2 צפייה בגלריה
מוט ההיגוי של אחד המטוסים ששימש לתקיפת הכור בעיראק מוצע למכירה פומבית במחיר התחלתי של 50,000 דולר
מוט ההיגוי של אחד המטוסים ששימש לתקיפת הכור בעיראק מוצע למכירה פומבית במחיר התחלתי של 50,000 דולר
מוט ההיגוי של אחד המטוסים שהשתתפו בהפצצת הכור בעיראק
הפרסום ב-ynet על אודות מוט ההיגוי של אחד ממטוסי ה-F-16 מתקיפת הכור הגרעיני בעיראק שמוצע כעת למכירה פומבית, עורר מחלוקת בחיל האוויר. לצד הטוענים שאין שום בעיה עם מכירת המזכרת האותנטית, אחרים סבורים כי אין שום היגיון בהעברת החפץ ההיסטורי לידיים פרטיות.
כמה חודשים אחרי שמלאו 40 שנה ל"מבצע אופרה" המזהיר של חיל האוויר, החליט איש טייסת בכיר שמחזיק בבעלות על הסטיק לאפשר את מכירת הפריט בתמורה ל-50 אלף דולר. "זה הגיע אליי דרך אנשי טייסת, ואני מעדיף שלא להרחיב מכיוון שזה נושא רגיש", אמר הבעלים שביקש להישאר בעילום שם.
סגן-אלוף במיל' זאב רז, שהיה מפקד טייסת 117 והוביל את התקיפה ב-1981, אמר לאחר פרסום הצעת המכירה: "אני לא מתנגד למכירת הסטיק המדובר וגם לא בעדה. זה נראה כמו הסטיק המקורי, ומי שמוצא לנכון למכור אותו - זה בסדר גמור".
רז אמר עוד "חשוב שאנשים יבינו שאת הסטיקים האלו הוציאו משימוש והחליפו בחדשים זמן מה לאחר השימוש בהם, כך שהם הוחלפו מסיבות טכניות לפני המון שנים וזה לא רכוש צה"ל. לימים גם אני קיבלתי סטיק כזה מאותו מבצע. זה ניתן לי עם כמה מזכרות שהסטיק בהחלט היה המרכזי שבהם. אני לא אמכור אותו כי מבחינתי מדובר במזכרת רגשית, אין לזה מחיר".

"זה לא דבר שנותנים במתנה לאדם פרטי"

לעומתו, תת-אלוף אמיר נחומי, טייס קרב ואלוף ההפלות של חיל האוויר שנמנה עם שמונת הטייסים שתקפו את הכור בעיראק, מתנגד נחרצות למכירת הסטיק. "קראתי את הידיעה אצלכם וזה עצוב לי מאוד שמישהו מוכר חפץ כזה ועוד יותר עצוב לי על מי שנתן את זה בכלל. יש הרבה אנשים שיש להם גישה לחפצים מהסוג הזה או להשתמש ביכולת הזאת בשביל כסף, זה דבר שמאוד מצער אותי.
"אני מעריך שהחפץ הגיע למישהו עם קשרים, שסיפר סיפור למה הוא רוצה את זה וקיבל. זה לא דבר שנותנים במתנה לאדם פרטי. אפשר להעניק את זה במתנה לטייסת בגלל ההיסטוריה שבדבר, אבל לא כך. אני מסתייג מזה לגמרי".
דברי ראש הממשלה מנחם בגין אחרי הפצצת הכור בעיראק
(צילום: ערוץ 1)

שמונה מטוסי F-16 השתתפו במבצע ב-7 ביוני 1981. הסטיק שעומד למכירה הוא של מטוס 129 שהיה חלק מטייסת 117. כפתורי הסטיק עדיין לחיצים ושמישים. תחתיו נחרט התאריך 6-6-81, יום לפני התקיפה. לידו חרוט תאריך נוסף, מחוק מעט - ככל הנראה מדובר בדצמבר 1981. לפי ההערכה, במועד זה סטיק התקיפה הוצא משימוש והוחלף בחדש.
גורלו של המטוס עצמו אינו שונה בהרבה: הוא נמכר בתחילת השנה, יחד עם שלושה מטוסי קרב נוספים, לחברה בצפון אמריקה שמספקת שירותי אימון לחיל האוויר האמריקני.