7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
יקיים את הבטחות הבחירות? בן גביר, בקרוב השר לביטחון לאומי
(צילום: AFP)
יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, יהיה השר לביטחון לאומי הראשון, אחרי ששם המשרד אליו הוא מיועד - ביטחון הפנים - שונה. השם החדש אולי מתכתב עם סיסמאות הבחירות של עוצמה יהודית, אך מעבר לכך גם יתווספו למשרד סמכויות שלא היו בידי השר לביטחון הפנים עד היום. ח"כ בן גביר מבין היטב ששינוי שם של משרד יעלה למדינה כמה שקלים בודדים - עם החלפת השלט בכניסה לבנייני המשרדים בירושלים וברמת גן.

מרכיבים ממשלה - כתבות נוספות

"בשינוי השם יש מסר לציבור וגם כלפי הממשלה, לצד זה המשרד יתכלל את כל הגופים שעוסקים באכיפה במשרדי ממשלה אחרים כמו במשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות", אמר השר המיועד. ח"כ בן גביר, ששוחח עם ynet ממש לפני כניסת השבת בעודו מתכונן ללכת לבית הכנסת, יצטרך החל מהחודש הבא לשאת עימו טלפון נייד גם בשבת - אז הוא צפוי להיות אמון על "הביטחון הלאומי" של כלל האזרחים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
לאחרונה הוא חשש להצטלם איתו, היום הוא הראשון שחותם עימו על הסכם
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
יריב לוין הליכוד חנמאל דורפמן עוצמה יהודית הגעה להסכם על התפקידים כחלק מהסכם קואליציוני
יריב לוין מהליכוד וחנמאל דורפמן שמייצג את עוצמה יהודית חותמים על ההסכם, הבוקר
בן גביר מבהיר כי דרש מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו סמכויות כדי להצליח ולפרוע את הבטחות הבחירות שפיזר. "הביטחון הלאומי יתכלל את כל גופי האכיפה הקלאסיים. בנוסף אני מקבל למשרד לביטחון לאומי את הסיירת הירוקה, את אגף אכיפה במקרקעין, את השליטה על פלוגות מג"ב איו"ש שעד היום היו תחת פיקוד הצבא".
לפי ההסכם, בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו את הסמכויות על מג"ב איו"ש, שהיו בידי משרד הביטחון. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים. לדבריו, "כל מה שקשור באכיפה - כולל פלוגות מג"ב - יהיה תחת המשרד שלי. נעניק ביטחון לכל תושבי ישראל לצד גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי מג"ב".
הוא חזר על אחת מהבטחות הבחירות הבולטות שלו - שינוי הוראות הפתיחה באש. "נפעל ביד קשה ובלתי מתפשרת באכיפה נגד פורעי חוק בנגב, בגליל ובכל רחבי הארץ". כעת מבטיח השר המיועד לטפל גם באחד הנושאים הבוערים מהשבוע האחרון - האלימות בכבישי ישראל: "נטפל גם בפורעי חוק כפי שראינו לאחרונה, כשרק לפני ימים נרצח יורי וולקוב במעבר חציה בחולון".
7 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב בשועפט
לוחמי מג"ב בשועפט
יקבל סמכויות גם על מג"ב איו"ש
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
טקס השקת רכב קטן מינילנס איחוד הצלה
"השוטרים יתוגמלו, לא הגיוני שרק 1,500 שוטרים נוספו ב-16 שנה"
(צילום: יריב כץ)
מנגד, יו"ר עוצמה יהודית, שיהיה לראשונה חבר ממשלה בישראל, אומר כי יקל בתנאי הכלא בכל תחומי עבירות המיסים ועבירות צווארון לבן. "אל תשכחו שיש לי נסיון רב בתחום הפלילי ואני מביא אותו כעורך דין שמכיר את עולם החוק והמשפט. אין שום סיבה שעבריין מיסים ילך לכלא לחודשים רבים ואחד שהכה ללא רחם אדם ופצע אותו בוויכוח בכביש יקבל עבודות שירות". ביוני 2022 הוקם "המשמר הלאומי", ובן גביר מצהיר: "אני אדאג שהכוח הזה יקבל שיניים וייתן מענה בכל סוגיות ביטחון הפנים שלנו במדינה במיוחד ש'שומר החומות' לא יחזור על עצמו".
במסגרת המשא ומתן עם הליכוד בן גביר דרש לחזק את המשטרה, גם באמצעות תקציבים, אך לא רק. כעת הוא לא מעוניין לנקוב בסכום המדויק, אך לדבריו מדובר בכמה מיליארדים. "זה עדיין לא נסגר כמה מיליארדים, אבל זה חלק מהמשא ומתן מול הליכוד. אנחנו נגייס עוד מאות שוטרים".
- איך תשכנע צעיר להתגייס למשטרה, לעבוד מסביב לשעון גם בחגים ובשבתות, בעוד העבודה לא מתגמלת? "שוטר מתחיל מביא היום 7,500-7,000 שקל נטו בחודש. זה לא יפתה שום צעיר להגיע לעבוד במשטרה, בעבודה מסכנת חיים וקשה מאוד. אני פועל להעלאת שכר של שוטרים מתחילים באלפי שקלים כדי שיתוגמלו על העבודה שהם עושים למען ביטחון הציבור. ב-2006 המשטרה מנתה כ-30 אלף שוטרים והיום 31,500 אלף שוטרים. זה לא הגיוני שהמדינה הלכה וגדלה מבחינת אוכלוסייה ורק 1,500 שוטרים נוספו".
7 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
"עד היום מינו שר למשרד - והוא ניסה להסתדר". בן גביר התעמת עם השר לביטחון הפנים היוצא לא פעם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"עד היום לא היה שר בעל יכולת פוליטית - עם 6 מנדטים מאחוריו - שידאג למשרד שמעכשיו יקרא 'ביטחון לאומי'. עד היום מינו שר למשרד והוא ניסה להסתדר. תוספת המילארדים כדי להחזיר את הביטחון לצד קבלת אחריות על גופי אכיפה בשאר המשרדים יהיו הכלים להחזיר לתושבי המדינה את הביטחון האישי שאבד".
אתגר נוסף שיצטרך ח"כ בן גביר להתמודד איתו הוא להפוך את המשטרה ליעילה ולייצר פרמידה הגיונית, ולא כמו היום, שיש הצפה של קציני משטרה ושוטרים שעובדים במטה ומעט שוטרים שעובדים בשטח - בניידות הסיור, בבילוש, בחקירות ועוד. "אני מודע לאמירות האלה שצריך יותר שוטרים בשטח ופחות במשרדים, ואצטרך לתת לכך מענה", מבהיר.

"יש הרבה סיסמאות, לא חיכינו לו"

גורמים במשרד לביטחון הפנים אומרים ל-ynet כי "לא חיכינו לבן גביר כדי לפעול למען ביטחון אישי לציבור". הם מציינים: "יש הרבה סיסמאות, למשל שינוי הוראות פתיחה באש. גם היום יש לשוטר את הכלים כדי לנטרל סכנה לחייו. רק בחודשים האחרונים שוטרי משטרת ישראל פצעו ואף הרגו אנשים וסיכנו את חייהם במהלך פעילות מבצעית", הם מדגישים.
לדברי הגורמים, גם בפשיעה בחברה הערבית הם פעלו רבות רק לאחרונה: "נזכיר את מבצע 'מסלול בטוח'. כשמדי בשבוע אנחנו פושטים על יעדים במגזר הערבי ונלחמים באלימות כולל תפיסות של מאות כלי נשק ואמצעי לחימה". בנוסף, רק לפני מספר חודשים עברה החלטת ממשלה לתגבר את משטרת ישראל, שב"ס והכבאות. תקציב המשרד לשנת 2022 עומד על 21.3 מיליארד שקלים (מתוכם 13.4 מיליארד למשטרת ישראל, 4.3 מיליארד לשב"ס, 1.6 מיליארד לכבאות והיתר ליחידות בתוך המשרד).
גנץ: "הרעיון לייצר לבן גביר צבא פרטי מסוכן"
(צילום: דוברות שר הביטחון)

7 צפייה בגלריה
מבצע "שערי שמיים"
מבצע "שערי שמיים"
"לא חיכינו לו כדי לפעול למען ביטחון הציבור"
(צילום: דוברות המשטרה )
אחד הגורמים אמר כי כוונותיו של בן גביר לדרוש עוד תקציבים טובות. "הלוואי והשר החדש לביטחון הפנים או לביטחון לאומי יביא יותר כסף. מדינת ישראל תרוויח", ציין. שר הביטחון בני גנץ הגיב גם הוא על ההסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית ואמר כי "ההסכם מסמן את הכיוון שאליו הולכת הממשלה הבאה: פירוק סמכויות הממשלה לפי צורך פוליטי לרסיסי משרדים. פירוק מסגרות מבצעיות באיו"ש, שכולל גם פגיעה בתפקוד המבצעי של צה"ל ושל משטרת ישראל. הרעיון לייצר לבן גביר 'צבא פרטי' ביהודה ושומרון מסוכן להפעלת הכוח, וייצור תקלות ביטחוניות של ממש. הפיכת רסיסי משרדים לגרגירי משרדים היא פיגוע משילותי - התנהלות נתניהו היא הודאה בכך שראש הממשלה האמיתי עומד להיות בן גביר".
בן גביר מגיע למשרד מאתגר, שרבים לפניו לא צלחו בו, כאשר בתוכנית העבודה של המשרד כבר ביקשו תוספת של 2.5 מיליארד שקלים לתגבור באלף שוטרים בשנה הבאה - וכך בכל שנה בחמש השנים הבאות.
התקציבים נדרשים כדי לשפר את שכר שוטרים תוך מיקוד במתגייסים החדשים, הטמעת לקחי "שומר החומות" בכל הקשור להקמת פלוגות מילואים במג"ב והצטיידות והתעצמות טכנולוגית תוך התמקדות במערך המודיעין הסייבר והחקירות. בשב"ס נדרש יישום תוכנית בינוי להרחבת בתי הכלא בישראל להוספת מקומות כליאה, לצד המשך עבודה לאטימת חללי קרקע. גם בכבאות ישנה תוכנית להעצמת המערך האווירי - רכישת מטוסי כיבוי מתקדמים, פיתוח "כיפת אש" (מענה לזיהוי מוקדם אוטונומי של שריפות - מ"ת), תוספת של 250 לוחמי אש בשנה וכן רכש והצטיידות במיוחד החלפת כבאיות ישנות.