היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה השיבה הערב (יום שני) לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ("חוק בן גביר"), וכתבה כי השר "התערב באופן פסול ולא חוקי בעבודת המשטרה". בעתירות, שהגישו בין היתר התנועה לאיכות השלטון והאגודה לזכויות האזרח, התבקש בג"ץ להורות לבן גביר להימנע ממתן הוראות והנחיות למשטרה בנוגע למימוש זכות ההפגנה בזמן המלחמה.
לקריאת התגובה המלאה - לחצו כאן
הדיון בנושא, נבהיר, כבר התקיים - אך העותרים טוענים כי בזמן ההמתנה להחלטה בן גביר ממשיך בשלו, וביקשו להוציא נגדו צו ביניים. בדיון השופטים הבהירו שעל השר להימנע מהתערבות ספציפית בהחלטות המשטרה ורק לקבוע מדיניות. בהרב-מיארה הגיבה: "בשורה של פרסומים (גם לפני המלחמה; ג"מ) עלה כי השר לביטחון לאומי התערב באופן פסול ולא חוקי בעבודת המשטרה", כתבה בהרב-מיארה, בין השאר בהתייחס להפגנות נגד המהפכה המשפטית - וגם למחאות נגד המלחמה. "חמורה במיוחד ההתערבות הפוליטית בחופש המחאה נגד השלטון ובזכות ההפגנה".
1 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
בהרב-מיארה לבג"ץ: בן גביר התערב באופן פסול ולא חוקי בעבודת המשטרה
(צילום: גיל נחושתן, EPA)
"תקופת חירום מביאה עמה אתגרים רבים לשלטון באיזון בין האינטרסים הציבוריים והביטחוניים לבין החובה לאפשר את מימוש חופש הביטוי של הציבור ושמירה על זכויות הפרט", כתבה. "יש להבטיח כי הפעלת שיקול הדעת של המשטרה והאיזון העדין שבין האינטרסים והזכויות שעל הפרק ייעשו ללא השפעה פוליטית ישירה או עקיפה, מפורשת או משתמעת, שפוגעת באופן קשה באמון הציבור במוסדות המדינה ובעקרונות היסוד של המשטר".
"טענת השר לפיה הוא ביקש למנוע מפגן הזדהות עם חמאס, נטענה ללא קשר לנסיבות של ההפגנה שאותה המשטרה בדקה ואישרה", הוסיפה בהרב-מיארה. "בכל מקרה, מערכת אכיפת החוק מעמידה לדין פלילי עבריינים המזדהים עם החמאס, ללא קשר לפרסום כזה או אחר ברשתות החברתיות".
בלשכת השר לביטחון לאומי הגיבו לתשובת בהרב-מיארה ומסרו כי "מצער מאוד שגם אחרי 7.10 אצל היועמ"שית לא נלמד הלקח. מדובר בהנחיה של השר שלא לאפשר תמיכה בחמאס. עובדה כי לאורך כל ההפגנה המשטרה חששה שיונפו דגלי טרור ופעלה בכל המישורים נגד הנפת דגלים אלה. אין אירוע שמגיע לפתחו של בית המשפט שהיועמ"שית לא פועלת נגד השר בן גביר. מדובר ביועמ"שית מטעם ובעלת אג'נדה מאד ברורה".
לדבריו, "לפי כל חוק ודין יש לשר סמכות להתוות מדיניות גם בנושא הפגנות ובוודאי שיש לשר אפשרות להורות למשטרה לאכוף את החוק ולא ולאפשר הפגנות לא חוקית. בשל השנאה לשר בן גביר היועמ"שית מתנהגת אליו כאילו הוא השר היחיד שמבקש שהמשרד יקיים את המדיניות שלו וכאילו שרי ביטחון פנים קודמים לא הנחו המשטרה לבצע את המדיניות שבה הם דוגלים. השר ימשיך להנחות את המשטרה לאכוף החוק ולא לאפשר הפגנות של תמיכה בחמאס".
במרץ האחרון בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ קבע כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אינו רשאי לתת "הנחיות מבצעיות" למשטרה - ובייחוד בנוגע להפגנות נגד השלטון.
בפסיקת שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הוא הבהיר כי "השר רשאי להתוות מדיניות ועקרונות כלליים עבור משטרת ישראל, לרבות ביחס להפגנות ולחסימה ופינוי של צירי תנועה", אך "אין השר רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע".
לפי הפסיקה, "כדי למנוע מחלוקות בעתיד, גם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית". שופט העליון הדגיש כי "מהאמור לעיל עולה כי על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות נגד השלטון".