
בנט בפתח ישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: אלי מנדלבאום)

הסיוע ההומניטרי לאוקראינה כולל עשר מערכות ישראליות לטיהור מים (5,000 ליטר בשעה) ל-200,000 איש, ערכת חירום לאספקת מים (אחסון וחלוקה ל-100,000 איש) וכן ציוד אישי: 3,000 אוהלי חורף למשפחות, 15,000 שמיכות, 3,000 שקי שינה ו- 2,700 מעילי פוך מבודדים. בנוסף, יישלחו לאוקראינה 17 טון של תרופות וציוד רפואי ו-100 טון של ציוד הומניטרי.
לפיד פירט כי "במובנים רבים לישראל יש גבול ביטחון עם רוסיה, הכוח הצבאי המשמעותי ביותר בסוריה, ומנגנון שיתוף הפעולה שלנו איתם מסייע במאבק הנחוש שלנו נגד התבססות האיראנים בגבולנו הצפוני. הנקודה השניה היא שמאוקראינה יצאו כבר כ-4,000 ישראלים, בסיוע אנשי משרד החוץ, אבל יש שם עדיין אלפי ישראלים, וכ-180 אלף זכאי חוק השבות. אוקראינה היא אזור קרבות קשה, אבל אנחנו מחויבים לעקרון קדוש – נעשה הכול כדי לא להשאיר אף ישראלי או יהודי מאחור. בשביל זה קיימת מדינת היהודים. זו המחויבות שלנו".
2 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
"יש כ-180 אלף זכאי חוק השבות". עולים חדשים מאוקראינה בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי )
הוא אמר כי "זה לא פשוט. יש פקקי ענק במעברי הגבול, יש קריסות של מערכות התקשורת, יש לא מעט אינפורמציה לא מדויקת. הישראלים והיהודים הם חלק מגל פליטים של מאות אלפי אנשים, והוא גדל כל יום. משרד החוץ מנהל בחמשת הימים האחרונים את אחד המבצעים המסובכים בתולדות המדינה. הייתה לי שיחה עם אחד מאנשי המשרד במעבר מדיקה, בגבול פולין-אוקראינה, הוא לא ישן 48 שעות רצופות והוא לא היחיד. זה מאמץ ארגוני אדיר, זה מאמץ דיפלומטי ומדיני, וזה אירוע מתגלגל שרחוק מאוד מסיום, אבל העקרון המסדר ברור: אנחנו דואגים לישראלים, אנחנו דואגים ליהודים, ליבנו עם אזרחי אוקראינה".
ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר אמש בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, וגם קודם לכן בישיבת הממשלה, שישראל תצביע בעד ההחלטה שיביאו האמריקנים לעצרת האו"ם שקוראת להפסקת המלחמה באוקראינה ומגנה את רוסיה. לפי הערכות שנשמעו בישיבה, לא צפוי עימות עם רוסיה בעקבות זאת, ואם ישראל לא תדבר על המלחמה יותר מדי - הרוסים יבינו.
היום קיימה ועדת הכספים של הכנסת דיון חירום על הערכות ממשלת ישראל לקליטת גל העולים הצפוי מאוקראינה, על רקע המלחמה. נציג הסוכנות היהודית בדיון אמר כי התקבלו כבר אלפי פניות של יהודים באוקראינה המבקשים לעלות לארץ באופן מיידי. נציגים נשלחו למדינות השכנות כדי לסייע להם. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר בדיון כי "זו הזדמנות להביא עשרות אלפי זכאי חוק השבות, זו חובתנו".