2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
(צילום: shutterstock)
בכירים במפלגות האופוזיציה העבירו מסר לשגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, לפיו יתמכו במהלך פגרת הבחירות בשני החוקים שהם תנאי להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. מסרים ברוח זו הועברו לשגריר על ידי גורמים בליכוד, במפלגות החרדיות וברשימה המשותפת.
פקיד אמריקני בכיר אמר כי "אנחנו לא מודאגים. בסך הכול זה משהו שהוא לא פוליטי ונמצא בקונצנזוס מלא בישראל. החרדים מאוד רוצים את זה, הערבים מאוד רוצים את זה, ובוודאי כל המפלגות. לכן המסרים שאנו מקבלים הוא שניתן לאשר חוקים בתקופת הפגרה ושני החוקים האלה יובאו לאישור הכנסת בהמשך".
החוק הראשון שארה"ב מתנה את הפטור מוויזה באישורו הוא API - חוק שעוסק במידע שנמצא על הדרכון של הנוסע. התיקון לחוק בנוגע למצב הקיים יאפשר לרשויות הישראליות - ביקורת הגבולות - למסור לאמריקנים את כל המידע על הדרכון של הנוסע כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא, כדי לתת לאמריקנים אפשרות לסרב את כניסתו עוד לפני המראתו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו והשגריר ניידס. לפני פיזור הכנסת לא היו הסכמות על החוקים
(צילום: יואב דודקביץ ,AP)
החוק השני הוא PNR - חוק שנותן לישראל ולאמריקנים כלים מאוד מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים של פשיעה (הלבנת הון) ועבריינות.
בחודש ספטמבר - סיום השנה הפיסקלית (שנת הכספים) בארה"ב - ניתן יהיה לחשב את שיעור הסירוב בבקשות הוויזה של ישראלים לארה"ב. אם ישראל תרד מתחת לשלושה אחוזי סירוב, ניתן לומר במידה רבה של ודאות שישראל התקבלה לתוכנית. הנתון הרשמי יעובד ויפורסם רק בתחילת שנת 2023 - בסביבות החודשים פברואר-מרץ. גורמים שמעורים בנושא אופטימיים שישראל תצליח לעמוד ביעד הזה.
סביב הצעות החוק שיאפשרו כניסה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה של ארה"ב לא הושגו הסכמות עד מועד פיזור הכנסת, בשל חילוקי דעות בין הקואליציה לאופוזיציה בין השאר על מועד הבחירות. לפני פיזור הכנסת, פנה שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס לאופוזיציה ודחק בחברי הכנסת לאשר את החוקים שממתינים לצורך המהלך.
"אני עובד מסביב לשעון מאז שהגעתי כדי לעזור לישראל לעמוד בכל הדרישות להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה", כתב השגריר בטוויטר. "אל תאבדו מומנטום עכשיו. זה יעזור לאזרחי ישראל לנסוע לארה"ב - שימו אותם במקום הראשון!". עם זאת, גם פנייתו לא עזרה - אלא במקרה שהחוקים אכן יזכו לאישור בפגרה.