שופר חיזבאללה בלבנון אל-אחבאר מדווח הבוקר (חמישי) מפי מקורותיו פרטים חדשים על חיסול סגנו של איסמעיל הנייה, סאלח אל-עארורי, בלב רובע הדאחייה שבביירות. לפי הדיווח, ועל אף קביעת גורם ביטחוני לבנוני שההתנקשות בוצעה באמצעות מטוס קרב ישראלי - ולא כטב"ם, עדיין ברור אם הבניין שבו שהה הותקף על ידי מטוס או כטב"ם. עוד לפני החיסול, כך עלה מהחקירה, זיהו המכ"מים נוכחות מטוסי קרב מעל הים ונוכחות כטב"מים בסביבת ביירות.
4 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
חיזבאללה הזהיר את אל-עארורי: אתה על הכוונת
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
בלבנון טוענים כי עוד טרם חיסולו, אל-עארורי, שכונה על ידי חמאס "אדריכל 7 באוקטובר", קיבל אזהרה מחיזבאללה: "ישראל עוקבת אחריך". עם זאת, גם הם מנסים לגלות איך נחשף מיקומו. כבר שלשום, רגעים אחרי החיסול הדרמטי, דווח בכלי תקשורת ערביים כי המטרה הייתה משרדי חמאס ברובע הדאחייה. כעת נודע, לפי הדיווח הלבנוני, כי המשרד שהותקף הוא משרד ישן של ארגון הטרור - שהיה "תחת מעקב".
באל-אחבאר ציינו כי אחרי טבח 7 באוקטובר אותם משרדים פונו, ולמעשה הפעם הראשונה שנעשה בהם שימוש הייתה שלשום - שעות לפני שהותקף.
חקירת החיסול אמנם נעשית על ידי גורמים לבנוניים רשמיים, אחרי שגם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי כינה את הפעולה "פשע ישראלי" וטען להפרת ריבונות, אך במדינה מדווחים כי לאחר הפיצוץ שאירע במקום "גורמים" - שלא יוחסו לאף ארגון - דאגו "לנקות את השטח" עוד לפני שהספיקו להגיע אליו אנשי המודיעין של צבא לבנון. "מסמכי חמאס שאוכסנו במשרדים הועברו מקום", ציינו באל-אחבאר.
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19
4 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
גורמים דאגו "לנקות" את זירת החיסול לפני הגעת אנשי המודיעין הלבנוני
(צילום: AP/Hussein Malla)
4 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
הבניין פונה אחרי 7/10, שלשום נעשה בו שימוש והוא הותקף
(צילום: רויטרס, Mohamed Azakir)
במאמר שפרסם הבוקר שופר חיזבאללה נכתב כי חיסול אל-עארורי "אישר את חוסר יכולתה של ישראל לקבל את המציאות הנוכחית ואת ההשלכות העתידיות, בעזה או בחזית הצפונית". נכתב כי ישראל, שטרם קיבלה אחריות רשמית לחיסול, הייתה צריכה להחזיר את ההרתעה שלה ולנסות "לדחוף את ההתנגדות לקבל את הפתרון הדיפלומטי שמקודם על ידי ארה"ב והמערב".
התזמון של התקיפה, לפי כותב המאמר, מגיע לקראת השלב השלישי של המלחמה בעזה ובצל הגעתו של עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לאזור. "ישראל ראתה בעיתוי הזדמנות להבהיר כי השלב השלישי אינו עצירת המלחמה, אלא המשך רדיפה אחרי חמאס ומפקדיו, אם לא בעזה - אז בחו"ל".
מקורות ששוחחו עם אל-אחבאר טענו כי ישראל לא רצתה להגיע לפיצוץ עם חיזבאללה, "אלא להביך את הארגון". "כל תגובה לחיסול תגרור תגובות נגד מעורבותה של לבנון במלחמה ואי-תגובה של חיזבאללה תגרור האשמות נגד ארגון הטרור על 'חוסר גיבוי' של ציר ההתנגדות".
נאום נסראללה, אמש: "מי שחושב על מלחמה איתנו - יתחרט"
(ללא קרדיט מליאור בן ארי )

גורם ביטחוני לבנוני ששוחח עם סוכנות הידיעות AFP אמש טען כי מטוס הקרב שתקף את הבניין ירה שישה טילים, מהם ארבעה התפוצצו - ושניים חדרו את הגג והרסו שתי קומות לפני שפגעו ישירות בחדר הישיבות של בכירי חמאס. הוא הזכיר את "האופי המדויק ביותר" של התקיפה, ואת המשקל הרב של הטילים - ששוקלים לדבריו כ-100 ק"ג כל אחד. "בטילים מסוג זה משתמשים במטוסי קרב ישראליים", הוא טען.
גם בתמונות מהזירה ניתן לראות רכב חרוך לצד בניין שניזוק קשות. יחד עם אל-עארורי חוסלו שישה אנשי חמאס נוספים - בהם שני בכירים נוספים ומוכרים פחות לציבור הישראלי, סמיר פנדי ועזאם אל-אקרע.
אל-עארורי בן ה-57 היה כאמור סגנו של איסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ומי שממונה על פעילות הזרוע הצבאית של ארגון הטרור ביהודה ושומרון. אחד המהלכים שרקם מטה הגדה בהנהגת אל-עארורי היה חטיפת ורצח שלושת הנערים גיל-עד מיכאל שער, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח בקיץ 2014, מה שהוביל לפתיחת מבצע צוק איתן בעזה. לאחר רצח הנערים הרסה ישראל את בית משפחתו של אל-עארורי בכפר הולדתו.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס
הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס
הרמטכ"ל בגבול הצפון, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
לפני כחודשיים צה"ל הרס את ביתו של אל-עארורי, ולאחר מכן הציב על ההריסות שלט ועליו דגל חצוי של חמאס ושל דאעש עם הכיתוב "חמאס = דאעש" בערבית. כוחות הביטחון השתלטו על ביתו והשתמשו בו במשך כשבוע וחצי, עד שמפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס חתם על צו החרמה והריסה.

"עסקים כרגיל" בגבול הצפון

יממה לאחר החיסול על אדמת לבנון, בגבול הצפון נרשמו אתמול "עסקים כרגיל" עם עוד יום קרב, שבסיומו חוסל מפקד מקומי של חיזבאללה בא-נאקורה שבדרום לבנון. חיזבאללה קיבל אחריות אתמול על 11 מקרי ירי לעבר ישראל, והודיע על חמישה הרוגים משורותיו בעקבות תקיפות ישראליות. בנוסף דווח על ארבעה פעילי חיזבאללה נוספים שנהרגו, כך שבסך הכול נהרגו במהלך היום תשעה פעילים של ארגון הטרור השיעי - ובכך עלה מניין ההרוגים בשורותיו מפרוץ המלחמה ל-147.
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, התחייב מצידו כי חיסול אל-עארורי לא יישאר ללא תגובה. "ההתנקשות היא פשע מסוכן", אמר בנאומו. הוא חזר ל-7 באוקטובר ואמר ש"כשההתנגדות בלבנון פתחה את החזית הזאת היא לא נרתעה, והיום היא יותר נועזת ומוכנה לפעולה".
הרמטכ״ל בגבול הצפון: "מוכנות שיא"
(צילום: דובר צה"ל)

עוד לפני דברי נסראללה, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בגבול הצפון עם מפקד הפיקוד, אלוף אורי גורדין ומפקד אוגדה 210, תת-אלוף ציון רצון. "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון. המוכנות בשיאה", אמר הרמטכ"ל.
"יש בקיאות רבה מאוד, יש יכולת טובה ויש רוח גבוהה. אנחנו במוכנות טובה מאוד בכל הגזרות ואנחנו כרגע מתמקדים בלחימה בחמאס. המלחמה הזו התחילה בנקודה קשה. אבל היא גם מייצרת בנסיבות המאוד קשות האלה איזושהי הזדמנות לשנות את המצב בצורה מאוד משמעותית. גם בדרום, גם בצפון, גם בכלל ביציבה האזורית.
"קודם כל אנחנו מסתכלים קדימה, אנחנו הולכים לשנות את ההגנה בשגרה, אנחנו הולכים להחזיק לפחות בשנה הקרובה הרבה יותר סד״כ בגבולות, ונגיע למשהו שהוא הרבה יותר חזק. כי האירוע הזה, כמה שהוא קשה, לא יכול לחזור על עצמו, זה בטוח", אמר הרמטכ"ל.