משפחות חטופים, שחלקן ממשיכות לעשות את דרכן לירושלים במסגרת הצעדה משער בגין בתל אביב לבירה, הזדעזעו אמש (שישי) מטענות של גורמי ביטחון בכירים שחוששים מאפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו ינסה לחבל בסיכויים לעסקה, כנראה מחשש לפירוק ממשלתו - וכשהמגעים מגיעים שוב לשיא, הגיע דבר נוסף שעשוי להקשות על עסקה, קרע בין ראש הממשלה לראשי המוסד והשב"כ דדי ברנע ורונן בר, אותו חשף פרשננו רון בן ישי.
הקולות האחרונים שנשמעו מכיוון נתניהו ולשכתו מסמנים שתי התפתחויות מדאיגות ביותר: האחת, הקשחה פומבית של עמדות ממשלת ישראל בנושאי הליבה של המשא ומתן, שעצם פרסומן מעכב את השיחות, וההתעקשות עליהן עלולה לגרום לפיצוץ המגעים. ההתפתחות השנייה היא אותו קרע גלוי בין נתניהו לראשי מערכת הביטחון.
נתניהו מציג את ה"עקרונות", בבה"ד 1
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
דדי ברנע, בנימין נתניהו
דדי ברנע, בנימין נתניהו
משפחות החטופים זועקות, בצל הקרע בין נתניהו לברנע. "עסקה, כאן ועכשיו"
(צילום: JACK GUEZ / AFP, אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
בהודעה מטעם מטה משפחות החטופים הם התייחסו לדיווחים השונים, כאן באתר ובכלי תקשורת נוספים, על כך שנתניהו מנסה לטרפד למעשה עסקה. "גורמי ביטחון שונים טוענים כי ראש הממשלה מעמיד תנאים שימנעו עסקה. אנחנו מחכים ליקירים שלנו 284 ימים ולילות", נמסר ממטה משפחות החטופים בפתח הודעתו, "כל דקה היא נצח עבורנו וכל שנייה היא גיהינום בשבילם".
"אנחנו זועקים ומזועזעים מההתנהלות חסרת האחריות שעלולה לגרום לפספוס הזדמנות שייתכן שלא תחזור לעולם. זה עכשיו או לעולם לא". במטה התייחסו לקרע בין הגורמים השונים ומסרו כי "עד שכולם יתעשתו ויעבדו יחד אולי כבר לא יהיה את מי להחזיר. המשפחות פונות לראש הממשלה: אנו עומדים מאחורי עסקת נתניהו. עכשיו תורך לעמוד מאחורי העסקה ששמת על השולחן. כאן ועכשיו, כי בשבילם אולי לא יהיה מחר".
גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, צייץ בטוויטר: "נשבר לנו מלחיות ב'לופ'. תפסיקו לטרפד, תחתמו על עסקה ותחזירו אותם כבר". את הדברים הוא כתב בתגובה על שרטוט שהציגה אלה בן עמי, שאביה אוהד חטוף בעזה ואמה רז שוחררה בעסקת החטופים - שבו היא מציגה שרטוט של החיים ב"לופ" אינסופי. השלבים, לפי השרטוט שהציגה: מגעים לעסקה, "גורם בכיר" מטרפד, העסקה קורסת, הלחץ הצבאי גובר, "הותר לפרסום", חטופים נהרגים. אלה אמרה כי היא כבר לא יכולה עוד לחיות במציאות כזו. "אני לא יכולה לחיות ב'לופ' הזה יותר. אני רוצה את אבא שלי בבית", אמרה.
3 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול הכנסת
מחאת משפחות החטופים מול הכנסת
אלה בן עמי, שאביה אוהד בשבי, בתוך כלוב מול הכנסת. השבוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
אמש המשיכו משפחות חטופים בצעדה לירושלים, בהשתתפות נוספים שהגיעו לתמוך בהן. המשפחות קיימו קבלת שבת יחד, בדומה לצעדה הגדולה לירושלים שהתקיימה לפני עסקת החטופים בנובמבר. היום תצא הצעדה כבר ב-07:30 ממעלה החמישה דרך כביש 1 עד גשר מוצא. ב-17:00 יחל המקטע האחרון בצעדה דרך כביש 1 לגשר המיתרים - משם ימשיכו לצעדה ברחבי הבירה, עד שיגיעו למשרד ראש הממשלה ברחוב קפלן.
ב-20:30 תתקיים עצרת מול משרד ראש הממשלה, בצל החשש של חלק מהמשפחות וגורמי הביטחון שנתניהו מנסה לטרפד עסקה, לטענתן בשל שיקולים פוליטיים ולא עניינים.

הטענה השקרית של לשכת רה"מ - וה"עקרונות"

ההתבטאויות הפומביות של ראש הממשלה המבטאות הקשחה בעמדות ישראל – כפי שסוכמו כבר על ידי נתניהו עם צוותי המשא ומתן – איננה חדשה, אבל ביממה האחרונה מה שנראה כבר כחילוקי דעות עם ראשי צוותי המשא ומתן עד כדי סכנת טרפוד המגעים לעסקת חטופים, עלה מדרגה.
ברנע נסע לקטאר וחזר ודיווח לראש הממשלה, שאישר את הדיווח ושלח שלשום את ראש השב"כ לקהיר לדון בעניין פתרון לבעיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח. עם זאת, במקביל נאם ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 ומנה ארבע נקודות שעליהן הוא עומד בתוקף שיתקיימו, ואינו מוכן להסכים לדרישות חמאס בעניינים אלה. חלק מהנקודות שציין הן כאלו שעלולות להביא עד כדי סיכון העסקה.
ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר תומכים ללא סייג בדרישה הראשונה שהציג נתניהו: האפשרות לחזור להילחם, אם חמאס לא ימלא את התחייבותו. חמאס כבר התגמש והוא מוותר וויתר על דרישתו להפסקת המלחמה עוד כשהחל ביצוע עסקת החטופים, כך שבעניין זה אין מחלוקת, וראש המוסד אפילו אמר כמה פעמים שהלחץ הצבאי של צה"ל הוא המנוף העיקרי שבידי מדינת ישראל, והוא אפקטיבי.
3 צפייה בגלריה
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
ראש המוסד וראש השב"כ בעצרת הממלכתית ביד ושם
קרע גלוי בין השניים לנתניהו, בעיצומו של המו"מ
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
עם זאת, ברנע ובר לא הביעו תמיכה ביתר הסעיפים, וזאת חרף ההודעה השקרית מטעם לשכת ראש הממשלה ולפיה ראש המוסד אמר לחברי הקבינט ש"בלי עקרונות שעליהם התעקש רה"מ נתניהו לא ננצח ולא נחזיר את החטופים". לדברי מי שהיה נוכח בקבינט, ברנע לא אמר שהוא תומך בכל העקרונות שעליהם התעקש ראש הממשלה, אלא רק על העיקרון הראשון שישראל תוכל לחזור ללחימה אם חמאס לא ימלא את התחייבויותיו.
ברנע בשום צורה ואופן לא הביע תמיכה בדרישות של נתניהו בעניין המעבר של אנשי חמאס ואמצעי לחימה לצפון הרצועה. ההתעקשות של נתניהו על הסעיף של החזקת מסדרון נצרים, מצד ראש ממשלה, עד כמה שלא תהיה מוצדקת מבחינה מבצעית, פשוט תוקעת לזמן רב את עסקת החטופים על פי המתווה הנוכחי.
משום כך, הדברים שאמר ראש הממשלה אתמול בנאום בבה"ד 1 – ולמעשה עצם אמירתם בפומבי – שומטים את השטיח מתחת לרגליו של ראש המוסד. נוסף על כך, הדברים שפרסמה אתמול לשכת רה"מ, כאילו המשא ומתן על יציאת צה"ל מציר פילדלפי הוא "פייק ניוז", מחבלים באפשרות של ראש השב"כ לנהל מגעים עם המצרים על הסדרה טכנולוגית בשיתוף עם אנשי פת"ח לשעבר לבעיית המעבר בציר פילדלפי ובמעבר רפיח.
ישנם שני הסברים אפשריים לפערים הללו. האחד הוא שראש הממשלה בעצם מנסה לשאת ולתת עם חמאס באמצעות המתווכות מעל לראשי צוות המשא ומתן שלו. האפשרות האחרת היא הרבה יותר מקוממת ומדאיגה, והיא שראש הממשלה מעוניין לטרפד את המשא ומתן או למשוך אותו כנראה מחשש לפירוק ממשלתו אם יתפשר עניין מסדרון נצרים וציר פילדלפי, ועדיין לא דיברנו על מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו ומספר הרוצחים שיהיו ביניהם.
שתי האפשרויות מעידות לכל הפחות על ממשל לא תקין ועל ניהול משא ומתן "מזויף" על ידי ראש הממשלה – תחילה הוא נותן מנדט לאנשים שהוא שולח מטעמו לדבר עם הקטארים, האמריקנים והמצרים, ומיד אחר כך הוא מודיע מה הם הקווים האדומים שלו, שלא משאירים שום מקום למשא ומתן ולפתרונות יצירתיים – כנראה כדי לפייס את דעתם של שותפיו הפוליטיים.
פורסם לראשונה: 22:34, 12.07.24