פגישת לפיד ועבדאללה בירדן
(ממשרד החוץ)

בפעם השנייה מאז הקמת הממשלה, שר החוץ יאיר לפיד נפגש בחשאי עם מלך ירדן עבדאללה. לקראת חודש הרמדאן, ולאור הדאגה על מתיחות גוברת בירושלים, נועד לפיד עם המלך עבדאללה בארמונו בעמאן ואמר בתום הפגישה כי השניים סיכמו "לפעול להרגעת המתח".
"סיכמנו כי יש לפעול יחד לקידום הבנה, בעיקר לקראת חודש הרמדאן וחג הפסח", אמר לפיד. "היחסים המיוחדים שלנו עם ממלכת ירדן מבטיחים עתיד טוב יותר לילדינו, השלום בינינו הוא לא רק שכנות טובה אלא גם האחריות המוסרית שלנו לשני העמים".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם שר החוץ של ירדן איימן ספאדי
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם שר החוץ של ירדן איימן ספאדי
"המלך חזר על הצורך לא לפגוע בסטטוס קוו ההיסטורי בירושלים". לפיד ועבדאללה
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם מלך ירדן עבדאללה
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם מלך ירדן עבדאללה
(צילום: רויטרס)
שר החוץ בירך את המלך על חיזוק היחסים ושיתופי הפעולה ושוחח עימו על החשיבות האסטרטגית של יחסי ירדן-ישראל. לפי ההודעה מטעמו של לפיד, השניים דנו בסוגיות מדיניות אזוריות ובינלאומיות, בהתקדמות מעגלי הנורמליזציה והשלום והביעו תקווה שהפרויקטים המשותפים של אנרגיה מתחדשת וסחר יישאו פרי. בהודעה נכתב כי "מאז הקמת הממשלה התחזק האמון והודקו הקשרים עם ממלכת ירדן".
בשיחה השתתפו גם שר החוץ הירדני איימן ספדי, ראש לשכת המלך ד"ר ג'עפר חסן, מנכ"ל משרד החוץ הישראלי אלון אושפיז ויועצו המדיני של לפיד יאיר זיוון. סוכנות הידיעות הירדנית פטרה מסרה שבמהלך הפגישה דנו כולם במאמצים לחזור לתהליך השלום, כשהמלך "הדגיש את הצורך להגביר את המאמצים להשגת שלום צודק וכולל על בסיס פתרון שתי המדינות, באופן שיבטיח הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ריבונית ובת קיימא בקווי 1967, שמזרח ירושלים בירתה". עוד נמסר כי המלך "חזר על הצורך שלא לפגוע בסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי בירושלים, לשמור על השקט הכולל, ולהפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים המערערים את פתרון שתי המדינות". לפיד נועד עם ספדי גם בנפרד.
תיעוד פיגוע הדקירה בעיר העתיקה ביום שני האחרון
(צילום: דוברות המשטרה )

זו פגישתם השנייה של לפיד ומלך ירדן, אחרי שנועד כבר בספטמבר האחרון. הפגישה, כאמור, מתקיימת על רקע המתיחות בירושלים: ביום שני האחרון נפצעו באורח בינוני שני שוטרים מדקירה סמוך לשער הכותנה בעיר העתיקה. יום קודם לכן דקר מחבל פלסטיני שוטר באותו אזור ופצע אותו באורח קל, כששוטר נוסף נפצע קל מהירי לעבר המחבל. בשני המקרים חוסלו המחבלים. בנוסף, ביום חמישי שעבר נדקר ישראלי בן 40 בכפר הפלסטיני חיזמא ליד ירושלים, ויום לפני כן נפצע בן 48 באורח בינוני מדקירות באותו הכפר. בהמשך עצרו כוחות הביטחון מחבל שחשוד בשני המקרים.
בעקבות כל אלה, במערכת הביטחון מזהים מתיחות מתגברת לקראת חודש אפריל, שבמהלכו יחולו בין היתר צום הרמדאן, יום הנכבה וחג הפסח. גם ההפגנות התכופות בשייח ג'ראח, שהסלימו בחודש שעבר לעימותים עם כוחות הביטחון, מגבירות את החששות.
בחודש יולי האחרון נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט גם כן עם המלך עבדאללה בחשאיות, במה שהיה המפגש המדיני הראשון שקיים בנט מאז כניסתו לתפקיד. לפיד עצמו נפגש ביולי עם שר החוץ ספדי בצד הירדני של גשר אלנבי.