מפלגת יש עתיד הכריזה על פריימריז בסוף דצמבר וח"כ אחד, רם בן ברק, אף הודיע שיתמודד מול מייסד המפלגה יאיר לפיד אולם בפועל, משוכנעים אנשי יש עתיד: אין באמת קרב. מנגנון הבחירה יבטיח את בחירתו של לפיד וממילא הוא גם הפופולרי ביותר ברשימה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"אין שום תרחיש שהוא מאבד את ההובלה". לפיד
(צילום: שלו שלום)
אורך השנים נמתחה על לפיד לא מעט ביקורת סביב העובדה שמדובר במפלגה של איש אחד. לפיד הבהיר בהזדמנויות שונות שיקיים פריימריז ואף ניסה לערוך כאלה בינואר 2022, אולם איש לא הגיש מועמדות נגדו ולפיד ניצח באופן טכני. כעת יש אמנם מועמד, אבל גורמים המעורים במתרחש במפלגה הסבירו כי אין תרחיש שלפיד לא ינצח.
ביש עתיד ישנם כיום כ-740 חברי ועידה, בהם ראשי מטות, פעילים בכירים ובולטים, מייסדי המפלגה וראשי רשויות. את המנגנון המשמעותי של הוועידה שנשען על גורמי מפתח במפלגה, מינה לפיד והם לכאורה אנשים המזוהים איתו.
ביש עתיד מתעקשים שלפיד לא מכיר אישית את כל חברי הוועידה ומשכך הבחירה במועמד בפריימריז היא בחירה חופשית. אלא שהדבר לא מדויק.
2 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
הרעיון הוא לייצר אווירה דמוקרטית. בן ברק
(צילום: הדר יואביאן )
במחוז תל אביב, למשל, שנחשב גדול יחסית, ישנם שמונה חברי ועידה. הם אמנם לא מונו על ידי לפיד אלא על ידי ראש הסניף בתל אביב, אולם מרגע שראש הסניף הוא מקורב ללפיד ותומך מובהק בו, ברור שהמינויים במעגלים הרחבים יותר מתבצעים באותה רוח.
ביש עתיד אומרים כי הרעיון הוא לייצר אווירה דמוקרטית במפלגה ולהעניק כוח למנגנון השטח. מהמנגנון הזה צמחו חברי כנסת דוגמת בועז טופורובסקי וולדימיר בליאקם.
גורם המעורה במתרחש במפלגה אמר כי "אם מישהו מצפה להפתעות, זה לא יקרה. יש ניסיון לשדר פתיחת השורות אבל אין שום תרחיש שלפיד מאבד את ההובלה. גם כי אנשי השטח מאוד מזוהים איתו וגם משום שאובייקטיבית אין באמת אף אחד שיכול לערער על מעמדו".