ח"כ קיש מהליכוד: בעד תוספת נשים ברשימה; על לפיד והסכם הגרעין: חסר יכולות, נמצא במקום שגדול עליו פי 1
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)
ח"כ יואב קיש (הליכוד) התייחס באולפן ynet היום (שני) למשבר בין סיעות "דגל התורה" ו"אגודת ישראל", לתמיכה של הציבור החרדי בראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ולתפקודו של ראש הממשלה יאיר לפיד מול הסתדרות המורים - ומול איראן.
3 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סיעות דגל התורה ואגודת ישראל, המרכיבות את מפלגת יהדות התורה, נמצאות במבוי סתום במגעים ביניהן על ריצה משותפת. לפי קיש, "אין לימין שום פריבילגיה להתפצל. השכל הישר, בסופו של דבר, צריך לגבור על כל השיקולים האחרים, ואנחנו פשוט חייבים ללכת ביחד". הוא אינו חושש ממצב של התפצלות סיעה חרדית ועריקה מגוש הימין: "בכל הפעמים ששמעתי את ההנהגה שלהם, הם מדברים מאוד ברור. הם אנשי ימין שהולכים עם ממשלת ימין, יותר מזה - אני יודע שהם מחפשים ממשלה יציבה, והדרך היחידה להשיג ממשלה יציבה היא ממשלה בראשות הליכוד ונתניהו".
למה זה כזה קריטי? המנדטים, בסופו של דבר, נשארים בתוך הגוש. "אני לא מאמין ששתי הסיעות יעברו את אחוז החסימה בריצה עצמאית. במידה מסוימת, זה מאוד דומה ללוגיקה מאחורי האיחוד בין בן גביר וסמוטריץ', יכול להיות אסון למחנה הלאומי אם שתי הסיעות לא יעברו את אחוז החסימה".
לפני כחודשיים פורסם סקר בעיתון "משפחה", הנפוץ בציבור החרדי, לפיו רבים בציבור החרדי חושבים שהמפלגות החרדיות צריכות להפגין קצת יותר גמישות וחופש להיכנס לממשלה בהרכב אחר, אם נתניהו לא יכול להרכיב ממשלה. לדעתי יותר מ-50% מהציבור החרדי תמך בזה. זה לא נתון מדאיג? "לא ראיתי את הסקר, אבל אני יכול להגיד לך דבר אחד. אני מסתובב הרבה עם בנימין נתניהו בשטח, ואני רואה את האהבה והחיבוק החם שהוא מקבל בשטח. זה ברור לכולם שנתניהו הוא המנהיג של הימין בבחירות האלו, ולדעתי נצליח לקבל יותר מ-61 מנדטים ונרכיב ממשלה יציבה ל-4 שנים לפחות, עם מדיניות ימין".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"לא לקחו סיכונים". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: הדר יואביאן, אלעד גרשגורן)
בעקבות המפגש בקיסריה ביום שישי האחרון, בו סוכם האיחוד בין מפלגת הציונות הדתית למפלגת עוצמה יהודית, קיש נשאל מה הובטח לח"כ איתמר בן גביר, והשיב: "אני יכול לדבר בשמי בלבד, לא יודע לגבי שיחות שלא השתתפתי בהן. בשיחות שהייתי בהן הגענו למסקנה שהאיחוד הוא הדרך הנכונה, וגם סמוטריץ' וגם בן גביר לא לקחו סיכונים על חשבון המחנה הלאומי. למה צריך להיות מובטח משהו? האמירה המרכזית בשיחות איתם הייתה שמחנה ימין לא יכול לאבד קולות בפיצולים, אז הם הלכו לאיחוד ואני מאוד שמח על כך".
בנוגע לפרסומים על הלחץ הגובר בליכוד לשריון נשים ברשימה נוכח תוצאות הפריימריז, קיש נשאל אם יתמוך בשריון נשים ברשימה: "כל עוד הרשימות החרדיות יהיו ללא נשים, אז במחנה כולו עדיין יהיה תת ייצוג. לגבי הליכוד, אני מסכים שהרשימה סובלת מתת ייצוג אבל ההחלטה היא לגמרי בידיים של נתניהו. ללא ספק צריך לחזק נשים, צריך גם לאפשר ייצוג למגזר האתיופי, יש לנו בעיה עם מגזר המיעוטים - אבל יש פה שיקולים רבים ומורכבים, אני למזלי לא ממש עוסק בזה".
3 צפייה בגלריה
ראש המוסד ברנע, צנטריפוגות במתקן איראני, יאיר לפיד
ראש המוסד ברנע, צנטריפוגות במתקן איראני, יאיר לפיד
"כישלון מוחלט של ישראל". לפיד, צנטריפוגות במתקן איראני וראש המוסד ברנע
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, יואב דודקביץ', EPA)
מה דעתך בינתיים על ניהול המשבר בין הסתדרות המורים למשרד האוצר? "אני לא בלופ, אבל מסתכל על מבחן התוצאה. אני אגיד לך ממה אני חושש - כמו במשבר עם איראן כשהם לא תפקדו, או בחרו אסטרטגיה מובהקת - זה יקרה גם כאן. אני מאוד במקווה שבחינוך לפחות הם יהיו מסוגלים לעשות את הדבר המינימלי של פתיחת שנת הלימודים במועדה".
על רקע ההתקרבות לחתימה על הסכם גרעין בין איראן למעצמות, קיש תוקף את לפיד: "כואב לי על מדינת ישראל, כשאדם כל כך חסר יכולת כמו לפיד נמצא בתפקיד הכל כך משמעותי הזה, באתגרים כל כך גדולים למדינה. לפיד נמצא במקום שגדול עליו פי עשר. ראש המוסד אומר בצורה הכי ברורה, שהאירוע הזה ואיך שהוא מתנהל זה כישלון מוחלט של מדינת ישראל, שקר שהאמריקאים משקרים לעצמם וחבל שלא התערבנו בזמן.
יכול להיות שפגישת העדכון בין לפיד לנתניהו היום תוריד את הלהבות ותרכז את שניהם במה שחשוב באמת - לעצור את איראן? "אני קצת מרגיש שזה לבכות על חלב שנשפך. שנה שלמה שהחבורה חסרת היכולות והניסיון הזו פעלה בניגוד לאינטרס הנכון של מדינת ישראל, באיזושהיא הנחה של 'בואו נעשה הפוך נתניהו ואז אולי יראו שאנחנו אחרים'. אז ראינו שאתם אחרים, אתם לא מסוגלים. יש הרבה דברים שנוכל לתקן די מהר - באירוע האסטרטגי הזה מדינת ישראל משלמת מחיר עצום על חוסר היכולת של ההנהגה שלה".