מועצת הביטחון של האו"ם כונסה אמש (שישי) לדיון חירום בנושא ההתפתחויות האחרונות בלבנון, שעות לאחר חיסולו של איברהים עקיל, בכיר חיזבאללה, בתקיפת צה"ל ברובע הדאחייה בביירות. מדובר בדיון החמישי השבוע שמתכנס באו"ם בנוגע לישראל.
הדברים המלאים של השגרירים והעימות במועצת הביטחון
(צילום: UN)

2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
דנון: "אם חיזבאללה לא ייסוג מצפון לליטאני, לישראל לא יישארו ברירות"
(צילום: AP / Yuki Iwamura)
בישיבה השתתפו שר החוץ הלבנוני עבדאללה בו-חביב, שגרירי איראן ולבנון לאו"ם וגם השגריר הישראלי באו"ם, דני דנון.
השגריר דנון אמר כי "אם חיזבאללה לא ייסוג מצפון לליטאני, לישראל לא יישארו ברירות. חיזבאללה הפך את דרום לבנון לאזור מלחמה. שר החוץ הלבנוני לא מוצא אפילו את האומץ להזכיר את חיזבאללה. אפשר לשבת יחד ולהגיע להסכם על הכול". הוא הוסיף כי ישראל לא רוצה במלחמה, אבל הדגיש כי "ישראל תעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את התושבים לבתיהם בצפון".
בו-חביב אמר במהלך הישיבה כי לאחר מבצע פיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר, "אף אחד בעולם אינו בטוח יותר", והוסיף כי לבנון לא מעוניינת בנקמה - אלא ב"צדק". במהלך הישיבה הוא הציג תמונה קשה של אחד הפצועים מפיצוץ הביפרים, והתנצל בפני המשתתפים. לדבריו, "ישראל ברחה מלבנון בשנת 2000, וכעת חוזרת על טעויות העבר". דנון השיב: "אם תמשיך להתעלם מהתוקפנות של חיזבאללה, הסבל של העם הלבנוני יהיה על הכתפיים שלך".
שגריר איראן באו"ם סעיד אירוואני האשים את ישראל בדיון, ואמר כי "התקיפה נגד שגריר איראן בלבנון היא פעולת טרור והפרה של כללי המשפט הבינלאומי". אירוואני הוסיף כי "טהרן הראתה איפוק מקסימלי כדי לשמור על היציבות הביטחונית ולמען הסכם הפסקת האש בעזה". לדבריו, "הדיון הזה כונס כדי לדון במעשי טרור פרובוקטיביים ושיטתיים שנעשו על ידי ישראל בביירות ובחלקים של סוריה. ישראל פגעה באזרחים כולל ילדים - מדובר במתקפה חסרת תקדים".
סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, רוברט ווד, אמר בדיון כי "עימות רחב במזרח התיכון אינו לטובת אף אחד. על כל המדינות להימנע מהובלת האזור למלחמה. לפני 7/10, השקט בקו הכחול נשמר במשך 18 שנה. השקט 'נופץ' בתקיפות חיזבאללה וחמושים בלבנון ב-8 באוקטובר. עשרות אלפי עקורים משני צידי הקו הכחול. חיזבאללה, שזוכה לתמיכה, חימוש, ומימון של איראן, נקט סולידריות למען חמאס - ולא לבנון. במשך 11 חודשים חיזבאללה תוקף תשתיות אזרחיות בצפון בתמיכת חמאס ואיראן".
ווד הוסיף: "לישראל הזכות להגנה עצמית מתקיפות חיזבאללה. אין חברה במועצה שהייתה מאפשרת תקיפה יומית על גבולותיה ועקירת אזרחיה. על הצדדים למנוע פגיעה באזרחים, בעיקר באזורים מאוכלוסים. המשך הלחימה בקו הכחול לא תאפשר את השבת האזרחים לבתיהם משני צידי הקו הכחול. פתרון דיפלומטי הוא הדרך היחידה להבטת השבת האזרחים. על כל חברות המועצה ללחוץ על איראן לחדול משימוש בחיזבאללה לערעור הביטחון האזורי".
נציגת צרפת אמרה: "אנחנו מודאגים מהפיצוצים של מכשירי הקשר בשבוע האחרון בלבנון. הסכנה של מלחמה כוללת בעלת השלכות טרגיות גוברות מידי יום. יש למנוע זאת. על הצדדים לפעול לדה-אסקלציה. אנו דורשים מחיזבאללה לחדול מתקיפותיה נגד שטחי ישראל. זה צורך ממשי שכל הצדדים יישמו את מחויבויותיהם תחת החוק ההומניטרי הבינלאומי ובייחוד הגנה על אזרחים".
רוזמרי דה-קרלו, תת מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים ושמירת שלום, אמרה בדיון: "ישראל לא הגיבה רשמית על הפיצוצים. מאז נרשמו גם שורת תקיפות אווירית מצד ישראל בלבנון. בנוסף, נרשם ירי מצד לבנון לעבר ישראל שהוביל להרג שני חיילים. שר הביטחון גלנט התייחס להעברת המיקוד ללחימה בצפון וציין שפעולה צבאית היא הדרך להבטיח חזרת תושבים. כמעט שנה להרג בעזה וחילופי האש בקו הכחול - ההרס רב מדי. אם המצב יימשך כך, נחווה הרס עוד יותר גדול, אך לא מאוחר מדי למנוע זאת דרך דיפלומטיה".
2 צפייה בגלריה
איברהים עקיל בכיר חיזבאללה חוסל בתקיפה ברובע הדאחייה בביירות
איברהים עקיל בכיר חיזבאללה חוסל בתקיפה ברובע הדאחייה בביירות
עקיל זכה לכינוי המיוחד "מפקד הג'יהאד הגדול" - שמעיד על בכירותו
( מתוך X)
תיעוד: מפגינים פרו-ישראלים מול ביתו של גוטרש

עקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, חוסל אתמול בביירות יחד עם צמרת מערך המבצעים של חיזבאללה ושרשרת הפיקוד של כוח רדואן, יחידת העילית בארגון הטרור. לפי דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, עקיל ושאר המחוסלים הותקפו בזמן שהתכנסו מתחת לאדמה, בלב שכונת מגורים, תוך שהם משתמשים באזרחים כמגן אנושי.
דיון החירום במועצת הביטחון מתכנס לבקשת אלג'יריה. השגריר דנון אמר לפני הדיון כי בכוונתו להדגיש את התעלמות האו"ם מהתוקפנות של חיזבאללה, ולקרוא לגנות את ארגון הטרור בכל תוקף לצד הכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור. הדיון הגיע גם לאחר מבצעי פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר ברחבי לבנון במהלך השבוע, שבהם נהרגו עשרות פעילי חיזבאללה ונפצעו אלפים נוספים.
במקביל, מפגינים פרו-ישראלים מטעם תנועת בית"ר העולמית התייצבו אתמול מחוץ לביתו של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, והתעמתו איתו בעקבות עמדותיו כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכך שהוא לא תורם לשחרור החטופים. המפגינים כינו אותו "גוטרוריסט" וטענו כי פעילות האו"ם תחת הנהגתו מובילה לשואה שנייה. אחד המפגינים פנה לגוטרש בזלזול ושאל אם יש לו "ביפר של החיזבאללה". המפגינים המשיכו והצהירו: "אנחנו עם הספר, ואתה לא תהיה אפילו הערת שוליים בספר שלנו. אתה לא מוזמן לשולחן הסדר שלנו".
פורסם לראשונה: 22:06, 20.09.24