(צילום: אבי חי)

"אחד האיומים הגדולים ביותר ביהודה ושומרון הוא ירי על הכבישים מרכבים חולפים. לא מטענים, לא רקטות קיקיוניות, ולא שום דבר אחר". כך אמר גורם צבאי בכיר לאחר פיגוע הירי אתמול בבוקר (יום שני) בדרום הר חברון, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) לעיני בתה, ונפצע קשה אריה גוטליב (39) שהסיע אותן. ואכן, העובדות מדברות בעד עצמן: גל הטרור הנוכחי מתאפיין בפיגועי ירי, יותר מכל דבר אחר.
בכל הקשור לירי בכבישי יהודה ושומרון, הדבר מהווה נקודת תורפה משמעותית עבור התושבים. העובדה היא שכל רכב בכביש יכול לפגוע במכונית ישראלית, הופכת את הכבישים למקום המועדף על מחבלים לבצע פיגועים. חלקים נרחבים מכבישי יהודה ושומרון, צירי התנועה שעליהם נוסעים הישראלים, סמוכים לכפרים ולערים הפלסטיניים, מה שמאפשר למחבלים להימלט באופן יחסי מהיר ולהיטמע בלב האוכלוסייה.
זירת הפיגוע בדרום הר חברון, הבוקר
( צילום: אריק מרמור, לירן תמרי, TPS, דוברות מד"א.)

4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הרכב הירוי בזירת הפיגוע, אתמול. "יש מורכבות בהגנה על כבישים מסוימים"
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90, שם נרצח אילן גנלס בפברואר. "כשאתה מותקף על הכביש אין לך הרבה סיכוי"
4 צפייה בגלריה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
רכבן של בנות משפחת די, שנרצחו בפיגוע בבקעת הירדן
(צילום: TPS)
בכמה מקרים, כמו בפיגוע אתמול בבוקר, המחבלים ככל הנראה הציתו את רכבם זמן קצר לאחר הפיגוע ונטשו אותו, כדי להעלים כמה שיותר פרטים מזהים.
"הנסיעה על הצירים היא פשוטה ואסור לנו לפחד", מסיר גורם בהתיישבות, ומוסיף: "אבל יש אפשרות לאבטח אותם. מה שאנחנו רואים כעת זה חוסר הרתעה". לדבריו, "המחבלים מקבלים אומץ, מבצעים ירי של המון קליעים, ולא 'ממהרים' לעזוב את הזירה. הם לא מורתעים ועוזבים את המקום רק אחרי שמוודאים שפגעו בישראלים חפים מפשע".
גורם ביטחוני מסביר את הקושי: "אי אפשר לשים חייל על כל 100 מטר בכבישים ביהודה ושומרון, אבל בכל זאת מנסים על ידי מודיעין והיסטוריה גזרתית לפרוס את הכוחות באופן שייצר הכי הרבה הגנה. זה לא פשוט, יש מורכבות בהגנה על כבישים מסוימים, אבל אנחנו רואים שפיגועי ירי על הציר בעיקר מרכב חולף הם מאוד קטלניים".
רק באחרונה התרחשו פיגועים קטלניים על הכבישים, בהם הרצח של אילן גנלס באזור צומת הערבה בפברואר, ושל בנות משפחת די שנרצחו באפריל בצומת חמרה שבבקעת הירדן. "כשאתה מותקף על הכביש בירי מטווח אפס אין לך הרבה סיכוי. בגלל התוצאה הקטלנית של הפיגועים הללו, המחבלים ממשיכים להשתמש באותה שיטה. הם גם מנסים לטשטש את העקבות שלהם לאחר מכן, ואף לעיתים עושים שימוש ברכבי 'משטובה', רכבים מחוקים שירדו מהכביש, או שהם תולים מספרי זיהוי מרכבים גנובים".
על מנת להתמודד עם התופעה הקטלנית צה"ל פרס את כוחותיו לאורך הצירים. כרגע ישנם 23 גדודים (מספר השיא היה בשובר גלים - 26 גדודים, כשלפני מבצע זה היו 13 גדודים), מתוך מטרה לתת תחושת ביטחון לתושבים לשוב ולנסוע על הכבישים. גורמים בצה"ל אומרים כי ההתמודדות העיקרית מול פיגועי ירי הם פעולות הסיכול - למנוע מהמחבלים בכלל להגיע לכבישים כשהם חמושים ומוכנים לבצע פיגוע.
4 צפייה בגלריה
עבודות בכביש עוקף חווארה בשומרון
עבודות בכביש עוקף חווארה בשומרון
צפוי לתת מענה ביטחוני לישראלים שעוברים בציר מדי יום. כביש עוקף חווארה, הדמיה מ-2019
(צילום: מועצת ישע)
"המטרה היא לפשוט על מחרטות כדי לאסוף נשקים, לבצע עוד מבצעים כמו בית וגן, ופעולות נוספות מן הסוג הזה", מסביר גורם צבאי. אלא שלא כולם בפיקוד המרכז דוחפים לביצוע הפעולות ההתקפיות, ויש מי שחושב שאפשר בלעדיהן או לפחות לעשות בהן שימוש מועט. לצד זאת, בצה"ל עדיין מאמינים בפתרון של חיזוק הרשות כאינטרס ביטחוני ישראלי שיוריד את כמות הפיגועים.
בדומה לכך, ישנו פתרון נוסף - בניית כבישים עוקפי כפרים וערים פלסטיניים, כפי שנבנה סמוך לחווארה. על בניית הכביש הוחלט עוד ב-2019, הרבה לפני שחווארה הפכה למוקד לפיגועים. עלות הפרויקט נאמדת בכ-300 מיליון שקל, והוא צפוי להסתיים בסוף חודש דצמבר ולתת מענה ביטחוני עבור אלפי הישראלים שעוברים בציר מדי יום. בחודש שעבר כבר הותקנו תשע קורות בטון במסגרת העבודות בכביש, כחלק מהקמת המחלף.