לשני סגני הנשיא המיועדים, טים וולז הדמוקרטי וג'יי די ואנס הרפובליקני, יש רקע דומה של ילדוּת באזור כפרי של אמריקה השמרנית, אבל בזאת בערך מסתיים הדמיון ביניהם.
וולז בן ה-60 נולד בווסט פוינט, עיירה בת 3,500 איש בנברסקה, וגדל בעיירה קטנה יותר שנקראת בוטה (Butte). "אני בא מעיירה של 400 איש, ו-12 מהם היו בני דודים שלי", אמר פעם. הוא התגייס למשמר הלאומי של הצבא כשהיה בן 17. אחרי הקולג' בילה שנה בהוראה בסין – הוא עדיין מדבר מנדרינית – לפני שחזר במשרה מלאה למשמר הלאומי שבו שירת 24 שנה, לפני שפרש ב-2005.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
טים וולז. נסע לסין, ועדיין מדבר מנדרינית
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt)
אשתו, גוון, היא ילידת מינסוטה, ואחרי שהתחתנו התמקמו במדינה הזו, שבה הפך בסופו של דבר למושל. עוד לפני הפוליטיקה לימד וולז גיאוגרפיה ואימן פוטבול בתיכון. יש לו שני ילדים, בן ובת, שנולדו באמצעות טיפולי הפריה חוץ גופית, מה שדחף אותו להיות בעל ברית נאמן למאבק בעד זכויות נשים.
וולז נבחר לראשונה לקונגרס ב-2006, כשניצח בבחירות במחוז במינסוטה שנחשב שמרני מאוד. הוא כיהן בבית הנבחרים במשך 12 שנים, והיה דמוקרט מתון. בין היתר נחשב במשך שנים לאחד הפוליטיקאים האהודים ביותר על-ידי ארגון הרובאים הלאומי (NRA), אבל בהמשך הוא עבר שינוי חד וכיום הוא תומך בחוקי הגבלה כמו איסור על מכירת נשק קרבי. אחרי מתקפת הירי הקטלנית בלאס וגאס ב-2017 שבה נרצחו 59 בני אדם תרם וולז לצדקה את הכסף שקיבל לאורך השנים מה-NRA. זה לא משנה את העובדה שהוא צייד נלהב.
כמושל מינסוטה חתם וולז על שורת צעדים שנחשבים ליברליים, אבל בפני עצמם יש להם תמיכה רחבה מאוד בציבור, למשל ארוחות חינם לכל ילד בבתי ספר ציבוריים. המשבר הגדול ביותר של וולז כמושל היה האלימות שפרצה לאחר רצח ג'ורג' פלויד במיניאפוליס במאי 2020. רפובליקנים פרסמו אז דו"ח שביקר את ממשל וולז על שלא התערב במהירות מספקת כדי למנוע ביזה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
ארה"ב קמלה האריס עצרת ב נבאדה לאס וגאס עם ה סגן טים וולז
האריס והסגן המיועד. הרפובליקנים תקפו: "לא עשה די לעצור את מהומות ג'ורג' פלויד"
(צילום: RONDA CHURCHILL / AFP)
וולז לא נחשב מועמד מוביל במרוץ לתפקיד הסגן של קמלה האריס, אבל הפך בתוך שבועיים למטאור, בעיקר אחרי שהגדיר את הפוליטיקאים הרפובליקנים כ"אנשים מוזרים" (weird). הכינוי תפס תאוצה ואיתו גם וולז. "אלה אנשים מוזרים בצד השני", אמר וולז, "הם רוצים להחרים ספרים. הם רוצים להיכנס לכם לתוך חדר הרופא ולתוך חדר השינה. תקשיבו להם כשהם מדברים, הם מוזרים".

מהמכות מאמא ל"יומני האפלצ'ים"

אדם אחד שלו קורא וולז "מוזר" שוב ושוב הוא ג׳יי די ואנס, סגנו המיועד של טראמפ. סביר להניח שכשהוא רץ לסנאט מטעם מדינת אוהיו ב-2022 ואנס לא חלם שפחות משלוש שנים אחר כך הוא יהיה מועמד לתפקיד סגן נשיא ארה"ב במה, שתהיה אחת העליות המטאוריות ביותר שראתה הפוליטיקה האמריקנית.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
ממלחמת עיראק לאוניברסיטת ייל. ג'יי די ואנס
(צילום: ALEX WONG / AFP)
ג'יי די ואנס (39), ששמו המלא הוא ג'יימס דייוויס, נולד באזור כפרי עני, ואביו עזב את הבית כשהיה בן 6. אמו, שהתחתנה חמש פעמים, היכתה אותו והוא בילה חלק גדול מילדותו עם סבו וסבתו. ואנס היה נער מופנם שהקשיב למוזיקת רוק כבד ובמשך תקופה ארוכה חשב שהוא הומו. באוטוביוגרפיה שלו כתב כי כך למד לקבל הומואים, אם כי היום הוא מתנגד לתיקון לחוקה שיגן על נישואים חד-מיניים, כמו גם על נישואים בן-גזעיים.
כשאביו הביולוגי של ואנס, שהיה דתי אדוק, נכנס שוב לחייו, הוא החל להקשיב למוזיקה נוצרית ונעשה דתי אף הוא. הוא התגייס לצבא ושירת כחייל מארינס במלחמת עיראק, אם כי לא השתתף בקרבות. כשחזר התקבל לאוניברסיטת ייל, שם גם פגש את אשתו, אושה, שהיתה אחת התלמידות הטובות בבית הספר למשפטים של האוניברסיטה היוקרתית.
לאחר מכן נכנס ואנס לעסקי ההשקעות והפך מולטי מיליונר, אבל הפריצה הגדולה באמת שלו באה ב-2016 עם פרסום ספרו האוטוביוגרפי "יומני האפלצ'ים" (Hillbilly Elegy). דונלד טראמפ בדיוק ניצח אז בבחירות וה"ניו יורק טיימס" הגדיר אותו כ"ספר הטוב ביותר למי שרוצה להבין את מצביעי טראמפ".
רעייתו של ואנס מציגה אותו בוועידה הרפובליקנית בקיץ
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
ואנס עם טראמפ אחרי שנבחר לסגנו. פעם הזהיר שהוא "הרואין חברתי"
(צילום: רויטרס / REUTERS / Andrew Kelly)
ליברלים רבים אכן רצו להבין, והספר הפך לרב-מכר היסטרי, ומאוחר יותר לסרט שביים רון הווארד בנטפליקס. המבקרים קטלו את הסרט, אבל הצופים ראו, וג'יי די ואנס החל את המסע לשינוי תדמיתו משמרן מתון עד לצד הקיצוני ביותר של הטראמפיזם. בדרך נאלץ למחוק הרבה מאוד ציוצים והודעות שכתב ברשתות החברתיות ושבהם קרא לטראמפ "הרואין חברתי" ותהה האם הוא "היטלר האמריקני".
שלוש שנים של התנצלויות עמוקות ונאמנות מוחלט לטראמפ בסנאט גרמו לנשיא לשעבר לסלוח לו ולבחור בו כסגנו, ואולי גם כיורשו העתידי.
פורסם לראשונה: 14:34, 14.08.24