5 צפייה בגלריה
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
אמיר קטאר תמים בן חמד אל ת'אני. ציר מקביל למצרים
(צילום: רויטרס)
קטאר מנהלת משא מתן לשחרורם של בין 10 ל-15 חטופים מרצועת עזה בתמורה להפסקת אש. כך אמר היום (רביעי) מקור המעורה בפרטי המשא ומתן לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לפי המקור, הפסקת האש "אמורה להימשך בין יום ליומיים". גורם המקורב לחמאס כי מתנהלים דיונים על הפסקת אש של שלושה ימים, תמורת שחרור של 12 חטופים, בהם שישה בעלי אזרחות אמריקנית. גם רשת BBC דיווחה על מגעים לעסקה, במתווה שפירט הגורם המקורב לחמאס.
בתוך כך, מקורות מצריים יודעי דבר אמרו לחדשות קהיר ("אל-קאהרה אל-אחבאריה") כי מצרים קרובה גם היא להגעה להפוגה הומניטרית בעזה לצורך חילופי שבויים ואסירים. "אל-ערבי אל-ג'דיד" שיוצא לאור בלונדון דיווח כי ראש ה-CIA ויליאם ברנס יבקר מחר בדוחא, בירת קטאר, שם ידון בעסקה לשחרור בעלי אזרחות כפולה במסגרת הפוגה הומניטרית. בעיתון דווח כי התקיים גם מו"מ לעסקת חליפין לשחרור כל הנשים והילדים שנחטפו על ידי חמאס בתמורה לשחרור נשים וילדים מהכלא הישראלי - אולם לא הושג הסכם בעקבות סירוב ישראלי. לדיווח אין אימות ממקורות אחרים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב לראשי רשויות ביהודה ושומרון בפיקוד המרכז כי "אני מבקש לשים בצד כל מיני שמועות סרק שאנחנו שומעים מכל מיני כיוונים, ולחזור על דבר אחד ברור: לא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. כל השאר זה סרק".
5 צפייה בגלריה
מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
"כל מהלך להפסקת אש צריך לכלול שחרור של כל החטופים מעזה". מפגן תמיכה בחטופים
(צילום: סיון חילאי)
ממטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים נמסר כי "אנו מברכים על חזרתם של כל חטוף וחטופה הנמצאים בעזה. יחד עם זאת, מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים דובק בעמדתו כי כל מהלך להפסקת אש יכלול שחרור של כל החטופים מעזה".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבהיר בשיחותיו בישראל בשבוע שעבר כי הצורך בהפוגות הומניטריות יקל על ארה"ב להתייצב בפני העולם הערבי ולהגיד בקול רם שארצו לא מסכימה להפסקת אש. האמריקנים מבינים שהמלחמה הולכת להיות ארוכה והם רוצים הפוגות זמניות באש כדי לקנות לישראל זמן לחימה יקר ולמצות את המגעים לשחרור חטופים. במקביל, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן השיב בשבת "כן" כשנשאל אם יש התקדמות בהפסקה ההומניטרית בעזה.
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתל אביב
אנתוני בלינקן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתל אביב
ביידן ובלינקן בביקור בישראל. שניהם לוחצים על הפסקות אש הומניטריות בעזה
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
בתוך כך, דובר חמאס פאוזי ברהום אמר כי "הדיבור האמריקני על הפסקת אש הומניטרית ברצועת עזה סותר לחלוטין את התמיכה האמריקנית ברצח העם לו נתונים תושבי עזה. זהו ניסיון להטעות את דעת הקהל ולהתחמק מלחצים בינלאומיים ועממיים. כל השתתפות בשיחות האמריקניות-ציוניות לכפיית מציאות חדשה בעזה היא קונספירציה ברורה שמטרתה לחסל את הסוגייה הפלסטינית".
לפני כשבועיים, ראש המוסד דדי ברנע ערך ביקור חשאי בקטאר במסגרת המשא ומתן לעסקת שחרור החטופים, כאשר דוחא היא המתווכת המרכזית - אך לא היחידה. ברנע טס לביקור במטוס מנהלים המשמש בדרך כלל לטיסות של בכירים ישראלים למפרץ, והגיע לקטאר בשעה שבבירתה נמצאים מנהיגי חמאס בחו"ל העומדים מאחורי הטבח ב-7 באוקטובר.
5 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דדי ברנע. ערך ביקור חשאי בקטאר במסגרת המו"מ לשחרור החטופים
(צילום: יריב כץ)
למרות המאמצים, בשבוע שעבר טען גורם אמריקני בכיר בשיחה עם רשת CNN כי הסיכויים כעת לעסקה שתבטיח את חזרתם של השבויים הם "50-50". הגורם הסביר כי ככל שהשיחות נמשכות, ארה"ב בספק לגבי מידת הרצינות של ארגון הטרור חמאס במשא ומתן. "זה חמאס אחרי הכול", אמר הבכיר. למרות הפסימיות הזו האמריקנים מבהירים בכל הזדמנות כי הם ממשיכים בשיחות שכוללות את ישראל, מצרים, חמאס וגם קטאר.
"הפרמטרים כולם שם", אמר בכיר אמריקני על עסקה פוטנציאלית, אבל מאמצי המשא ומתן עם חמאס, בתיווך משמעותי של הקטארים, איטיים. "לא מעט בגלל העובדה שפשוט לוקח הרבה זמן עד שמסרים מועברים מדוחא לחמאס", הסביר.
5 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה-CIA. נשלח על ידי ביידן לשיחות עם ישראל וקטאר
(צילום: AFP)
עם זאת, אמש פורסם כי בישראל שוררת אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות לעסקה רחבה לשחרור החטופים, בעקבות התערבותו האישית של ראש ה-CIA וויליאם ברנס, שנשלח על-ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשיחות עם ישראל וקטאר.
אתמול נפגשו משפחות החטופים עם שגריר קטאר בלונדון. זו הפעם השלישית שמשפחות חטופים נפגשות עם שגרירים של קטאר, אחרי שפגישות קודמות התקיימו בהולנד ובוושינגטון. בכל הפגישות הבטיחו השגרירים הקטארים כי ארצם פועלת להביא לשחרור החטופים.
ריאיון עם אביחי ברודץ', שאשתו וילדיו נחטפו לעזה, ונפגש עם בכיר בממשל הקטארי
(צילום: שמוליק דודפור)

במקביל למאמצים הישראליים והאמריקניים להביא לשחרור החטופים, תאילנד מנהלת מאמצים משלה מול איראן להביא לשחרור 23 העובדים התאילנדים שנחטפו גם הם על-ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר ומוחזקים בשבי בעזה.
במסגרת מאמציה של תאילנד קיימו נציגיה פגישה עם אנשי חמאס על אדמת איראן, ושלשום אמר ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין כי מפקד הצבא התאילנדי קיבל תמונות של החטופים התאילנדים מהשבי, וכי נראה שמצבם טוב. "הם אמורים להיות משוחררים בקרוב", אמר.
פורסם לראשונה: 15:13, 08.11.23