2 צפייה בגלריה
איאד אל חלאק
איאד אל חלאק
איאד אל-חלאק. אביו של השוטר הנאשם: "המשפט הכי הזוי שהיה כאן"
בסוף החודש צפוי להתחיל משפטו של שוטר מג"ב, כבן 20, שנאשם בהמתה בקלות דעת בגין הירי שגרם למותו של איאד אל-חלאק (31) בעיר העתיקה בירושלים לפני קרוב לשנתיים. בפוסט שפרסם אתמול (יום ב') ברשתות החברתיות, התייחס אביו של השוטר לראשונה למקרה. "איך לוחם שפועל בדיוק כמו שלימדו אותו הופך לפושע?", כתב האב.
הירי באל-חלאק התרחש ב-30 במאי 2020 בבוקר שבת. הוא היה בדרכו לבית ספר המיועד לבעלי צרכים מיוחדים. במשטרה אמרו תחילה כי השוטרים חשדו שהוא מחזיק אקדח וירו בו לאחר שלא נענה לקריאותיהם, אך במשפחתו הסבירו כי כנראה לא שמע או לא הבין את הקריאות עקב מגבלותיו.
"כמו כל אבא, לא ידעתי עדיין המון דברים, אבל דבר אחד היה לי ברור, שהילד הזה יתגייס למג"ב – את 'הרעל' הזה של לוחמים, טפטפתי לו מהרגע הראשון", כתב אביו של השוטר הנאשם. "בחיים לא האמנתי שאני אגיד את זה: אני מצטער שהבן שלי התגייס למג"ב. הייתי בעצמי לוחם במג"ב, חטפתי אבנים וסלעים, ראיתי המון דם, הייתי שותף במעצר של המחבלת אמנה מונא שפיתתה את הנער אופיר רחום ז"ל, נפצעתי בעצמי בפעילות מבצעית והחדרתי בו את הערכים לעשות את השירות הכי משמעותי, אבל המדינה נתנה לו כזאת כאפה שלא מגיע לה את הבן שלי. עוד מעט יתחיל המשפט שלו. המשפט הכי הזוי שהיה כאן".
זירת הירי בעיר העתיקה בירושלים, מאי 2020
(צילום: אלכס גמבורג)

אביו של השוטר תיאר את גרסת בנו: "במאי 2020, קצת אחרי הטירונות שלו, הציבו אותו בשער האריות, אחת הזירות הכי נפיצות בעיר העתיקה, כל רגע יכול לצוץ מחבל בתחפושת של נער תמים או זקנה שתשלוף סכין. לוחם שימצמץ יכול למצוא עצמו בקבר. בשעת בוקר מוקדמת הוא קיבל דיווח בקשר על מחבל חמוש בנשק חם, הצטרף למרדף אחר חשוד עם כפפות שחורות, המפקד שלו ירה לעבר החשוד שלא עצר, הוא נכנס לחדר אשפה ונשמעות צרחות של אישה.
"הבן שלי ירה לעבר הרגליים של החשוד, שוטרים הגיעו למקום וצעקו 'איפה האקדח?', הבן שלי ירה לפי הנהלים", הוסיף האב. "החשוד לא נשמע להוראות ואז עשה תנועה חשודה. זה קרה בשניות, אין זמן לעשות ניתוח מעמיק, במצב כזה הנהלים מחייבים לנטרל את החשוד. זה נעשה בעשרות מקרים. אחרי כמה שעות מבינים שהחשוד הוא אדם עם מוגבלות. טרגדיה. אז מתחיל צונאמי של פייק ניוז ומסע הסתה. הבן שלי רצח אוטיסט, צועקים כולם. איזה רצח ואיזה אוטיסט".
אביו של השוטר מתח ביקורת על המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שהחליטה להעמיד את בנו לדין. "במח"ש סימנו אותו מראש כמטרה, מצאו קורבן והאשימו אותו בהמתה בקלות דעת עם עונש שיכול להגיע ל-12 שנות מאסר", כתב האב. "אין פיגוע יותר מזה. כיוונו לו לראש. הוא שבור מאז, אנחנו מרוסקים. מחזיקים ומחזקים אחד את השני. לא מצליחים להבין איך לוחם שפועל בדיוק כמו שלימדו אותו הופך לפושע? אני לא מצליח לישון, בקושי אוכל ואין לי תשובה. מקווה שאתעורר מהסיוט הזה. חייבים למחוק את העוול הנורא שעשו לו. הבן שלי לא ייכנס לכלא".
2 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אל חלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אל חלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
"בדקה אחת הרגו לי אותו". איאד אל-חלאק
חיירי אל-חלאק, אביו של איאד, אמר ל-ynet בעקבות הפוסט כי השוטר צריך לשלם על הטעות שלו: "הקצין שלו אמר לו כמה פעמים 'אל תהרוג אותו'. הילד נפל על הרצפה. המורה צעקה שם כמה פעמים. זה דבר שלא היה צריך להיעשות. הוא (השוטר) מכיר את המקום, את בית הספר שאיאד הולך אליו. אני לא חייל ולא יודע איך הם פועלים. הוא הרג את הבן שלי. אם יש חייל ישראלי מול חייל ערבי, אם חייל של הצד השני על הרצפה - אסור להרוג אותו. הוא כבר על הרצפה. הוא לא הקשיב לאף אחד".
אל-חלאק הוסיף כי הוא מצפה שהשוטר ייכנס לכלא להרבה שנים. "אם ערבי הורג יהודי מכניסים אותו להרבה שנים בכלא. זה לא צריך להיות שונה במקרה של איאד", הוא אמר. "יש חוק אחד במדינה הזאת שתקף לכולנו. מי שטועה אוכל אותה. הוא הרג בן אדם. אני 31 שנה מגדל את הילד הזה שיהיה בן אדם ובדקה אחת הרגו לי אותו. למה הוא לא הקשיב לקצין שלו? למה הוא לא הקשיב למורה שלו? איפה הטעות? הוא לא רצה להקשיב לאף אחד באותו יום".
עורכי הדין שרון זגגי-פנחס, אלון פורת ואפרת נחמני-בר המייצגים את השוטר מסרו: "אי אפשר שלא להזדהות עם התחושות הקשות של האב. האירוע הזה זהה לאירוע בשער שכם שבו נורה למוות מחבל פצוע ששכב על הקרקע כי עשה תנועה חשודה. ההבדל היחידי הוא שפה התגלה בדיעבד שמדובר היה במישהו עם צרכים מיוחדים. אבל את זה אי אפשר היה לדעת בזמן אמת. בזמן אמת הוא זוהה כמחבל חמוש בנשק חם".
עורכי הדין הוסיפו כי "ההתנהלות של מח"ש מלמדת בעיקר על העדר הבנה מבצעית ועל ניתוק מהשטח. משמעות הגשת כתב האישום במקרה הזה היא שכל לוחם בפעילות מבצעית שפועל לפי ההוראות ומנטרל חשוד מסוכן משחק ברולטה רוסית: אם יתגלה בדיעבד שההתנהגות החשודה נבעה מצרכים מיוחדים - אז למרות שהוא לא יכול היה לדעת מזה בזמן אמת - הוא יהפוך לנאשם. זהו מצב בלתי נסבל. משפטית וביטחונית".